Iná Mariahilfer Strasse: chaos na oddychovej pešej zóne

Päť týždňov nesmú na najslávnejšiu obchodnú ulicu vo Viedni autá. Pešia zóna si však zatiaľ Viedenčanov nezískala.

Z jednej z hlavných viedenských ulíc je pešia zóna.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Chodci sa sťažujú na bicyklistov a autobusy, obchodníci na ušlý zisk.

Muž v reflexnej veste otáča všetky autá, ktoré sa chcú z bočných uličiek dostať na Mariahilfer Strasse a trpezlivo vysvetľuje, že od 16. augusta už cez najslávnejšiu nákupnú ulicu vo Viedni neprejdú.

„Šoférom to vysvetlíte, ale GPS to pochopiť nevie,“ smeje sa mladý muž z viedenského dopravného podniku Wiener Linien.

Strieda sa tu s kolegom tak, aby tu vždy od rána do siedmej do večera niekto vysvetľoval nový projekt. Päť týždňov je legendárna ulica rozdelená na tri zóny tak, aby patrila hlavne chodcom a cyklistom.

Cez týždeň sa obchodnou ulicou premelie asi 60-tisíc ľudí, v soboty aj 70-tisíc. Tichá pešia zóna by ich mala prilákať ešte viac.

„Zmena na Mariahilfer Strasse je pre mesto najväčším projektom na zlepšenie kvality života od zavedenia pešej zóny na Kärntner Strasse,“ vysvetľovala médiám dookola viceprimátorka Viedne Maria Vassilakou.

mensia_res.jpg

Muž v reflexnej veste otáča všetky autá, ktoré sa chcú z bočných uličiek dostať na Mariahilfer Strasse.
FOTO SME - Vladimír Šimíček

Škodí to obchodu

Claus Slama z idylky nadšený nie je. Na Mariahilfer Strasse 71 má štýlový obchod s bytovými doplnkami, kam chodia nakupovať mnohí svadobní hostia dary pre nevesty. „Pre nás je to veľká nevýhoda. A začína sa prejavovať na obrate,“ hovorí šéf firmy, ktorá zdobí nákupnú ulicu elegantnými výkladmi už od roku 1965.

Dvojposchodový obchod sa trbliece od porcelánu, skla i doplnkov do kuchyne. Pri malom nábytku do záhrad sa musíte zastaviť na dlhšie.

„Zákazníci k nám vždy chodili autami, máme buď väčší, alebo krehký tovar, s ktorým nemáte chuť sa prechádzať či odniesť ho autobusom,“ hovorí.

Na tržbách to bolo vidieť už druhý týždeň. „Ten prvý týždeň sem chodili zvedavci pozerať sa, ako pešia zóna vyzerá, to je typicky rakúske, druhý týždeň už to bolo iné,“ vysvetľuje.

Nehnevajú ho len tržby, ale aj chaos na ulici.

Kto prehliadol dopravné značky či transparenty nad hlavou s výzvou pre bicyklistov, aby „jazdili krokom“, nemusí si zmenu na Mariahilfer Strasse ani všimnúť.

Chodci stále chodia hlavne po chodníkoch, na ceste by si museli dávať priveľký pozor. Cez červený pruh prechádza autobus 13A každé tri minúty, do jednej hodiny je povolené zásobovanie autami, sem-tam vidieť taxík.

„V pešej zóne môžete pustiť dieťa z očí, tu určite nie,“ hovorí Monika, ktorá pred rímskokatolíckym kostolom Mariahilfer Kirche predáva víno a burčiak na malom trhu s ovocím, zeleninou, čerstvými šťavami či klobáskami.

Odpovedá podobne ako väčšina ľudí, ktorých sa pýtame. Pešia zóna je dobrý nápad, ale musí to fungovať inak ako na Mariahilfer Strasse. Bez bicyklov, bez áut a bez autobusov.

Ako na Kärntner Strasse medzi Viedenskou štátnou operou a Dómom sv. Štefana. Tam je pešia zóna od 6. augusta 1974 a dnes si len málokto pamätá, že namiesto davu Rakúšanov a turistov tam kedysi prechádzali autá.

Pamätá si na to Hermann Knoflacher, ktorý naplánoval niekoľko peších zón vo Viedni, Eisenstadte aj v Salzburgu. Miestni obyvatelia i obchodníci protestovali vždy.

„Ľudia si na niečo zvyknú, aj keď je to zlé. Zmeny pochvália až dodatočne,“ hovorí pre denník Der Standard.

Ak je však pešia zóna naplánovaná dobre, je to podľa Knoflachera jednoznačne výhoda. „Obrat v pešej zóne stúpne vo všeobecnosti o 20 percent,“ hovorí expert.

mensia2_res.jpg

Aj pri Dóme svätého Štefana jazdili niekedy autá. FOTO - PROFIMEDIA.

