SERIÁL U SUSEDOV - SLÁVNA GALÉRIA NESPÍ NA VAVRÍNOCH

Na van Gogha láka viedenská galéria Albertina s pivom v ruke

Pripraviť výstavu vo viedenskej Albertine, na ktorú príde pol milióna ľudí, trvá aj štyri roky

Viedenská Albertina.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Najnavštevovanejšia rakúska galéria nebola vždy taká úspešná. Dnes však vie, čo na divákov platí – dobrá reklama, vzdelávacie programy aj párty pre mladých.

VIEDEŇ. Možno je to až otravné klišé, pričasté pre Rakúsko, no ani tu sa tomu pocitu nedá ubrániť: všetko funguje ako naolejovaný strojček.

Takmer počuť jemný šelest desiatok ľudí, ktorí sa starajú o to, aby ste z každej návštevy Albertiny odchádzali so zážitkom.

A pritom je jedno, či na stenách visia kresby Vincenta van Gogha, na ktoré si najprv vystojíte hodinový rad, alebo si zvolíte nanajvýš znepokojujúce hyperrealistické maľby Gottfrieda Helnweina uprostred uhorkovej sezóny.

Priemerná sedemstotisícová návštevnosť ročne pritom nie je úspechom budovaným desaťročia, ale skôr šikovným ťahom jej súčasného šéfa Klausa Albrechta Schrödera.

„Od otvorenia po rekonštrukcii v roku 2003 vedieme celkom iný život,“ hovorí jeho zástupkyňa a šéfka kurátorov Marie Luise Sternath-Schuppanz.

„V zákulisí si udržiavame všetky tradície, no zároveň sa z nás stalo moderné múzeum so všetkým, čo k tomu dnes patrí vrátane práce s Facebookom.“

Prvý milión

Albertina
  • najnavštevovanejšia rakúska galéria, priemerne 700-tisíc návštevníkov ročne
  • jej história siaha do roku 1776
  • zbierku začal budovať Albert Saský po sobáši s Máriou Kristínou, dcérou Márie Terézie s pomocou rakúskeho vyslanca v Benátkach a milovníkom umenia Giacomom Durazzom
  • budova, v ktorej dnes sídli Albretina, bola postavená v druhej polovici 17. storočia, slúžila viacerým účelom
  • Albert Saský z nej urobil sídlo zbierky koncom 18. storočia
  • v roku 1918 sa po rozpade monarchie stala majetkom Rakúskej republiky, názov Albertina sa začal používať o tri roky neskôr, počas druhej svetovej vojny bola budova značne poškodená bombardovaním
  • rozsiahlu rekonštrukciu a kompletnú zmenu koncepcie podstúpila Albertina v rokoch 1999 – 2003 pod vedením súčasného riaditeľa Klausa Albrechta Schrödera
  • v roku 2007 jej zberateľský pár Rita a Herbert Batlinerovci dali do užívania asi 500 diel vo forme trvalej výpožičky, ide pritom o jednu z najvzácnejších súkromných zbierok v Európe obsahujúcu kľúčové diela Moneta, Renoira, Cézanna, Chagalla, Picassa a Bacona
  • okrem prehliadky stálej výstavy a aktuálnych výstav je k dispozícii aj prehliadka historických sál s pôvodným nábytkom a dielami od Michelangela, Rubensa a Dürera

Ťažko uveriť, že Albertina, ktorá má domov v niekdajšom sídle Habsburgovcov v centre Viedne, mala pred rokom 1999 iba desať­, dvanásťtisíc návštevníkov ročne.

„Vo svete sme boli známi výbornou zbierkou, no nemali sme priestory, kde by sme ju mohli ukázať. Chýbala dobrá klimatizácia či zabezpečenie proti krádeži,“ rozpráva Sternath.

Vtedy bol Klaus Albrecht Schröder poverený riadením galérie a okamžite začal s plánom kompletnej rekonštrukcie. Všetky zbierky presunuli do národnej knižnice a dvere galérie sa zatvorili takmer na štyri roky.

Ani počas prvej a veľmi úspešnej výstavy Edvarda Muncha v roku 2003 neboli dokončené depozity. Celá zbierka sa do Albertiny presťahovala o ďalších päť rokov.

Teraz je v externých skladoch iba malá časť veľkorozmerných kresieb. Ak hovoríme o zbierke Albertiny, máme na mysli asi milión grafických printov, šesťstotisíc kresieb a akvarelov, stotisíc fotografií a ďalšie tisícky iných diel.

„Vďaka rekonštrukcii a kompletnej zmene fungovania sme mohli začať robiť veľké výstavy a ukázať, čo máme. Pribudlo množstvo nových oddelení – napríklad oddelenie výpožičiek, marketingu, sprievodných a edukačných programov. Bola to vzrušujúca zmena, ktorá nám vyšla. V roku výstavy Vincenta van Gogha, ktorá bola najúspešnejšia, sme mali takmer miliónovú návštevnosť.“

Štyri roky na výstavu

Nie sú to však iba veľké výstavy, ktoré robia Albertinu úspešnou galériou.

„Každý rok sa snažíme mať dve nosné výstavy, v ktorých ideme na istotu, čo sa týka úspechu a návštevnosti. Okrem toho si dávame veľmi záležať na tom, aby sme divákom pri každej návšteve ponúkli rôznorodosť,“ vysvetľuje Sternath.

Veľké výstavy sa pripravujú tri – štyri roky v predstihu. Prvým krokom je kurátorský koncept, hlavný zámer výstavy. Hneď v závese nasleduje rovnako náročná, ak nie náročnejšia úloha – výpožičky.

„Na jeseň budeme mať výstavu Henri Mattisse a fauvizmus. Vo vlastnej zbierke máme niekoľko kľúčových diel, no asi stovku si musíme požičať zo zahraničných galérií. Kolegyňa na tom pracovala dva roky. Je to náročné, lebo najprv musíte vyhľadať diela, ktoré potrebujete na naplnenie zámeru, kontaktovať galérie, ktoré ich vlastnia, a potom tam chodíte, vysvetľujete a snažíte sa ich získať,“ opisuje postup Sternath.

Nie je to iba o peniazoch, zdôrazňuje viackrát.

„Faktom je, že dnes si môžete požičiavať diela z iných galérií najmä vtedy, ak im máte čo ponúknuť ako odplatu. Albertina je v tomto, našťastie, v dobrej pozícii.“

Potom nasleduje niekoľko ďalších krokov – príprava sprievodného katalógu, textov, fotografického materiálu, poistenie diel - v niektorých prípadoch ide o štátnu zábezpeku, v iných o komerčné poistenie, bezpečný prevoz, reštaurovanie diel z vlastných zbierok, vytvorenie reklamnej kampane a samotná inštalácia výstavy.

Mať dobrú zbierku nestačí,“ hovorí šéfka kurátorov Albertiny Marie Luise Sternath-Schuppanz.

Z letiska do galérie

„V septembri pôjdeme do ulíc s týmto plagátom,“ ukazuje Sternath na jeden z návrhov jesennej výstavy. Na celej vizuálnej identite každej z výstav vždy pracuje aj šéf galérie Klaus Schröder.

„Je to pre nás veľmi dôležité. Vo Viedni je veľmi veľa múzeí a galérií a všetky sa snažia byť na očiach. Myslím, že v porovnaní s ostatnými európskymi mestami má práve Viedeň v uliciach najviac plagátov propagujúcich výstavy. Aj my máme už na letisku veľkorozmerné bilbordy, ktoré lákajú turistov, hneď ako vystúpia z lietadla,“ hovorí Sternath.

Zdá sa však, že to má efekt – až 68 percent návštevníkov sú práve turisti. Podľa Sternathovej je to však do istej miery aj výsledkom toho, že aj ostatné viedenské galérie a múzeá majú dobrý výstavný program.

„Pre nás to nie je negatívum či súperenie, skôr naopak. Keď prichádzajú turisti do mesta, zvyčajne si dopredu urobia program, zisťujú, čo sa deje, a keď objavia viacero dobrých výstav, je väčšia šanca, že tu strávia viac času.“

Napokon, vzťahy medzi viedenskými múzeami a galériami sú vraj založené na spolupráci. Vlani tak diváci mohli pri príležitosti výročia narodenia Gustava Klimta celý rok vidieť niekoľko rôznorodých výstav, v roku 2018 to podľa Sternathovej bude Schielle, ktorý zaplaví mesto pri príležitosti výročia úmrtia.

Zdalo by sa, že desať rokov po zásadnej zmene už galéria funguje priam automaticky, no stále sa objavujú nové veci, na ktorých treba pracovať.

Párty s pivom v galérii

Najúspešnejšie výstavy
  1. Van Gogh (2008) - 589.180
  2. Albrecht Dürer (2003) - 471.924
  3. Impressionismus (2009/10) - 437.838
  4. Picasso. Frieden und Freiheit (2010/11) - 364.365
  5. Picasso. Malen gegen die Zeit (2006/7) - 345.461
  6. Michelangelo. Zeichnungen eines Genies (2010/20011) - 309.561
  7. Edvard Munch (2003) - 264.803
  8. Chagall (2004/2005) - 257.719
  9. Rubens (2004) - 239.131
  10. Magritte (2011/2012) - 232.440

„Snažíme sa prilákať mladých divákov – asi pred troma rokmi sme začali používať sociálne siete. Teraz v lete organizujeme prostredníctvom Facebooku párty, na ktoré vždy príde okolo šesťsto až tisíc mladých ľudí. Pripravujeme výstavy súčasného umenia, oni pritom popíjajú Coronu a bavia sa. Je to veľmi šik.“

Už samozrejmosťou sú vzdelávacie programy pre rôzne vekové skupiny detí od materskej škôlky po študentov vysokých škôl, pre seniorov aj pre imigrantov vo viacerých jazykoch.

Popritom Albertina stále dopĺňa zbierku. Sústredí sa najmä na súčasné umenie.

„Pokračujeme v tradícii, lebo aj zakladateľ zbierky kupoval množstvo diel vtedajších súčasníkov,“ vysvetľuje Sternath. Dnes je však súčasné umenie pomerne drahé, a preto si môžu dovoliť iba desať až pätnásť akvizícií ročne.

Okrem toho, že galéria usporadúva výstavy vo vlastných priestoroch, spolupracuje aj s prestížnymi galériami vo svete. Tento rok majú napríklad výstavu Dürera vo Washingtone, na jeseň chystajú výstavu pre Ermitáž v Petrohrade a rozbiehajú spoluprácu s Puškinovým múzeom v Moskve.

„Za tým, čo vidí divák v galérii, je neuveriteľne veľa práce a administratívy,“ hovorí Sternath s povzdychnutím. Budúci rok odchádza do dôchodku, no priznáva, že jej to bude chýbať.

„Každá výstava je celý balík nových problémov, ktoré musí človek okamžite riešiť, nikdy to však neskĺzne do stereotypu. No štyridsať rokov azda stačilo,“ dodáva s úsmevom.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 214
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 926
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 635
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 744
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 363
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 327
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 231
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 887
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 434
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 419

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovensko.sk bude vyzerať ako gmail. Toto sú nové e-schránky

Eseročky budú mať povinne aktivované schránky od júla. Za služby evidencie vozidiel sa bude dať zaplatiť kartou.

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Rusko sa údajne pokúša ovplyvniť voľby na Malte, oznámil premiér Muscat

Moskva sa má o to snažiť cez vyfabrikovaný škandál, ktorého terčom sa stala premiérova manželka.

Britskí tajní prídu o informácie. Európa im neverí už teraz

Spolupráca tajných služieb na Západe škrípe. Odchod Britov to môže ešte zhoršiť.

Aktivisti postavili v Záhrebe šesťmetrovú stenu z plastového odpadu

Chorvátsko recykluje iba 16 percent odpadu, zatiaľ čo európsky priemer je 43 percent.

Nepálsky premiér odstúpil po desiatich mesiacoch z funkcie

Dáhál prisľúbil, že bude naďalej pracovať na povznesení krajiny a jej obyvateľov.