SME

Domácu hudbu zatiaľ zachraňovať netreba

V rebríčkoch 22 krajín sveta sú na tom domáci interpreti dohromady najlepšie za vyše 40 rokov.

Nápad pomôcť domácej tvorbe zákonom nie je cudzí mnohým svetovým krajinám.

Najviditeľnejšie chcú svojich interpretov pred globalizáciou chrániť Francúzi, aktuálne v kontexte vyjednávaní o zóne voľného obchodu medzi Spojenými štátmi a Európskou úniou.

O túžbe presadiť viac domácej hudby v rádiách sme počuli aj na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sme svedkami nejakého úpadku? Ponechajme bokom diskusiu o tom, akú hodnotu má alebo nemá to, čomu sa snaží pomôcť tá-ktorá vláda. Koľko priestoru dostáva domáca tvorba? Fernandovi Ferreirovi a Joelovi Waldfogelovi napadlo preveriť nejaké čísla.

SkryťVypnúť reklamu

Pozreli sa na hudobné rebríčky v 22 krajinách sveta za obdobie od roku 1960 až po rok 2007 - od Argentíny, cez Nórsko a Rakúsko až po Spojené štáty americké a Japonsko. Krajiny z ich vzorky pritom predstavujú 98% svetových výnosov z hudby za uplynulú dekádu.

Zistenia, ktoré publikovali, si nedávno všimol magazín The Economist.

Z rebríčkov vyplýva, že domáca hudba je na tom v globále najlepšie za uplynulých vyše 40 rokov, keď celkovo dostáva zhruba 70% priestoru a ďalej rastie. (Na Slovenskú, ktoré nebolo súčasťou výskumu, sú súčasné čísla, zdá sa, nižšie).

ass.jpg

Pripojme aj tabuľku od Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI):

a.png

Čím je rastúca popularita domácich populárnych piesní spôsobená? Ferreira a Waldfogel spomínajú tri faktory:

SkryťVypnúť reklamu
  • lokálne hudobné stanice,
  • internet,
  • a kvóty.

Vplyv nových hudobných staníc v porovnaní s niekdajšou hegemóniou MTV je zrejme jasný. O niečo prekvapujúcejší je internet, u ktorého by človek naopak predpovedal nadržiavanie globalizácii.

Hudobný publicista Mark Ellen si to pre Economist vysvetľuje tak, že veľa fanúšikov pop music (a vôbec hudby) zaujíma silný príbeh, a ten im internet sprostredkuje stále ľahšie u domácich interpretov ako u zahraničných.

Čo nás v slovenskom kontexte zaujíma najviac, sú kvóty. Rastúcim predajom domácich interpretov vo Francúzsku by sa určite rada pochválila vláda, ktorá v roku 1996 zaviedla povinných 40% francúzskych piesní v rádiách. To, aký je ich priamy vplyv na preferencie poslucháčov, sa však zrejme spoľahlivo vypočítať nedá. (A niektorí by určite dobre argumentovali, prečo takéto opatrenia nestoja za to, aj keby ich efektivita bola solídna.)

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, máme tu Nemecko, ktoré kvóty na hudbu v rádiách nemá a podľa štatistík ani nemá dôvod nad nimi premýšľať.

Ako sú na tom kvóty a podiel domácej tvorby, ukazujú na vybraných krajinách tieto grafy. (Ako vždy, pozor na hľadanie kauzality aj tam, kde byť nemusí.)

qqas.jpg

Čo sa okrem vplyvu kvót tiež nedá dôveryhodne kvantifikovať, je zmena tváre hudby rôznych krajín pod vplyvom globálnych trendov (niežeby z princípu vadila). No bolo by zaujímavé pozrieť si napríklad pomer anglických a slovenských textov u našich interpretov. A možno aj nejakú štúdiu o stave hudby mimo hlavného prúdu.

Ďalej k téme: The Atlantic vo februári písal o správe Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI). Hudba mala vlani prvý dobrý rok od roku 1999. Príjmy stúpli o 0.3 percenta, digitálnej hudbe sa darí vo viacerých krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Martin Lipták, editor Sme.sk
Facebook

Pop Internationalism

Digital Music Report 2013

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 025
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 229
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 436
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 398
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 4 347
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 717
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 011
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 637
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Martin Fehérváry

Absolvoval operáciu menisku.


TASR
HC Kometa Brno - HC Dynamo Pardubice: ONLINE prenos zo 4. zápasu finále play-off českej Tipsport extraligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo 4. zápasu finále play-off českej Tipsport extraligy: HC Kometa Brno - HC Dynamo Pardubice.


Viktor Pečovský (druhý sprava) skompletizoval unikátny hetrik.

Kto v Prezidentskom pohári napodobní Pečovského a Kuráka?


Matej Chalupa

V play-off prebehlo dvanásť testov, z toho pozitívny bol jeden.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu