AKTUALIZOVANÉ 23:22

Rušňovodič: Skúsil som zapnúť všetko, nefungovalo to

Nebol som sústredený a zmýlil som si úsek trate, priznal španielsky strojvodca.

Vlak sa vrútil do ostrej zákruty, v ktorej sa vykoľajil, vrazil do betónového múru a začal horieť. Zahynulo 79 ľudí.(Zdroj: TASR/AP)

Nebol som sústredený a zmýlil som si úsek trate, priznal španielsky strojvodca, ktorý zavinil smrť 79 ľudí.

MADRID. Rušňovodič havarovaného vlaku nerozumie, ako sa mohla ním vedená súprava minulý týždeň vykoľajiť.

Vyplýva to zo zverejneného záznamu jeho nedeľňajšieho rozhovoru so sudcom.

Vlak sa vykoľajil minulý týždeň pri pútnickom meste Santiago de Compostela. Vysokou rýchlosťou sa vrútil do ostrej zákruty, vrazil do betónového múru a začal horieť.

Vo vlaku sa v čase nešťastia nachádzalo vyše 200 ľudí, 79 z nich nehodu neprežilo, ďalšie desiatky ľudí sú stále v nemocnici so zraneniami.

Rušňovodiča predbežne obvinili zo zabitia z nedbalosti.

Telefonoval so sprievodcom

Francisco José Garzón Amo sudcovi povedal, že nedokáže vysvetliť, prečo pred vjazdom do ostrej zákruty nebrzdil.

Z údajov z čiernych skriniek vyplynulo, že v tom čase telefonoval s pracovníkom železníc.

Podľa polície mu telefonoval sprievodca, ktorý kontroluje cestovné lístky. Nemal prístup do kabíny a tak mohol s rušňovodičom komunikovať iba cez telefón.

Denník El País zverejnil aj totožnosť sprievodcu - je ním Antonio Martín Marugán.

Ten pre zmienený denník uviedol, že Garzónovi telefonoval preto, aby mu dal inštrukcie, na ktoré nástupisko má prísť s vlakom v nasledujúcej stanici Pontedeume.

Podľa súdneho oznámenia to isté dnes Garzón vypovedal na súde.

Garzón o tomto telefonáte polícii pri vypočúvaní najprv vôbec nepovedal a nie je jasné, prečo.

Sprievodca však už skôr poprel, že sa v čase nehody kontaktoval s rušňovodičom.

Zamestnanci spoločnosti Renfe majú vo vlaku povolené používať telefóny len v núdzových prípadoch.

Odhalenie telefonátu vďaka čiernej skrinke vrhá tieň pochybností na oficiálnu verziu o nehode, podľa ktorej je Garzón jedinou osobou zodpovednou za nešťastie.

Ostrú zákrutu poznal

Podľa prepisu rozhovoru v denníku El País strojvodca vypovedal, že brzdil, no vykoľajeniu sa už nedalo vyhnúť.

Potvrdzujú čierne skrinky, podľa ktorých sa mu niekoľko sekúnd pred tragédiou podarilo rýchlosť vlaku znížiť zo 192 na približne 153 km/h. Aj to však bolo takmer dvakrát viac, ako je predpísaná rýchlosť v danom úseku.

Úsek podľa informácií železníc nie je vybavený systémom automatického brzdenia, na čo údajne upozorňoval aj samotný Garzón, ktorý ním v minulosti prechádzal približne 60-krát.

"Vravím vám úprimne, neviem, nerozumiem. Skúsil som zapnúť všetko, nefungovalo to," hovoril sudcovi rušňovodič, ktorý je podozrivý zo zavinenia smrti 79 pasažierov vlaku a zranenia ďalších desiatok ľudí.

Priznal nedostatok sústredenia počas riadenia vlaku a tiež, že si cestu zmýlil s iným úsekom trate.

Inkriminovaná časť bola súčasťou trate, kde sa nachádza zastaraný bezpečnostný systém.

Bol jediným vinníkom?

Vyšetrenie havárie vlaku momentálne komplikuje telefonát, ktorý odhalili čierne skrinky.

Hovor zrejme odviedol pozornosť rušňovodiča, čo spochybňuje oficiálnu verziu, podľa ktorej je jedinou osobu zodpovednou za nehodu.

Telefonáty sú pre strojvodcov zakázané. Tvrdia však, že tento zákaz sa nie vždy rešpektuje.

Vyšetrovatelia najprv nedokázali zistiť totožnosť volajúceho, pričom novinári sa pozastavovali nad tým, prečo Garzón o telefonáte nepovedal policajtom.

"Nechcem do toho nikoho pliesť," povedal kolegom rušňovodič, ktorého slová citoval španielsky denník El País.

Garzón vyjadril hneď po nehode silný pocit viny, keďže sa zrejme domnieval, že na vine je jedine on.

Železnice bojujú o zakázky

Garzónova ochota prevziať vinu na seba vyhovuje španielskej vláde a predstaviteľom železníc, ktorí vyhlásili, že sieť vysokorýchlostných vlakov AVE je bezpečná.

Vláda teraz nemá záujem, aby ktokoľvek kritizoval sieť AVE, pretože krízou zasiahnuté Španielsko dúfa, že získa zmluvy na dodanie železničných technológií za vyše 100 miliárd eur do krajín ako Brazília, Rusko, Spojené štáty a Kazachstan.

Španielsko-saudskoarabské konzorcium v súčasnosti buduje železničnú trať spájajúcu Mekku s Medínou a má zmluvu v hodnote 6,7 miliardy eur.

Ministerstvo pre infraštruktúru sa dohodlo s firmami stavajúcimi železnice, že budú brániť povesť siete AVE proti akýmkoľvek podozreniam prameniacim z nehody pri Santiagu de Compostela, napísal španielsky denník Voz de Galicia.

[content type="video" source="youtube" id="o32nxuHshv4?rel=0" width="490" height="368"][/content]

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Svet

Z tisícov Mexičanov sú bezdomovci, počet obetí zemetrasenia opäť stúpol

Rodiny už celé dni táboria pri mieste zrútených obytných alebo kancelárskych budov.

Svet

Herec Ralph Fiennes dostal srbský pas

Rodákovi z anglického mesta Ipswich udelili srbské občianstvo na začiatku septembra.

Svet

Merkelová pokračuje, ale je slabšia. Možností na vládu nemá veľa

Socialisti vylúčili veľkú koalíciu. Nemeckej kancelárke tak zostávajú len dve možnosti.