V nebezpečnej zákrute treba spomaliť na osemdesiat kilometrov za hodinu. Vlak šiel údajne rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu.
Z Pamplony od našej spolupracovníčky Kristíny Votrubovej
PAMPLONA. Francisco José Garzón Amo pracoval ako rušňovodič tridsať rokov. Na trase Madrid-Ferral jazdil rok. Na Facebooku sa rád chválil, že jazdí rýchlo.
Denník El Mundo zverejnil fotku z Garzónovho profilu, na ktorej je fotografia vlakového tachometra.
Je na ňom rýchlosť 200 kilometrov za hodinu a sprevádza ju nasledujúci komentár: „Aký pôžitok prekračovať policajné radary!“
Garzónov profil teraz vymazali. Mohla by to byť práve nebezpečná rýchlosť, ktorá spôsobila najhoršie vlakové nešťastie v Španielsku za posledných 40 rokov.
Zahynulo pri ňom 78 ľudí. 95 ľudí sa stále nachádza v nemocnici, pričom 32 z nich vrátane štyroch detí je vo vážnom stave.
Súd uvalil na Garzóna väzbu. Je v nemocnici s ľahkými zraneniami, kde ho strážia. Chystajú sa ho vypočuť, ale pravdepodobne nie v piatok.
V železničnej firme pracoval tridsať rokov, ako rušňovodič desať.
Nebezpečná zákruta Rýchlovlaky
s vysokorýchlostnými vlakmi začali ako prví na svete Japonci v polovici 60. rokov minulého storočia. v Európe boli prví Francúzi, ktorí vypravili vlaky TGV v roku 1981, španielske rýchlovlaky začali jazdiť v roku 1992 medzi Madridom a Sevillou na počesť výstavy EXPO.
„Celé to bolo také rýchle, že to ani neviem opísať. Zdá sa, že vlak sa v jednej zákrute začal točiť. Po mnohých otočkách vagóny zostali jeden na druhom. Museli sme vyjsť spodkom a pritom sme si všimli, že vlak horel,“ opísal vlakovú tragédiu miestnemu denníku Voz De Galicia jeden z cestujúcich.
„Zrazu som sa ocitol na podlahe a všetko ma bolelo. Okolo mňa boli všade ťažko zranené a krvácajúce telá,“ opísal situáciu ďalší.
Nehoda sa stala v španielskom meste Santiago v zákrute len niekoľko kilometrov pred stanicou.
Táto zákruta je veľmi uzavretá a komplikovaná, preto je v nej prikázaná rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Vykoľajený vlak do nej však vošiel údajne rýchlosťou až 190 kilometrov za hodinu.
Či bola dôvodom nadmernej rýchlosti technická chyba, alebo pochybenie rušňovodiča, sa ešte nevie.
„Vykoľajil som vlak, čo budem robiť? Čo budem robiť?“ povedal podľa svedkov rušňovodič krátko po nehode.
Zákruta, v ktorej sa nehoda stala, už od otvorenia trasy vzbudzovala kritiky. Zdroje zo španielskych vlakových odborov podľa denníka El País naznačujú, že už samotný úsek trasy mohol pomôcť nehode.
Moderné vlaky Alvia „Je to starý úsek, ktorý nie je pripravený na vysokorýchlostné vlaky, ešte k tomu v takej uzavretej zákrute. Rušňovodič musí prudko zabrzdiť z 250 kilometrov za hodinu a v priebehu sekúnd prejsť na 80.“
Vlak z nehody patril do série rýchlovlakov Alvia, ktoré boli uvedené ako riešenie problému s rozličnými šírkami koľajníc v Španielsku.
Za čias diktátora Franca sa totiž stavali trate s inou šírkou, ako bol európsky štandard. Vlaky Alvia boli navrhnuté tak, aby mohli používať koľajnice oboch šírok, len musia znížiť rýchlosť.
Vďaka týmto vlakom sa mohli k rýchlostným tratiam pripojiť mnohé dôležité mestá a skrátiť tak čas cestovania na veľké diaľky po krajine. Kto cestuje s najnovším modelom vlakov Alvia, ušetrí takmer hodinu času.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AnsXDgfshMHbdGRnTWViVzdHOEVZZFFyMG1tVEY1Y0E&transpose=1&headers=1&range=C11%3AI16&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"curveType":"","animation":{"duration":500},"width":508,"lineWidth":2,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"chartArea":{"height":"61.875%","width":"64.961%","left":"10.827%","top":"19.063%"},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":0,"viewWindowMode":"explicit","viewWindow":{"min":0,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"booleanRole":"certainty","title":"Po\u010det m\u0155tvych, \u017eelezni\u010dn\u00e9 nehody, na mili\u00f3n obyvate\u013eov, 2006-2011","height":320,"interpolateNulls":false,"legend":"right","useFirstColumnAsDomain":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"LineChart","chartName":"Chart1"}
Sedemdňový smútok Krátko po nehode na miesto dorazili záchranné služby z celej Galície.
Miestna nemocnica kolabovala pod nárazom zranených, ktorých bolo viac ako 160, medzi nimi aj niekoľko cudzincov, ale podľa nášho ministerstva zahraničných vecí žiaden Slovák. Záchranné práce trvali celú noc, vo štvrtok doobeda prišla na rad identifikácia obetí.
Tragédia spôsobila vlnu solidarity. Miestni dali k dispozícii deky, uteráky, vozili zranených vlastnými autami do nemocníc.
Nezamestnaní lekári a sestričky ponúkli svoje služby. Svoju spoluúčasť vyjadrili mnohé osobnosti od španielskeho premiéra po pápeža a sociálne siete sa zaplnili želaniami úprimnej sústrasti.
Vlaková nehoda sa stala len pár hodín pred začiatkom osláv národného patróna, svätého Jakuba. Všetky slávnosti a oficiálne akty, ktoré sa mali uskutočniť vo štvrtok, však boli zrušené.
V celom Španielsku bol po tragédii vyhlásený trojdňový smútok, v Galícii dokonca sedemdňový.
View Larger Map
Autor: Kristína Votrubová