Z Ázie sa tovar do Európy dostane rýchlejšie. Skratka vedie cez Severný ľadový oceán

Severný ľadový oceán skomerčnieva. Morský ľad ustupuje, vzniká nová trasa medzi Európou a Áziou.

Za rýchlejšiu a lacnejšiu cestu môžu klimatické zmeny. V okolí severného pólu roztápajú morský ľad.(Zdroj: SITA/AP)

Severný ľadový oceán skomerčnieva. Morský ľad ustupuje, vzniká nová trasa medzi Európou a Áziou.

TA–LIEN, BRATISLAVA. Nie je to príjemná cesta. Kvôli bezpečnosti musia lode sprevádzať ľadoborce a ak sa niečo pokazí, najbližší prístav môže byť vzdialený niekoľko stoviek kilometrov.

Nákladná loď Jung Šeng sa napriek tomu pred týždňom vydala nezvyčajnou trasou.

Zo severu Číny mieri do prístavu v holandskom Rotterdame a ako prvé plavidlo z Číny zdolá severnú morskú trasu, ktorá vedie cez Severný ľadový oceán.

Rýchlejšie a lacnejšie

Ešte pred niekoľkými rokmi bola pre svet takmer neznáma.

V poslednom čase však zažíva prudký rozvoj – v roku 2010 využilo trasu šesť lodí, o dva roky neskôr už 46. V tomto roku vydali ruské úrady povolenie už 372 lodiam, čo je viac ako osemnásobný nárast za necelý rok.

Sú za tým klimatické zmeny. Arktída sa ohrieva a oblasť, ktorú pokrýva morský ľad, je každým rokom menšia.

„Zarazilo ma, ako málo ľadu sme počas cesty videli,“ spomínal pre Financial Times Egill Thor Nielsson, výskumník z Islandu.

To využívajú hlavne spoločnosti, ktoré prepravujú ropu a zemný plyn. V Arktíde sa podľa odhadov nachádzajú obrovské zásoby fosílnych palív a ich ťažba je pre zmeny klímy čoraz výhodnejšia.

Severný ľadový oceán však čoraz viac láka aj prepravné spoločnosti z Európy a Číny.

Väčšina z nich na prepravu využíva cestu cez Indický oceán a Suezský prieplav, severná trasa je však v porovnaní s klasickou o takmer 40 percent kratšia.

Tovar sa do a z Európy dostane rýchlejšie a hlavne lacnejšie.

severna_cesta-web_res.jpg

Suez nenahradí

Hlavnou námornou trasou sa však tak skoro nestane. V zime a na jar je prakticky nepriechodná a aj počas zvyšku roka musia lode sprevádzať atómové ľadoborce ruskej spoločnosti Rosatomflot.

„Severná trasa nie je pre Suezský prieplav konkurenciou, skôr sezónnym doplnkom,“ povedal pre Reuters Michail Belkin, poradca Rosatomflotu.

Potvrdzujú to aj čísla. Minulý rok sa cez severnú trasu preplavilo len niečo vyše milióna ton nákladu, čo je v porovnaní s klasickou cestou zanedbateľné percento.

„V najbližších rokoch bude obchodný potenciál trasy obmedzený,“ povedal na tohtoročnej konferencii o Arktíde Sturla Henriksen, šéf nórskej komory vlastníkov lodí.

Do budúcnosti so severnou trasou námorníci rátajú.

Juhokórejský námorný inštitút odhaduje, že do roku 2030 prejde Severným ľadovým oceánom štvrtina všetkého tovaru medzi Európou a Áziou. Záleží aj na ruskej vláde.

„Je to o nákladoch. Nielen o poplatkoch pre Rosatomflot, ale aj nákladoch na stavbu pevnejších lodí a byrokraciu,“ vyhlásil Kim Čong­-teok, riaditeľ kórejského inštitútu.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 638
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 929
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 806
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 487
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 480
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 094
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 549
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 526
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 188

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

WHO zverejnila zoznam najnebezpečnejších baktérií

Nebezpečné baktérie môžu spôsobiť smrteľne nebezpečné infekcie postihujúce napríklad krv alebo pľúca.

Na výbore europarlamentu kritizovali Maďarsko za obmedzovanie práv

Kritika sa týkala poklesu počtu nezávislých médií či porušovania ľudských práv.

Salafista uväznený v Nemecku v minulosti pôsobil medzi neonacistami

Pri prehliadke v bydlisku muža sa našli chemikálie a súčiastky na výrobu diaľkovo ovládanej rozbušky.

Nemeckí radikáli sa hádajú, kto je radikálnejší. Škodí im to

Nenávisť k Merkelovej už nestačí, voličov od protiislamskej Alternatívy pre Nemecko odrádzajú stranícke konflikty aj nová hviezda.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop