Izrael investuje veľké peniaze, aby sa prezentoval ako mierumilovná, otvorená a vyspelá krajina. U svojich susedov a všeobecne v moslimskom svete s tým málokedy uspeje.
Preto všetkých prekvapilo, čo spôsobila inštruktážna videoséria jednej z izraelských zdravotných poisťovní.
Toľko pozitívnych ohlasov z arabského sveta, čo na ňu prišlo, nikto nečakal. Napokon pôvodne ani nebola určená na „export“.
Zdravotná poisťovňa nahrala a na internet zavesila niekoľko videí, v ktorých hlavne prvorodičkám vysvetľuje a ukazuje, ako sa správne dojčí, ako sa starať o novorodencov, na čo si dávať pozor a čo netreba podceňovať.
Pretože má aj veľa klientov v izraelskej arabskej populácii, vyrobila videá s arabskými titulkami. Z videí sa stal takmer hit.
Len v Saudskej Arábii si ho pozrelo viac ako 560-tisíc ľudí. A podľa izraelského denníka Jediot Achronot si ho dokonca prezrelo aj niekoľko tisícok ľudí v Sýrii, hoci tam ľudia zápasia s úplne inými problémami.
Najviac prezretí zaznamenalo video o dojčení a to malo aj najviac ohlasov od žien. Poisťovňa si to vysvetľuje tým, že v konzervatívnych arabských krajinách ženy nemajú veľa príležitostí získať informácie o dojčení a verejne sa o tom nehovorí. Internet je dobrou a súkromnou cestou, ako sa niečo dozvedieť.
Mne toto čaro nechceného príde sympatické. Ľudia sú ľudia bez ohľadu na geografické, náboženské a ideologické hranice. Zaujímajú a trápia ich v podstate rovnaké veci, a tak zrejme zadávajú aj rovnaké výrazy do internetových vyhľadávačov.