Projekt českého prezidenta Miloša Zemana, ktorý presadzuje spojenie Dunaja, Odry a Labe, sa dočkal ohlasu aj na Slovensku.
Podľa českého portálu iDnes.cz debatujú slovenskí politici o tom, či by sa do plánov na vybudovanie kanálu nedala pripojiť aj rieka Váh. Tá by sa mohla pripojiť na severe Slovenska, teda takmer v horách, alebo na juhu.
Starosta Jablunkova: Je to absurdné
Projekt však zostáva len na papieri a už tam má viacero odporcov.
"Ja nie som proti vodným cestám. Ale spojiť Váh s Odrou cez Jablunkovský priesmyk mi pripadá úplne absurdné," povedal starosta Jablunkova Petr Sagitarius.
Jablunkov pritom leží v severovýchodnom cípe Česka, neďaleko od hraníc so Slovenskom, Poľskom, a je v nadmorskej výške 400 metrov nad morom.
Jablunkovská vodná cesta je skutočne plánovaná a stále s ňou počíta napríklad Program územného rozvoja Českej republiky. "U nás je chránený koridor pre prieplav. Pred pol rokom sme písali, že ho nechceme. Riešime milión potrebných vecí ako otázku, či bude v Jablunkove prístav," povedal Sagitarius.
Spojenie krajiny s Baltským morom
Riečny kanál pri tomto meste sa však páči nielen mnohým Čechom, ale aj Slovákom. Aj na Slovensku sa uvažuje o prieplave, ktorý by spojil európske veľtoky a umožnil krajine spojenie s niekoľkými moriami.
Slováci by radi na severovýchode Česka prepojili rieku Váh s Odrou, a teda s Baltským morom.
"Podľa schválenej koncepcie sa počíta s prípravou tejto stavby až po roku 2025," povedal podľa iDnes.cz Vladimír Novák, predseda Slovenského plavebného kongresu - neziskového združenia odborníkov z oblasti vodných ciest.
Lenže trasa, ktorá má viesť Jablunkovským priesmykom a riekou Kysuca, vyvoláva problémy už dnes. Nielen na českej strane, ale aj na Slovensku sú mnohí proti. Plán totiž považujú za fantazmagorický.
"Diskutovali sme o tom už dvakrát so slovenskými kolegami. U nás, v Česku, má vzniknúť štúdia, ktorá by to posúdila. A na Slovensku by sa na posudzovaní tohto variantu podieľali dve vysoké školy. V Bratislave a v Žiline," povedal Petr Forman, odborník na vodné cesty.
Zemanov pomník
Podľa neho by takéto spojenie mohlo byť výhodné predovšetkým v prípade, keď by sa ukázalo, že variant napojenia "Zemanovho prieplavu" na Dunaj pri Bratislave, nebude možná pre odpor Rakúšanov.
Pri sútoku Moravy a Dunaja sa totiž začína na rakúskej strane národný park, ktorý sa tiahne až k Viedni. V takom prípade by kanál musel viesť na Slovensko.
Samozrejme by to bol ďalší zložitejší a drahší variant. Ale prepojil by ďalšiu rieku. "Výhodne by sa využil už dnes takmer splavený Váh," povedal Forman.
Lenže debaty sú stále len na začiatku. Ani nie je jasné, kadiaľ presne by prepojenie medzi Váhom a riekou Morava viedlo.
Napriek tomu Zeman lobuje za prieplav doma aj v cudzine. Otázku vodného koridoru otvoril aj na Slovensku pri svojej prvej oficiálnej návšteve. Lenže plány, ktoré mnohí považujú za megalomanské, vyvolávajú nielen úsmevy, ale aj kritiku.
Predseda TOP 09 Miroslav Kalousek označil kanál za Zemanov pomník.
Autor: iDnes.cz