AKTUALIZOVANÉ V PIATOK 13:21

Španielsky rušňovodič miloval rýchlu jazdu, chválil sa ňou na Facebooku

V nebezpečnej zákrute treba spomaliť na osemdesiat kilometrov za hodinu. Vlak šiel údajne rýchlosťou 190 km/h.

Nehoda, pri ktorej zahynulo 78 ľudí, sa stala v nepríjemnej zákrute. O jej rizikách sa vedelo, nebola prispôsobená pre rýchle a moderné vlaky. Vlak sa podľa informácií španielskych médií vykoľajil v rýchlosti takmer 200 kilometrov za hodinu.(Zdroj: SITA/AP)

V nebezpečnej zákrute treba spomaliť na osemdesiat kilometrov za hodinu. Vlak šiel údajne rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu.

w00.jpg
Z Pamplony od našej spolupracovníčky Kristíny Votrubovej

PAMPLONA. Francisco José Garzón Amo pracoval ako rušňovodič tridsať rokov. Na trase Madrid-Ferral jazdil rok. Na Facebooku sa rád chválil, že jazdí rýchlo.

Denník El Mundo zverejnil fotku z Garzónovho profilu, na ktorej je fotografia vlakového tachometra.

Je na ňom rýchlosť 200 kilometrov za hodinu a sprevádza ju nasledujúci komentár: „Aký pôžitok prekračovať policajné radary!“

Garzónov profil teraz vymazali. Mohla by to byť práve nebezpečná rýchlosť, ktorá spôsobila najhoršie vlakové nešťastie v Španielsku za posledných 40 rokov.

Zahynulo pri ňom 78 ľudí. 95 ľudí sa stále nachádza v nemocnici, pričom 32 z nich vrátane štyroch detí je vo vážnom stave.

Súd uvalil na Garzóna väzbu. Je v nemocnici s ľahkými zraneniami, kde ho strážia. Chystajú sa ho vypočuť, ale pravdepodobne nie v piatok.

V železničnej firme pracoval tridsať rokov, ako rušňovodič desať.

Nebezpečná zákruta

Rýchlovlaky
  • s vysokorýchlostnými vlakmi začali ako prví na svete Japonci v polovici 60. rokov minulého storočia.
  • v Európe boli prví Francúzi, ktorí vypravili vlaky TGV v roku 1981,
  • španielske rýchlovlaky začali jazdiť v roku 1992 medzi Madridom a Sevillou na počesť výstavy EXPO.

„Celé to bolo také rýchle, že to ani neviem opísať. Zdá sa, že vlak sa v jednej zákrute začal točiť. Po mnohých otočkách vagóny zostali jeden na druhom. Museli sme vyjsť spodkom a pritom sme si všimli, že vlak horel,“ opísal vlakovú tragédiu miestnemu denníku Voz De Galicia jeden z cestujúcich.

„Zrazu som sa ocitol na podlahe a všetko ma bolelo. Okolo mňa boli všade ťažko zranené a krvácajúce telá,“ opísal situáciu ďalší.

Nehoda sa stala v španielskom meste Santiago v zákrute len niekoľko kilometrov pred stanicou.

Táto zákruta je veľmi uzavretá a komplikovaná, preto je v nej prikázaná rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Vykoľajený vlak do nej však vošiel údajne rýchlosťou až 190 kilometrov za hodinu.

Či bola dôvodom nadmernej rýchlosti technická chyba, alebo pochybenie rušňovodiča, sa ešte nevie.

„Vykoľajil som vlak, čo budem robiť? Čo budem robiť?“ povedal podľa svedkov rušňovodič krátko po nehode.

Zákruta, v ktorej sa nehoda stala, už od otvorenia trasy vzbudzovala kritiky. Zdroje zo španielskych vlakových odborov podľa denníka El País naznačujú, že už samotný úsek trasy mohol pomôcť nehode.

Moderné vlaky Alvia

„Je to starý úsek, ktorý nie je pripravený na vysokorýchlostné vlaky, ešte k tomu v takej uzavretej zákrute. Rušňovodič musí prudko zabrzdiť z 250 kilometrov za hodinu a v priebehu sekúnd prejsť na 80.“

Vlak z nehody patril do série rýchlovlakov Alvia, ktoré boli uvedené ako riešenie problému s rozličnými šírkami koľajníc v Španielsku.

Za čias diktátora Franca sa totiž stavali trate s inou šírkou, ako bol európsky štandard. Vlaky Alvia boli navrhnuté tak, aby mohli používať koľajnice oboch šírok, len musia znížiť rýchlosť.

Vďaka týmto vlakom sa mohli k rýchlostným tratiam pripojiť mnohé dôležité mestá a skrátiť tak čas cestovania na veľké diaľky po krajine. Kto cestuje s najnovším modelom vlakov Alvia, ušetrí takmer hodinu času.

Sedemdňový smútok

Krátko po nehode na miesto dorazili záchranné služby z celej Galície.

Miestna nemocnica kolabovala pod nárazom zranených, ktorých bolo viac ako 160, medzi nimi aj niekoľko cudzincov, ale podľa nášho ministerstva zahraničných vecí žiaden Slovák. Záchranné práce trvali celú noc, vo štvrtok doobeda prišla na rad identifikácia obetí.

Tragédia spôsobila vlnu solidarity. Miestni dali k dispozícii deky, uteráky, vozili zranených vlastnými autami do nemocníc.

Nezamestnaní lekári a sestričky ponúkli svoje služby. Svoju spoluúčasť vyjadrili mnohé osobnosti od španielskeho premiéra po pápeža a sociálne siete sa zaplnili želaniami úprimnej sústrasti.

Vlaková nehoda sa stala len pár hodín pred začiatkom osláv národného patróna, svätého Jakuba. Všetky slávnosti a oficiálne akty, ktoré sa mali uskutočniť vo štvrtok, však boli zrušené.

V celom Španielsku bol po tragédii vyhlásený trojdňový smútok, v Galícii dokonca sedemdňový.


View Larger Map

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 561
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 188
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 098
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 902
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 856
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 488
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 488
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 466
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 436
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 968

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Svet

Príčina výbuchu vo Vyškove by mala byť známa v priebehu dní

Nešťastná udalosť si vyžiadala jednu obeť, ďalší človek utrpel vážne zranenia.

Svet

Najdlhšie nechávajú žiadateľov o azyl čakať Maďari a Gréci

Krajinou so suverénne najvyšším podielom vybavených žiadostí je Taliansko.

Svet

Filipínski vojaci zastrelili deviatich komunistických povstalcov

Násilie bráni obnoveniu mierových rokovaní. Ich začiatok sa odkladá už dva mesiace.

Svet

Proces s údajnými spolupáchateľmi útoku v Burgase opäť odložili

Obžalovaní muži sú naďalej na úteku a majú ich súdiť v neprítomnosti.