PRAHA, BRATISLAVA. Úspech v podnikaní sa českému miliardárovi slovenského pôvodu Andrejovi Babišovi doteraz v politike zopakovať nedarilo.
Jeho hnutie ANO 2011, ktoré bojuje proti korupcii a politickým pomerom v Česku, sa nepresadilo v minuloročných senátnych voľbách a októbrové predčasné parlamentné voľby prišli rýchlejšie, než bola nová strana pripravená.
Augustové prieskumy agentúr Median, ppm factum a SANEP dávali Babišovmu hnutiu tesnú šancu získať päť percent a dostať sa do parlamentu.
Tretia najsilnejšia Prekvapivý výsledok priniesol až septembrový prieskum agentúry Médea Research. Tam sa ANO 2011 stala treťou najsilnejšou stranou za prvou sociálnou demokraciou (ČSSD) a druhými komunistami (KSČM). Predbehla pravicovú ODS i TOP 09.
Šéf agentúry Jan Matějka hovorí, že je za tým viac dôvodov. „Masívna a včasná reklamná kampaň, výber osobností a ich využitie v kampani, frustrácia obyvateľov z pravicovej politiky a politiky všeobecne, no aj úspech Babiša v podnikaní,“ povedal pre SME.
Do kampane Babiš získal herca a bývalého veľvyslanca Martina Stropnického, novinára Martina Komárka, lobistu a bývalého člena Európskej komisie Pavla Teličku, nepriamo aj hokejistu Jaromíra Jágra. Ten robí reklamu pre firmu Vodňanské kuře, ktorú vlastní Babišov podnik Agrofert.
Babiš hovorí, že jeho hnutie má Jágrove sympatie, slávny hokejista na svojom Facebooku spresňuje, že ide len o sponzorskú podporu Babišovej firmy pre hokejovú mládež kladnianskych Rytierov. Jágr sa ešte nerozhodol, komu dá vo voľbách hlas, oznámi na sociálnej sieti.
Bez ohľadu na to, to podľa expertov osem týždňov pred voľbami môže hnutiu pomôcť. „Určite je to pozitívna kampaň, ak sa podarí tímu ANO túto podporu dobre medializovať,“ povedal Matějka.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Ak6n14HdW-MadHdGZUpIR00zNHRqZmMzOS0xcWtwWFE&transpose=0&headers=0&range=A3%3AB9&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"vAxes":[{"title":null,"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"logScale":false,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"logScale":false,"maxValue":null}],"series":{"0":{"errorBars":{"errorType":"none"}}},"title":"Preferencie str\u00e1n v \u010cesku (%)","booleanRole":"certainty","height":320,"animation":{"duration":500},"legend":"none","width":450,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":true},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Chart 1"}
Zdroj: Médea Research
Berú ľavici i pravici
Podľa spomínaného prieskumu to vyzerá, že nové strany lákajú nielen sklamaných voličov pravice, ale aj ľavice. ČSSD síce prieskum vedie, ale klesla pod dlhodobých 30 percent, keď získala 25,4 percenta.
Podľa politológa Jiřího Peheho láka Babiš tých voličov ľavice, ktorým sa nepáči, čo sa deje v ČSSD, kde medzi sebou bojuje krídlo šéfa strany Bohuslava Sobotku a jeho rivala a spojenca prezidenta Miloša Zemana Michala Haška.
Podľa Peheho je Babiš blízky hlavne sklamaným voličom ODS a nie je im blízka ani pravicová TOP 09.
„Napravo je veľká skupina voličov, ktorí hľadajú politický domov, a ANO sa ponúka,“ povedal Pehe pre tyden.cz.
Uspel i Okamura Novou stranou, ktorá v prieskume prekvapila, nie je len ANO 2011, ale aj Úsvit priamej demokracie senátora a podnikateľa japonského pôvodu Tomia Okamuru.
Ten nemal podľa augustových prieskumov viac ako tri percentá, podľa Médea Research by v septembri získal 8,6 percenta. „Obe nové strany majú úspech u mladých voličov, ale ich priaznivci sa mierne líšia.
Priaznivci ANO sú mladší ľudia so stredným vzdelaním, sčasti bývalí voliči ODS, Vecí verejných a ČSSD.
Priaznivci Úsvitu sú mladší voliči s nízkym vzdelaním, hlavne z Moravy, bývalí voliči ČSSD, ale aj TOP 09, KSČM, Vecí verejných či zemanovcov,“ dodáva Matějka.
Hnutie Andreja Babiša je na vzostupe, voliči sú nepoučiteľní, píše Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz