SME

Rušňovodič: Skúsil som zapnúť všetko, nefungovalo to

Nebol som sústredený a zmýlil som si úsek trate, priznal španielsky strojvodca.

Vlak sa vrútil do ostrej zákruty, v ktorej sa vykoľajil, vrazil do betónového múru a začal horieť. Zahynulo 79 ľudí.Vlak sa vrútil do ostrej zákruty, v ktorej sa vykoľajil, vrazil do betónového múru a začal horieť. Zahynulo 79 ľudí. (Zdroj: TASR/AP)

Nebol som sústredený a zmýlil som si úsek trate, priznal španielsky strojvodca, ktorý zavinil smrť 79 ľudí.

MADRID. Rušňovodič havarovaného vlaku nerozumie, ako sa mohla ním vedená súprava minulý týždeň vykoľajiť.

Vyplýva to zo zverejneného záznamu jeho nedeľňajšieho rozhovoru so sudcom.

Vlak sa vykoľajil minulý týždeň pri pútnickom meste Santiago de Compostela. Vysokou rýchlosťou sa vrútil do ostrej zákruty, vrazil do betónového múru a začal horieť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo vlaku sa v čase nešťastia nachádzalo vyše 200 ľudí, 79 z nich nehodu neprežilo, ďalšie desiatky ľudí sú stále v nemocnici so zraneniami.

SkryťVypnúť reklamu

Rušňovodiča predbežne obvinili zo zabitia z nedbalosti.

Telefonoval so sprievodcom

Francisco José Garzón Amo sudcovi povedal, že nedokáže vysvetliť, prečo pred vjazdom do ostrej zákruty nebrzdil.

Z údajov z čiernych skriniek vyplynulo, že v tom čase telefonoval s pracovníkom železníc.

Podľa polície mu telefonoval sprievodca, ktorý kontroluje cestovné lístky. Nemal prístup do kabíny a tak mohol s rušňovodičom komunikovať iba cez telefón.

Denník El País zverejnil aj totožnosť sprievodcu - je ním Antonio Martín Marugán.

Ten pre zmienený denník uviedol, že Garzónovi telefonoval preto, aby mu dal inštrukcie, na ktoré nástupisko má prísť s vlakom v nasledujúcej stanici Pontedeume.

Podľa súdneho oznámenia to isté dnes Garzón vypovedal na súde.

SkryťVypnúť reklamu

Garzón o tomto telefonáte polícii pri vypočúvaní najprv vôbec nepovedal a nie je jasné, prečo.

Sprievodca však už skôr poprel, že sa v čase nehody kontaktoval s rušňovodičom.

Zamestnanci spoločnosti Renfe majú vo vlaku povolené používať telefóny len v núdzových prípadoch.

Odhalenie telefonátu vďaka čiernej skrinke vrhá tieň pochybností na oficiálnu verziu o nehode, podľa ktorej je Garzón jedinou osobou zodpovednou za nešťastie.

Ostrú zákrutu poznal

Podľa prepisu rozhovoru v denníku El País strojvodca vypovedal, že brzdil, no vykoľajeniu sa už nedalo vyhnúť.

Potvrdzujú čierne skrinky, podľa ktorých sa mu niekoľko sekúnd pred tragédiou podarilo rýchlosť vlaku znížiť zo 192 na približne 153 km/h. Aj to však bolo takmer dvakrát viac, ako je predpísaná rýchlosť v danom úseku.

SkryťVypnúť reklamu

Úsek podľa informácií železníc nie je vybavený systémom automatického brzdenia, na čo údajne upozorňoval aj samotný Garzón, ktorý ním v minulosti prechádzal približne 60-krát.

"Vravím vám úprimne, neviem, nerozumiem. Skúsil som zapnúť všetko, nefungovalo to," hovoril sudcovi rušňovodič, ktorý je podozrivý zo zavinenia smrti 79 pasažierov vlaku a zranenia ďalších desiatok ľudí.

Priznal nedostatok sústredenia počas riadenia vlaku a tiež, že si cestu zmýlil s iným úsekom trate.

Inkriminovaná časť bola súčasťou trate, kde sa nachádza zastaraný bezpečnostný systém.

Bol jediným vinníkom?

Vyšetrenie havárie vlaku momentálne komplikuje telefonát, ktorý odhalili čierne skrinky.

Hovor zrejme odviedol pozornosť rušňovodiča, čo spochybňuje oficiálnu verziu, podľa ktorej je jedinou osobu zodpovednou za nehodu.

SkryťVypnúť reklamu

Telefonáty sú pre strojvodcov zakázané. Tvrdia však, že tento zákaz sa nie vždy rešpektuje.

Vyšetrovatelia najprv nedokázali zistiť totožnosť volajúceho, pričom novinári sa pozastavovali nad tým, prečo Garzón o telefonáte nepovedal policajtom.

"Nechcem do toho nikoho pliesť," povedal kolegom rušňovodič, ktorého slová citoval španielsky denník El País.

Garzón vyjadril hneď po nehode silný pocit viny, keďže sa zrejme domnieval, že na vine je jedine on.

Železnice bojujú o zakázky

Garzónova ochota prevziať vinu na seba vyhovuje španielskej vláde a predstaviteľom železníc, ktorí vyhlásili, že sieť vysokorýchlostných vlakov AVE je bezpečná.

Vláda teraz nemá záujem, aby ktokoľvek kritizoval sieť AVE, pretože krízou zasiahnuté Španielsko dúfa, že získa zmluvy na dodanie železničných technológií za vyše 100 miliárd eur do krajín ako Brazília, Rusko, Spojené štáty a Kazachstan.

SkryťVypnúť reklamu

Španielsko-saudskoarabské konzorcium v súčasnosti buduje železničnú trať spájajúcu Mekku s Medínou a má zmluvu v hodnote 6,7 miliardy eur.

Ministerstvo pre infraštruktúru sa dohodlo s firmami stavajúcimi železnice, že budú brániť povesť siete AVE proti akýmkoľvek podozreniam prameniacim z nehody pri Santiagu de Compostela, napísal španielsky denník Voz de Galicia.

[content type="video" source="youtube" id="o32nxuHshv4?rel=0" width="490" height="368"][/content]

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 852
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 686
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 664
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 405
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 735
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vojnu na Ukrajine sledujeme minútu po minúte.


a 5 ďalší 1
Indickí vojaci hliadkujúci v Kašmíre.

India viní Pakistan z teroristického útoku.


a 1 ďalší 2
Eiffelová veža v Paríži.

Renovačné práce na veži sa začali v roku 2019.


TASR 1
Mark Carney, líder kanadskej Liberálnej strany.

Na voľby mali vplyv clá a reči o pripojení Kanady k USA.


TASR 2

Sportnet

Ousmane Dembele oslavuje gól

Víťazný gól strelil Dembele.


a 1 ďalší
Jaroslav Janus s majstrovským pohárom

Napodobnil Dominika Riečického.


TASR
Marek Bartnánus

Za sebou nechal legendu Slovana Richarda Kapuša.


a 1 ďalší
Divadlo Crucible je dejiskom MS v snookri od roku 1977.

Kapacita divadla je menšia než tisíc divákov, čo nedokáže zodpovedať dopytu.


Reuters
SkryťZatvoriť reklamu