LONDÝN. Viac ako polovica britských pilotov si v kokpite zdriemne a takmer 30 percent opýtaných po zobudení aspoň raz zažilo situáciu, že druhý pilot taktiež spal.
Vyplýva to z anonymného prieskumu britského zväzu pilotov, ktorého výsledky zverejnili v piatok.
Prieskum na vzorke 500 respondentov taktiež odhalil, že podľa 84 percent únava kompromituje schopnosť pilotov viesť lietadlo minimálne v jednom prípade mesačne.
Takmer 50 percent z opýtaných označilo únavu za najväčšiu hrozbu pre bezpečnosť leteckej dopravy. Tretina však priznala, že ich zamestnávatelia im nedovolia deklarovať únavu.
Prieskum zverejnili krátko po medializovanom prípade z augusta, keď v kokpite zaspali obaja piloti a stroj viedol autopilot. Obaja údajne spali dve noci za sebou po päť hodín.
Situáciou pilotov by sa v pondelok mal zaoberať aj Európsky parlament. Rozhodovať bude o návrhu stanoviť maximálny počet hodín v službe v kuse.
V jednotlivých krajinách EÚ sa limit líši - od 26 hodín v Španielsku, po 14 hodín v Británii.
Po novom by piloti mohli pracovať maximálne 110 hodín v rozmedzí dvoch týždňov, v Británii je to 95, pritom v noci by to bolo maximálne 11 hodín, teda o hodinu viac ako je to na britských ostrovoch.
Pravidlá budú jednotné pre celú Úniu a združenie 31 európskych leteckých spoločností vyzvalo na podporu novej legislatívy.