SME

Zápisník: Izraelčania. Kniha, ktorá sa nemení

Výzvy, ktoré stoja pred Izraelčanmi, sa veľmi nezmenili, len sa inak volajú a reprezentujú ich iní ľudia.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SITA/AP)

Američanka Donna Rosenthalová napísala pred pár rokmi knihu, ktorú by si mal prečítať každý, kto bude dlhšie žiť v Izraeli. Volá sa Izraelčania a je v nej takmer všetko, čo cudzinca v tejto krajine prekvapí, zarazí, poteší aj zarmúti.

Dostala som ju do daru krátko po tom, čo som sa presťahovala do Izraela. Teraz po siedmich rokoch som ju znovu vytiahla z knižnice a dala som sa do čítania. Ani neviem prečo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Asi som si chcela porovnať svoje očakávania vyvolané aj touto knihou s realitou. Ukázalo sa, že Rosenthalová je veľmi dobrou pozorovateľkou, a hoci veľa vecí sa od napísania knihy zmenilo, esencia je stále rovnaká.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo sa veľmi nemení, sú Izraelčania samotní. Nedochvíľni, neodbytní, nevychovaní. Ale aj húževnatí, v kríze prekvapujúco pokojní, hoci v bežných situáciách stresujú a sú odhodlaní. Odhodlaní žiť svoj život, ako sa páči im, hoci tlak zvonka aj zvnútra rastie.

Výzvy, ktoré stoja pred Izraelčanmi, sa veľmi nezmenili, len sa inak volajú a reprezentujú ich iní ľudia. Nepredvídateľní susedia, sociálne aj náboženské nezhody, ekonomický tlak a strach o deti.

Rosenthalová napísala svoju knihu po mohutnej vlne teroristických útokov. Vtedy sa veľa ľudí pýtalo, či chcú zostať v takej krajine. Hovorili o frustrácii, sklamaní a beznádeji.

Podobné nálady sú v Izraeli aj dnes. Stačí si vypočuť študentov či mladé rodiny. Alebo aj ľudí z menšinových skupín.

SkryťVypnúť reklamu

Rosenthalovej kniha ma tak ako pred rokmi utvrdila v tom, že nebudem zvláštna len ja, keď vidím niektoré veci inak ako domáci. Založila som ju späť do knižnice. Možno o ďalších sedem rokov už nebude taká prudko aktuálna ako teraz.

Aj keď tipujem, že sa asi mýlim. Lebo aj o tom sú Izraelčania. O zdravej skepse a opatrnom optimizme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 074
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 627
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 819
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 437
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 888
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 604
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 265
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad na Zem.

Súťažili s projektom čistiarne.


TASR
Ursula von der Leyenová

Útok má najmenej 20 obetí.


TASR
Šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Krajiny znižujú výdavky na pomoc.


TASR
Ilustračné foto

Z Jemenu pravidelne útočia na krajinu povstalci.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu