AKTUALIZOVANÉ V PIATOK 13:21

Španielsky rušňovodič miloval rýchlu jazdu, chválil sa ňou na Facebooku

V nebezpečnej zákrute treba spomaliť na osemdesiat kilometrov za hodinu. Vlak šiel údajne rýchlosťou 190 km/h.

Nehoda, pri ktorej zahynulo 78 ľudí, sa stala v nepríjemnej zákrute. O jej rizikách sa vedelo, nebola prispôsobená pre rýchle a moderné vlaky. Vlak sa podľa informácií španielskych médií vykoľajil v rýchlosti takmer 200 kilometrov za hodinu.(Zdroj: SITA/AP)

V nebezpečnej zákrute treba spomaliť na osemdesiat kilometrov za hodinu. Vlak šiel údajne rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu.

w00.jpg
Z Pamplony od našej spolupracovníčky Kristíny Votrubovej

PAMPLONA. Francisco José Garzón Amo pracoval ako rušňovodič tridsať rokov. Na trase Madrid-Ferral jazdil rok. Na Facebooku sa rád chválil, že jazdí rýchlo.

Denník El Mundo zverejnil fotku z Garzónovho profilu, na ktorej je fotografia vlakového tachometra.

Je na ňom rýchlosť 200 kilometrov za hodinu a sprevádza ju nasledujúci komentár: „Aký pôžitok prekračovať policajné radary!“

Garzónov profil teraz vymazali. Mohla by to byť práve nebezpečná rýchlosť, ktorá spôsobila najhoršie vlakové nešťastie v Španielsku za posledných 40 rokov.

Zahynulo pri ňom 78 ľudí. 95 ľudí sa stále nachádza v nemocnici, pričom 32 z nich vrátane štyroch detí je vo vážnom stave.

Súd uvalil na Garzóna väzbu. Je v nemocnici s ľahkými zraneniami, kde ho strážia. Chystajú sa ho vypočuť, ale pravdepodobne nie v piatok.

V železničnej firme pracoval tridsať rokov, ako rušňovodič desať.

Nebezpečná zákruta

Rýchlovlaky
  • s vysokorýchlostnými vlakmi začali ako prví na svete Japonci v polovici 60. rokov minulého storočia.
  • v Európe boli prví Francúzi, ktorí vypravili vlaky TGV v roku 1981,
  • španielske rýchlovlaky začali jazdiť v roku 1992 medzi Madridom a Sevillou na počesť výstavy EXPO.

„Celé to bolo také rýchle, že to ani neviem opísať. Zdá sa, že vlak sa v jednej zákrute začal točiť. Po mnohých otočkách vagóny zostali jeden na druhom. Museli sme vyjsť spodkom a pritom sme si všimli, že vlak horel,“ opísal vlakovú tragédiu miestnemu denníku Voz De Galicia jeden z cestujúcich.

„Zrazu som sa ocitol na podlahe a všetko ma bolelo. Okolo mňa boli všade ťažko zranené a krvácajúce telá,“ opísal situáciu ďalší.

Nehoda sa stala v španielskom meste Santiago v zákrute len niekoľko kilometrov pred stanicou.

Táto zákruta je veľmi uzavretá a komplikovaná, preto je v nej prikázaná rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Vykoľajený vlak do nej však vošiel údajne rýchlosťou až 190 kilometrov za hodinu.

Či bola dôvodom nadmernej rýchlosti technická chyba, alebo pochybenie rušňovodiča, sa ešte nevie.

„Vykoľajil som vlak, čo budem robiť? Čo budem robiť?“ povedal podľa svedkov rušňovodič krátko po nehode.

Zákruta, v ktorej sa nehoda stala, už od otvorenia trasy vzbudzovala kritiky. Zdroje zo španielskych vlakových odborov podľa denníka El País naznačujú, že už samotný úsek trasy mohol pomôcť nehode.

Moderné vlaky Alvia

„Je to starý úsek, ktorý nie je pripravený na vysokorýchlostné vlaky, ešte k tomu v takej uzavretej zákrute. Rušňovodič musí prudko zabrzdiť z 250 kilometrov za hodinu a v priebehu sekúnd prejsť na 80.“

Vlak z nehody patril do série rýchlovlakov Alvia, ktoré boli uvedené ako riešenie problému s rozličnými šírkami koľajníc v Španielsku.

Za čias diktátora Franca sa totiž stavali trate s inou šírkou, ako bol európsky štandard. Vlaky Alvia boli navrhnuté tak, aby mohli používať koľajnice oboch šírok, len musia znížiť rýchlosť.

Vďaka týmto vlakom sa mohli k rýchlostným tratiam pripojiť mnohé dôležité mestá a skrátiť tak čas cestovania na veľké diaľky po krajine. Kto cestuje s najnovším modelom vlakov Alvia, ušetrí takmer hodinu času.

Sedemdňový smútok

Krátko po nehode na miesto dorazili záchranné služby z celej Galície.

Miestna nemocnica kolabovala pod nárazom zranených, ktorých bolo viac ako 160, medzi nimi aj niekoľko cudzincov, ale podľa nášho ministerstva zahraničných vecí žiaden Slovák. Záchranné práce trvali celú noc, vo štvrtok doobeda prišla na rad identifikácia obetí.

Tragédia spôsobila vlnu solidarity. Miestni dali k dispozícii deky, uteráky, vozili zranených vlastnými autami do nemocníc.

Nezamestnaní lekári a sestričky ponúkli svoje služby. Svoju spoluúčasť vyjadrili mnohé osobnosti od španielskeho premiéra po pápeža a sociálne siete sa zaplnili želaniami úprimnej sústrasti.

Vlaková nehoda sa stala len pár hodín pred začiatkom osláv národného patróna, svätého Jakuba. Všetky slávnosti a oficiálne akty, ktoré sa mali uskutočniť vo štvrtok, však boli zrušené.

V celom Španielsku bol po tragédii vyhlásený trojdňový smútok, v Galícii dokonca sedemdňový.


View Larger Map

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 104
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 901
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 549
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 706
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 421
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 403
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 022
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 954
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 514
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 370

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Trump spozná, ako vyzerá bruselská pekelná diera

Stretnutia členských štátov aliancie bývajú dôkladne pripravené. Preto sa v Bruseli boja, čo urobí nový americký prezident.

Najmenej 34 migrantov sa utopilo v Stredozemnom mori

Tento rok zachránili a previezli do Talianska už viac ako 50-tisíc migrantov.

Šéf NATO víta zvýšenie amerických výdavkov na obranu v Európe

Malo by to pomôcť k posilneniu prítomnosti amerických síl.

Súčasný zákon je neústavý. Taiwan rozhodol v prospech manželstiev gejov

Môže byť tak prvou krajinou v Ázii, ktorá ich zlegalizovala.