Londýn 2. októbra (TASR) - Koncom septembra uplynulo osem rokov od chvíle, kedy v nočnej búrke vo vodách Baltického mora stroskotal trajekt Estónia. Bola to najväčšia námorná katastrofa v Európe od druhej svetovej vojny. V útrobách plavidla našlo svoju smrť viac než 850 cestujúcich. Ale vyšetrovanie tragédie ešte stále neprinieslo odpoveď na otázku: Kto to zavinil?
Sľuby politikov, že vypátrajú vinníkov tragédie, už upadli do zabudnutia a tak nikto z tých, ktorí svojou nedbalosťou či nekompetentnosťou prispeli k zbytočnej strate ľudských životov, sa zatiaľ zo svojich činov pred súdom nezodpovedal. Fínske oficiálne miesta síce pred niekoľkými dňami pripustili určité chyby, ale to je po ôsmich rokoch od nešťastia žalostne málo.
Miesto okolo vraku Estónie na dne Baltu bolo vyhlásené za nedotknuteľný podmorský hrob. Každý, kto by sa aj z tých najúprimnejších pohnútok vydal pokúsil pátrať po dôkazoch a vinníkoch tragédie, riskuje postih zo strany hneď niekoľkých severských štátov.
Aj napriek tomu však na povrch pomaly vyvierajú nové informácie o ďalších nedbalostiach, ktoré predchádzali stroskotaniu Estónie, a každá nová správa potvrdzuje teóriu o nedbalosti a zlyhaní ľudského faktora.
Estónia sa potopila 28. septembra 1994 v búrke cestou z estónskeho Tallinu do švédskeho Štokholmu. Mohutný predný príklop trajektu sa za veľkého vlnobitia okolo polnoci odlomil, a pretože žiadny ďalší poistný príklop na lodi nebol, voda sa pod tlakom nahrnula do trupu takou rýchlosťou, že na to stihla zareagovať len hŕstka cestujúcich.
Až nedávno dokument, ktorý odvysielala švédska televízia, jasne potvrdil, že Estónia nebola postavená na cesty naprieč Baltom. Bola totiž skonštruovaná pre premávku na pokojnejšej linke bližšie k pobrežiu - a to medzi Štokholmom a fínskym mestom Turku.
Výnimku na jej preloženie na dlhšiu trať udelil fínsky Úrad pre námornú dopravu až dodatočne, ale s tým, že práve prova lode musí byť z bezpečnostných dôvodov posilnená o ďalší ochranný vodotesný príklop. Ten istý námorný úrad sa pritom dopustil možno osudovej chyby, keď písomne jasne nezdôraznil, že pri konštrukcii trajektu sa počítalo s tým, že bude premávať len vo vzdialenosti do 20 námorných míľ, teda asi 37 kilometrov, od pobrežia.
Pre premávku na otvorenom mori bolo potrebné urobiť rad ďalších konštrukčných a bezpečnostných opatrení. V osudnú noc však Estónia bez predpísaných úprav a v diskutabilnom technickom stave stroskotala na otvorenom mori, viac než 280 kilometrov od bezpečných brehov.
Aký vplyv bude mať nová informácia na priebeh vyšetrovania, ktoré už vlastne ani neprebieha, nie je vôbec jasné. Ťažko vysvetliť, prečo sa o tom celé roky mlčalo.
Nové fakty tak len zväčšujú bolesť ešte stále nezacelenej rany. Strata dôveryhodnosti vyšetrovateľov spôsobila, že tých, ktorí po rokoch ešte veria na spravodlivé potrestanie vinníkov, je skutočne už len minimum.
12 lb juh