AKTUALIZOVANÉ 23:22

Rušňovodič: Skúsil som zapnúť všetko, nefungovalo to

Nebol som sústredený a zmýlil som si úsek trate, priznal španielsky strojvodca.

Vlak sa vrútil do ostrej zákruty, v ktorej sa vykoľajil, vrazil do betónového múru a začal horieť. Zahynulo 79 ľudí.(Zdroj: TASR/AP)

Nebol som sústredený a zmýlil som si úsek trate, priznal španielsky strojvodca, ktorý zavinil smrť 79 ľudí.

MADRID. Rušňovodič havarovaného vlaku nerozumie, ako sa mohla ním vedená súprava minulý týždeň vykoľajiť.

Vyplýva to zo zverejneného záznamu jeho nedeľňajšieho rozhovoru so sudcom.

Vlak sa vykoľajil minulý týždeň pri pútnickom meste Santiago de Compostela. Vysokou rýchlosťou sa vrútil do ostrej zákruty, vrazil do betónového múru a začal horieť.

Vo vlaku sa v čase nešťastia nachádzalo vyše 200 ľudí, 79 z nich nehodu neprežilo, ďalšie desiatky ľudí sú stále v nemocnici so zraneniami.

Rušňovodiča predbežne obvinili zo zabitia z nedbalosti.

Telefonoval so sprievodcom

Francisco José Garzón Amo sudcovi povedal, že nedokáže vysvetliť, prečo pred vjazdom do ostrej zákruty nebrzdil.

Z údajov z čiernych skriniek vyplynulo, že v tom čase telefonoval s pracovníkom železníc.

Podľa polície mu telefonoval sprievodca, ktorý kontroluje cestovné lístky. Nemal prístup do kabíny a tak mohol s rušňovodičom komunikovať iba cez telefón.

Denník El País zverejnil aj totožnosť sprievodcu - je ním Antonio Martín Marugán.

Ten pre zmienený denník uviedol, že Garzónovi telefonoval preto, aby mu dal inštrukcie, na ktoré nástupisko má prísť s vlakom v nasledujúcej stanici Pontedeume.

Podľa súdneho oznámenia to isté dnes Garzón vypovedal na súde.

Garzón o tomto telefonáte polícii pri vypočúvaní najprv vôbec nepovedal a nie je jasné, prečo.

Sprievodca však už skôr poprel, že sa v čase nehody kontaktoval s rušňovodičom.

Zamestnanci spoločnosti Renfe majú vo vlaku povolené používať telefóny len v núdzových prípadoch.

Odhalenie telefonátu vďaka čiernej skrinke vrhá tieň pochybností na oficiálnu verziu o nehode, podľa ktorej je Garzón jedinou osobou zodpovednou za nešťastie.

Ostrú zákrutu poznal

Podľa prepisu rozhovoru v denníku El País strojvodca vypovedal, že brzdil, no vykoľajeniu sa už nedalo vyhnúť.

Potvrdzujú čierne skrinky, podľa ktorých sa mu niekoľko sekúnd pred tragédiou podarilo rýchlosť vlaku znížiť zo 192 na približne 153 km/h. Aj to však bolo takmer dvakrát viac, ako je predpísaná rýchlosť v danom úseku.

Úsek podľa informácií železníc nie je vybavený systémom automatického brzdenia, na čo údajne upozorňoval aj samotný Garzón, ktorý ním v minulosti prechádzal približne 60-krát.

"Vravím vám úprimne, neviem, nerozumiem. Skúsil som zapnúť všetko, nefungovalo to," hovoril sudcovi rušňovodič, ktorý je podozrivý zo zavinenia smrti 79 pasažierov vlaku a zranenia ďalších desiatok ľudí.

Priznal nedostatok sústredenia počas riadenia vlaku a tiež, že si cestu zmýlil s iným úsekom trate.

Inkriminovaná časť bola súčasťou trate, kde sa nachádza zastaraný bezpečnostný systém.

Bol jediným vinníkom?

Vyšetrenie havárie vlaku momentálne komplikuje telefonát, ktorý odhalili čierne skrinky.

Hovor zrejme odviedol pozornosť rušňovodiča, čo spochybňuje oficiálnu verziu, podľa ktorej je jedinou osobu zodpovednou za nehodu.

Telefonáty sú pre strojvodcov zakázané. Tvrdia však, že tento zákaz sa nie vždy rešpektuje.

Vyšetrovatelia najprv nedokázali zistiť totožnosť volajúceho, pričom novinári sa pozastavovali nad tým, prečo Garzón o telefonáte nepovedal policajtom.

"Nechcem do toho nikoho pliesť," povedal kolegom rušňovodič, ktorého slová citoval španielsky denník El País.

Garzón vyjadril hneď po nehode silný pocit viny, keďže sa zrejme domnieval, že na vine je jedine on.

Železnice bojujú o zakázky

Garzónova ochota prevziať vinu na seba vyhovuje španielskej vláde a predstaviteľom železníc, ktorí vyhlásili, že sieť vysokorýchlostných vlakov AVE je bezpečná.

Vláda teraz nemá záujem, aby ktokoľvek kritizoval sieť AVE, pretože krízou zasiahnuté Španielsko dúfa, že získa zmluvy na dodanie železničných technológií za vyše 100 miliárd eur do krajín ako Brazília, Rusko, Spojené štáty a Kazachstan.

Španielsko-saudskoarabské konzorcium v súčasnosti buduje železničnú trať spájajúcu Mekku s Medínou a má zmluvu v hodnote 6,7 miliardy eur.

Ministerstvo pre infraštruktúru sa dohodlo s firmami stavajúcimi železnice, že budú brániť povesť siete AVE proti akýmkoľvek podozreniam prameniacim z nehody pri Santiagu de Compostela, napísal španielsky denník Voz de Galicia.

[content type="video" source="youtube" id="o32nxuHshv4?rel=0" width="490" height="368"][/content]

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 728
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 7 068
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 088
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 992
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 727
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 535
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 207
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 976
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 820
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 027

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Zimbabwiansky vodca verejne podporil Trumpa a jeho politiku

Mugabe doteraz verejne nepodporil žiadneho amerického prezidenta.

V Málage sa uskutočnil dvojstranný španielsko-francúzsky summit

Hollande a Rajoy sa postavili proti individuálnym krokom nacionalistov mimo i vnútri Únie.

Koľko nominácií na Oscara má na konte Meryl Streepová? (kvíz)

Hollywoodsky ceremoniál má za sebou dlhoročnú tradíciu.

Maďarský a chorvátsky minister rokovali o sprísnení kontrol na hraniciach

Pintér chce posilniť bezpečnosť tak, aby ju občania dotknutých krajín súčasne nevnímali ako záťaž.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop