Časozberné video operácie:
RÍM, BRATISLAVA. Najskôr museli pre búrku o tri hodiny posunúť začiatok operácie, no potom už všetko išlo hladko.
Otáčanie výletnej lode Costa Concordia, ktorá sa potopila v januári 2012 pri talianskom ostrove Giglio, sa podarilo podľa plánu.
Centimeter za centimetrom nad hladinu mora stúpala predtým potopená konštrukcia lode pokrytá hrdzou a riasami.
Vrak narovnali po devätnástich hodinách v utorok skoro ráno. Teraz musia loď skontrolovať.
Po skončení operácie sa šéf talianskej Civilnej obrany Franco Gabrielli a členovia záchranného tímu vzájomne objímali, v prístave zneli sirény, približuje talianska agentúra ANSA.
Mali len jeden pokus
Operácia bola veľmi riziková. Trup lode mohol pod ťarchou prasknúť, inžinieri mali iba jeden pokus.
Loď, ktorá sa pretočila o 70 stupňov, chceli dostať do vertikálnej polohy a posadiť na špeciálnu plošinu v mori.
Až budúci rok ju zdvihnú na hladinu. Má skončiť v jednom zo sicílskych prístavov, kde ju rozoberú.
Dôvodom tejto riskantnej a drahej operácie boli aj obavy, že zamorí prostredie. V lodi sa nachádzajú škodlivé látky ako farby, insekticídy, lepidlá a tiež tony jedla.
Vnútri sa tiež stále nachádzali dve telá indického čašníka a 50-ročnej pasažierky, po ktorých začnú pátrať.
Ako USS Oklahoma
Operácia, ktorou chceli vytiahnuť loď, nie je prevratná. Svoj pôvod má podľa Daily Telegraphu už v 19. storočí.
Rovnakým spôsobom zachránili v roku 1943 americkú vojnovú loď USS Oklahoma, ktorú potopili Japonci v Pearl Harbore. Napriek tomu je operácia výnimočná.
Costa Concordia, pri ktorej havárii zahynulo 32 ľudí, je trikrát taká ťažká ako americká USS Oklahoma. Celkovo má hmotnosť 114 500 ton.
Na jej záchrane pracovalo 500 ľudí a použilo sa pri tom štyrikrát viac ocele ako na stavbu Eiffelovej veže. Jej vyzdvihnutie stálo 600 miliónov eur, postavenie samotnej lode pritom vyšlo na 450 miliónov.
„Nastaví to nový štandard na námornú záchranu,“ povedal pre CNN Giovanni Ceccarelli, jeden z vedúcich projektu.
Kapitán čaká na súd doma
Mnohí si pri sledovaní unikátnej operácie vyzdvihnutia výletnej lode spomenuli na toho, kto ju poslal ku dnu. Aspoň podľa žaloby za to môže kapitán Costy Concordie.
Otočenie lode možno sledoval Francesco Schettino naživo doma neďaleko Neapola. Práve tu čaká na pokračovanie súdneho procesu.
Vinia ho zo zabitia, opustenia lode a jej potopenia. Celkovo mu hrozí dvadsať rokov väzenia, ďalších piatich členov posádky už talianske súdy odsúdili najviac na 34 mesiacov.
Schettino (52) všetky obvinenia odmieta, proces s ním bude pokračovať na budúci týždeň. Tvrdí, že na jeho námorných mapách nebol útes, ktorý nakoniec potopil loď.
Podľa Daily Telegraphu sa však nachádza na turistických mapách ostrova Giglio. Tiež odmieta, že by zbabelo opustil loď, stalo sa tak vraj náhodou.
Zverejnený záznam však ukázal, ako sa odmietal vrátiť na palubu.
Na verdikt môže čakať Schettino dlho, možno roky. V jeho procese vystúpi spolu sedemsto svedkov a ľudí, ktorí od neho žiadajú odškodné.