Reštaurácii sa darí

Erdinzig Erhan to potvrdzuje už po piatich týždňoch pešej a obytnej zóny na Mariahilfer Strasse. „Určite máme odvtedy viac zákazníkov, aj keď na presné čísla je ešte skoro, pre nás je to v každom prípade zmena k lepšiemu,“ hovorí medzi stolmi, keď obsluhuje hostí v orientálnej reštaurácii Topkai.

Keď zistí, že sme z Bratislavy, opýta sa po slovensky, či sme už hladní. Na Slovensko chodí raz mesačne, keď predáva potraviny zo Srbska a Turecka.

Na dlhší rozhovor nemá čas. Dvojposchodová reštaurácia na Amerlingstrasse, bočnej uličke k Mariahilfer Strasse, ktorú vlastní so svojím strýkom, sa rýchlo napĺňa. A to sa Erdinzigovi ráta.

Nesťažuje sa ani manažér štvorhviezdičkového hotela Kummer na rohu pešej zóny. Hlavný vchod má hotel na Mariahilfer Strasse, pre turistov je pešia zóna ideálna na prechádzku, viedenskú kávu melange i nakupovanie. Vchod pre dodávateľov má hotel zboku.

„Pre bočnú ulicu neplatia obmedzenia ako pre tri zóny na Mariahilfer Strasse, takže hotel s tým nemá žiadne komplikácie,“ hovorí ochotne manažér, keď nám ukazuje orientačnú mapku, ktorú od mesta dostali.

Podľa nej sa v dvoch obytných zónach môžu autá, bicykle i autobusy pohybovať maximálne 20-kilometrovou rýchlosťou, do pešej zóny môžu cez týždeň dodávatelia len do jednej hodiny, taxikári len vyzdvihnú a vyložia zákazníkov. Stáť ani parkovať sa na Mariahilfer Strasse nesmie.

Manažér hotela tipuje, že sem teraz príde viac ľudí. „Podľa mňa dvojnásobok,“ vraví a projekt chváli. Meno povedať nechce. Pre prípad, že by mal majiteľ hotela iný názor ako jeho zamestnanec.

Väčšina je proti

Sympatický Turek narodený vo Viedni i ochotný manažér hotela zatiaľ patria k menšine, ktorá si pešiu zónu pochvaľuje. Väčšina si zanadáva.

Mariahilfer Strasse sa už stala predvolebnou témou a v parlamentných septembrových voľbách poškodí podľa prieskumov hlavne sociálnu demokraciu (SPÖ), ktorá vo Viedni desaťročia vládne, ale aj Zelených.

Politológovia vysvetľujú, že aj voliči Zelených sú náruživí šoféri a aj lokálna téma je pre mnohých spôsob, ako si vyventilovať nespokojnosť s politikmi vôbec.

Ako bude Mariahilfer Strasse vyzerať o pár mesiacov, jasné nie je. O projekte za 1,1 milióna eur ešte nie je rozhodnuté.

Väčšina, 53 percent Rakúšanov by podľa prieskumu ORF chcela, aby sa všetko vrátilo do pôvodnej podoby. Predstavitelia mesta svoju vec bránia.

„Aj pred 40 rokmi bola skepsa veľká a dnes si už nikto nevie predstaviť, že okolo Dómu svätého Štefana jazdili autá. Zohľadníme všetky sťažnosti a na konci rozhodneme tak, aby to občanom vyhovovalo,“ vraví médiám viceprimátorka Vassilakou.

Majiteľ obchodu Claus Slama tuší, ako sa to skončí. „Pre mňa by bolo ideálne riešenie, keby sa všetko vrátilo do pôvodného stavu, ale myslím si, že dôjde k úpravám a nakoniec bude Mariahilfer Strasse vyzerať ako Kärntner Strasse, úplná pešia zóna. Aj s tým sa zmierim lepšie než s týmto chaosom,“ hovorí obchodník a mizne medzi regálmi poloprázdneho obchodu.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 733
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 120
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 845
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 487
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 090
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 047
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Svet

Americkým expertom sa podarilo nabúrať do systému Boeingu 757

Ministerstvo vnútornej bezpečnosti využilo získané poznatky na zavedenie nových bezpečnostných opatrení.

Svet

Lobujú nájmom zadarmo, hashtagmi aj vojakmi. Prečo chcú všetci európske agentúry?

Slovensko je favoritom na zisk liekovej agentúry. Mnohí lobujú o prestížnu inštitúciu výraznejšie.

Svet

Netanjahu prisľúbil vyhostiť 40-tisíc žiadateľov o azyl

Mnohí Izraelčania považujú prisťahovalcov za votrelcov.

Svet

Filipínska armáda podporila plán vyhlásiť komunistov za teroristov

Duterte vyhlásil, že komunisti a ich ozbrojené krídlo už viac nemôžu byť kategorizovaní ako legitímne subjekty.