AKTUALIZOVANÉ VO ŠTVRTOK 22:11

V Španielsku sa vykoľajil vlak, zahynulo najmenej 78 ľudí

Rušňovodič priznal, že do zákruty, kde je povolená 80, vošiel rýchlosťou 190 km za hodinu.

(Zdroj: SITA/AP)

Rušňovodič priznal, že do zákruty, kde je povolená osemdesiatka, vošiel rýchlosťou 190 km za hodinu.

MADRID. Najmenej 78 ľudí zahynulo v stredu večer pri vlakovej nehode pri meste Santiago de Compostela na severozápade Španielska.

Vo vlaku sa nachádzalo 218 cestujúcich.

Medzi zranenými sú ľudia rôznych národností, informovala Reuters s odvolaním sa na miestne úrady.

Všetkých zranených už podľa nich identifikovali, 36 z nich je vo vážnom stave a sú medzi nimi aj štyri deti.

Po nehode hospitalizovali dovedna 178 zranených, 95 z nich je stále v nemocnici.

Podľa nášho ministerstva zahraničných vecí Slováci medzi obeťami či zranenými nie sú.

Príčinou bola zrejme vysoká rýchlosť

Príčinou nehody bola podľa prvých výsledkov vyšetrovania vysoká rýchlosť, ktorou vošiel vlak do zákruty niekoľko kilometrov pred stanicou.

Proti jednému z dvoch rušňovodičov začali vyšetrovanie a uvalili naňho väzbu. Je jedinou osobou, ktorú budú vyšetrovať, píše Reuters.

Rušňovodič už predtým vyšetrovateľom priznal, že v čase nehody išiel vlak rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu. V uvedenom úseku je pritom prípustná rýchlosť iba 80 kilometrov za hodinu.

Vysokú rýchlosť potvrdila aj analýza agentúry AP. Tá na základe frekvencie snímania videa a predpokladanej vzdialenosti medzi dvoma pylónmi odhadla, že rýchlosť vlaku v čase nešťastia dosahovala 144-192 kilometrov za hodinu.

Výsledkom ďalšieho odhadu vychádzajúceho z typickej vzdialenosti medzi podvalmi je rýchlosť 156-182 kilometrov za hodinu.

Dôvod, prečo rušnovodič išiel tak rýchlo, doposiaľ nie je jasný.

Presnú rýchlosť súpravy ukáže vyšetrovateľom čierna skrinka, ktorú ešte nepreskúmali.

Vlak nemal žiadne technické problémy a kontrolou prešiel len pár hodín pred tragédiou.

Všetky vozne skončili mimo koľajníc

Rýchlovlak Alvia sa vykoľajil štyri kilometre pred stanicou v Santiagu de Compostela v na úseku trate, ktorý sprevádzkovali pred dvoma rokmi.

Vlak smeroval z Madridu do mesta Ferrol na severozápadnom pobreží krajiny. Mimo koľajníc skončilo všetkých trinásť vozňov.

Po jednom z najhorších vlakových nešťastí v Európe za posledné štvrťstoročie ležali pri koľajniciach desiatky zakrytých tiel. Z trosiek stúpal dym a záchranári sa z nich snažili dostať ľudí, ktorí prežili.

Jedna zo svedkýň pre miestne rádio povedala, že počula hlasnú explóziu pred tým, ako uvidela vykoľajený vlak. Jeden z vozňov skončil na neďalekej ceste.

Ide o prvú nehodu, ktorá postihla španielsku sieť rýchlovlakov AVE a tiež najhoršie vlakové nešťastie v Španielsku od roku 1972, keď vykoľajenie vlaku v Andalúzii neprežilo 77 ľudí.

Vyhlásili trojdňový štátny smútok

K vykoľajeniu došlo v predvečer hlavných slávností v Santiagu de Compostela pri príležitosti sviatku sv. Jakuba.

Santiago je jedným z najvýznamnejších katolíckych pútnických miest na svete. Pozostatky apoštola údajne pochovali v tomto meste.

Hovorkyňa miestnej radnice pre štátnu televíziu povedala, že plánované slávnostné podujatia v meste zrušili.

Premiér Mariano Rajoy pricestoval na miesto nešťastia. Vyjadril sústrasť rodinám obetí a poďakoval sa všetkým, ktorí sa podieľali na záchranných prácach.

