Cez deň ňou prejde 60-tisíc Viedenčanov, Rakúšanov či turistov. V soboty až 75-tisíc. Od 19. storočia je Mariahilferstrasse vo Viedni jednou z najvýznamnejších a najslávnejších obchodných ulíc. Po páde komunizmu prvá adresa, kam sme šli nakupovať či poprechádzať sa.
Už tri týždne funguje Mariahilferstrasse, prezývaná Mahü, celkom inak. Autá z nej vykázali, chodí sa tam pešo alebo na bicykli. Maximálna povolená rýchlosť je 20 kilometrov za hodinu. I tak všetci nadávajú.
Chodci nadávajú, že musia dávať pozor na jediný autobus, ktorý môže ulicou prechádzať a na cyklistov, ktorí jazdia prirýchlo. Šoféri nadávajú, lebo sa na ulicu nedostanú a 300 parkovacích miest zrušili. Taxikári môžu jazdiť cez pruh pre autobus, ale môže len zákazníkov vyzdvihnúť a vysadiť. Dodávatelia môžu priniesť tovar len do jednej hodiny popoludní, majitelia firiem hovoria o poklese tržieb. Policajti vyberajú čoraz viac pokút, málokomu sa chce nové pravidlá dodržiavať.
Najambicióznejší projekt na zvýšenie kvality života v meste je už témou parlamentných volieb, keďže hnevá všetkých voličov, ktorí majú autá. Aj tých, čo volia Zelených. Politológovia hovoria, že je to dobrá téma, pri ktorej si všetci schuti zanadávajú na neschopných politikov.
Mariahilferstrasse bude takto fungovať pár mesiacov, než sa ukáže, či test vyšiel. Voľby budú už koncom septembra.