Zároveň vyhlásil trojdňový štátny smútok za obete vlakového nešťastia v Galícii.

Kráľ Juan Carlos aj korunný princ Felipe už zrušili celý svoj program. Za obete aj pozostalých sa pomodlil aj pápež František, ktorý je v súčasnosti na návšteve Brazílie.


View Larger Map

Najväčšie vlakové nešťastia v Európe za uplynulých 25 rokov

Nemecko, jún 1998 - 101 obetí si vyžiadala nehoda vysokorýchlostného vlaku v Eschede v Dolnom Sasku. Dôsledkom únavy materiálu praska obruč kolesa.

Británia, december 1998 - Tridsaťštyri ľudí prišlo o život pri havárii troch vlakov na londýnskej železničnej stanici Clapham Junction. Nehodu pripísali nepostačujúcim bezpečnostným opatreniam.

Británia, október 1999 - Dva vlaky sa zrazili blízko londýnskej stanice Paddington. Havária si vyžiadala 31 mŕtvych. Jeden z vlakov prešiel na červenú.

Rakúsko, november 2000 - Pri požiari pozemnej lanovej dráhy v tuneli zahynulo 155 ľudí.

Maďarsko, máj 2003 - Tridsaťštyri ľudí zomrelo po tom, čo sa vlak smerujúci z Budapešti do mesta Nagykanizsa zrazil s autobusom plným nemeckých turistov na železničnom priechode blízko Siófoku.

Španielsko, jún 2003 - Osobný vlak smerujúci z Madridu do mesta Cartegna sa zrazil s protiidúcim nákladným vlakom pri Chinchille. Zahynulo 19 ľudí.

Taliansko, január 2005 - Sedemnásť obetí si vyžiadala zrážka osobného a nákladného vlaku severne od mesta Bologna.

Čierna Hora, január 2006 - Štyridsaťšesť ľudí zahynulo a 198 ďalších utrpelo zranenia po tom, čo sa preplnený vlak vykoľajil a zrútil sa do rokliny pri hlavnom meste Podgorica.

Španielsko, júl 2006 - Štyridsaťjeden obetí si vyžiadalo vykoľajenie metra v tuneli pred príchodom na stanicu Jesús vo Valencii.

Nemecko, september 2006 - Vysokorýchlostný vlak narazil do služobného vozňa v okolí Emslandu. Zahynulo 23 ľudí.

Taliansko, jún 2009 - Explózia na prechádzajúcom nákladnom vlaku spôsobila požiar na neďalekých domoch v prímorskom meste Viareggio. Niekoľko rodín zhorelo v spánku. Zahynulo 22 ľudí.

Belgicko, február 2010 - Čelná zrážka dvoch vlakov pri dedine Buizingen v blízkosti Halle juhozápadne od Bruselu si vyžiadala 18 obetí.

Poľsko, marec 2012 - Dva osobné vlaky sa vykoľajili a čelne zrazili blízko miesta Szczekociny. Zahynulo 16 a zranenia utrpelo 58 ľudí.

Španielsko, 24. júla 2013 - Najmenej 77 obetí a viac než 140 zranených si vyžiadalo vykoľajenie vysokorýchlostného vlaku na severozápade Španielska, blízko známeho pútnického miesta Santiago de Compostela.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 295
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 010
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 943
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 257
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 426
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 616
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 284
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 490
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 764
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 609

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Ulice Ria de Janeiro ožívajú tradičným karnevalom, potrvá päť dní

Najvýznamnejšou oficiálnou súčasťou karnevalu je štvordňová promenáda škôl samby na sambodróme.

Iránske zásoby obohateného uránu sú hlboko pod dohodnutým limitom

Dôverný dokument MAAE ďalej ukazuje, že Irán dodržiava i obmedzenia týkajúce sa iných citlivých druhov materiálu.

Na tlačovku Bieleho domu nepustili novinárov významných médií

K udalosti došlo len krátko po tom, čo Donald Trump na zhromaždení vo Washingtone médiá tvrdo kritizoval.

Francúzsko začalo vyšetrovanie prípadu Fillonových fiktívnych asistentov

Fillon patril k favoritom francúzskych prezidentských volieb, ale jeho kandidatúra po zverejnení tvrdení o poslaneckých asistentoch utrpela.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop