V New Yorku sa začala bicyklová revolúcia, niektorým prekáža

V New Yorku v pondelok spustili mestskú požičovňu bicyklov. Mnohí obyvatelia to dali na súd.

Starosta New Yorku Michael Bloomberg drukuje cyklistom.(Zdroj: SITA/AP)

NEW YORK, BRATISLAVA. Pokojne by sa mohli premenovať na Spojené štáty automobilové. Ak nerátame miništátiky, tak v Amerike majú najviac áut na obyvateľa (8 áut na desať ľudí, vrátane dojčiat) či na európske pomery veľmi lacný benzín (asi euro dolár za liter).

Priemerný americký šofér najazdí ročne takmer 21-tisíc kilometrov, kým v Európe je to 14­-tisíc kilometrov.

Pokiaľ však ide o veľké americké mestá, aj tu sa podobne ako inde na Západe či v Ázii začína pomaly bicyklová revolúcia.

Najnovším príkladom je New York City s ôsmimi miliónmi obyvateľov.

Bloombergove bicykle

Rebríček
Najlepšie mestá pre cyklistov
  • 1. Amsterdam (Holandsko)
  • 2. Kodaň (Dánsko)
  • 3. Utrecht (Holandsko)
  • 4. Sevilla (Španielsko a Bordeaux (Francúzsko)
  • 5. Antverpy (Belgicko) a Nantes (Francúzsko)
  • 6. Eindhoven (Holandsko)
  • 7. Malmo (Švédsko)
  • 8. Berlín (Nemecko)
  • 9. Dublin (Írsko)
  • 10. Tokio (Japonsko)

Práve v pondelok na Memorial day spustili v najväčšom americkom meste program požičiavania bicyklov.

V Manhattane a v časti Brooklynu si budú môcť domáci, ale aj turisti požičať celkovo 6-tisíc bicyklov z 330 stojanov.

Urobiť z New Yorku vhodné mesto pre cyklistov bolo jedným z hlavných cieľov odchádzajúceho starostu Michaela Bloomberga.

Ten síce raz povedal, že bicykel si kúpil až v roku 2002, keď hrozil štrajk dopravcov, jeho snaha dostať viac Newyorčanov na dve kolesá je jedným z hlavných odkazov, ktoré chce, aby po ňom zostali.

„Dúfam, že ľudia budú (požičiavané bicykle) volať Mikeove bicykle alebo Bloombergove bicykle,“ povedal pre New York Times jeho zástupca Howard Wolfson.

Imidž bicyklového starostu sa mu už sčasti podarilo vytvoriť. Vytvorilo sa množstvo nových cyklotrás a zlepšili sa podmienky pre cyklistov.

Podľa štatistík od roku 2007 do roku 2011 sa počet ľudí, ktorí v New Yorku dochádzajú každý deň do práce na bicykli, zdvojnásobil (vlani sa však stúpajúci trend zastavil, čo by mohlo znova naštartovať práve požičiavanie bicyklov).

Nejde pri tom iba o New York. Cyklistickým lídrom medzi americkými mestami chce byť aj tretie najväčšie mesto Chicago, kde každý deň napriek často veternému počasiu dochádza do práce v centre mesta 20-tisíc ľudí.

Podľa britského magazínu Economist sa počet ľudí, čo využívajú bicykel na každodennú dopravu, v celých Spojených štátoch od roku 2000 do 2009 zdvojnásobil.

Za tridsať rokov sa tiež strojnásobil počet ľudí, ktorí chodia na cyklistické výlety.

Odpor proti cyklistom

Za cyklistickými metropolami v Európe či v Ázii však americké mestá stále zaostávajú. V rebríčku 20 miest najpriaznivejších pre cyklistickú dopravu sa neumiestnilo ani jedno.

Pre porovnanie prenajímanie bicyklov, ktoré v New Yorku len začalo fungovať, úspešne funguje v Paríži či v Londýne.

V málo známom čínskom meste Chang-čou (1,75 milióna obyvateľov) si môžu domáci aj turisti požičať až 70-tisíc bicyklov. Môže za to aj proticyklistický odpor v Spojených štátoch, ktorý bolo vidieť aj pri spúšťaní požičiavania bicyklov.

Niektorým Newyorčanom to prekáža. Hovoria, že na bicyklové stanice budú močiť psy či budú zavadzať autám.

Ako píše britský Guardian, obyvatelia jednej ulice v pokojnej štvrti West Village už pre prenajímanie bicyklov dali mesto na súd.

Hovoria, že cyklisti preháňajúci sa na chodníkoch ohrozujú starých ľudí a deti a znížia hodnotu ich storočnej budovy.

„Stanica pre požičiavanie bicyklov vážne ohrozí zdravie a bezpečnosť obyvateľov Bank street číslo 99,“ povedali podľa denníka. Podobné žaloby a tlak sa objavili aj v niektorých prípadoch nových cyklociest.

Láska k autám sa nekončí

Aj preto sa nedá čakať, že by sa z New Yorku, v ktorom, mimochodom, Američania šoférujú najmenej v Amerike, stal Amsterdam a zo Spojených štátov cyklistické Holandsko.

Najmä mimo veľkomiest budú Američania vzhľadom na vzdialenosti stále odkázaní na autá.

„Amerika môže flirtovať s bicyklami, ale ani zďaleka neskončia svoju dlhoročnú lásku k autám,“ napísal vlani britský Economist.

Najlepšie sa pedáluje v Amsterdame

V holandskej metropole sa bicyklisti áut nemusia obávať.

AMSTERDAM. Jazdiť na bicykli tu môžete vidieť deti, dôchodcov či manažérov v oblekoch.

„Bicyklovanie v Amsterdame je potešením a taký mainstream, ako sa len dá,“ napísala konzultačná spoločnosť Copenhagenize, ktorá sa venuje cyklistickej kultúre a vypracovala rebríček najpriaznivejších miest pre cyklistov. Podobne ako v roku 2011 aj tento rok ho vyhral holandský Amsterdam.

V meste podľa spoločnosti neexistuje takmer nič, čo by ohrozovalo cyklistov. Môžu za to napríklad aj rozsiahle zóny, kde môžu ísť autá rýchlosťou len 30 kilomerov za hodinu. „Amsterdam robí takmer všetko správne,“ dodáva správa.

Počasie v Kodani cyklistom neprekáža

Do dánskej metropoly vedie aj 22-­kilometrová cyklodiaľnica.

KODAŇ. Dánska Kodaň je v rebríčku druhá, no čo sa týka infraštruktúry, nemá konkurenciu. Vlani napríklad otvorili cyklistickú diaľnicu - 22 kilometrov priamej cyklocesty, ktorá spája okolité mestá s centrom.

„Žijem v Kodani deväť mesiacov a koľkokrát som použila MHD, môžem zrátať na prstoch,“ hovorí Slovenka Zuzana. „Bicyklovanie je tu súčasťou života v každom veku. Väčšinou je rýchlejšie ako preprava autom.“

V meste bicykluje tretina ľudí. Neprekáža ani zlé počasie. „Bicyklovanie v snehu, daždi a víchrici ma naučilo, že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečení cyklisti,“ dodáva Slovenka z Kodane.

Najbližší raj bicyklistov je Budapešť

V rebríčku sa ako jediné mesto z východnej Európy umiestnila maďarská metropola.

BUDAPEŠŤ. Medzi 20 mestami, ktoré sú najpriaznivejšie pre cyklistov, sa umiestnila aj maďarská Budapešť. Ako jediné mesto z bývalej komunistickej časti Európy predbehla aj rakúsku Viedeň.

Momentálne je v maďarskej metropole 200 kilometrov cyklistických ciest, do dvoch rokov by ich malo byť až 300. Na porovnanie v Bratislave je 120 cyklokilometrov, no na dopravu v meste sa podľa predstaviteľov cyklokoalície používa 50 kilometrov.

V prieskume Gallupu z roku 2011 Maďari vyšli ako druhý najcyklistickejší národ v Európe – až 19 percent hovorí, že bicykel je ich hlavným dopravným prostriedkom.

V štáte Washington chcú zdaniť cyklistov

Miestny republikán povedal, že cyklisti dýchajú rýchlejšie a tým produkujú viac CO2.

SEATTLE, BRATISLAVA. Nie všetky kúty Spojených štátov podporujú bicyklovanie.

Vo februári predstavili demokrati v štáte Washington na západnom pobreží návrh, aby zdanili cyklistov, ktorí majú bicykel drahší ako 500 dolárov.

V tom prípade by pri kúpe zaplatili navyše 25 dolárov. Je to súčasťou legislatívy, ktorá má vyzbierať viac peňazí v doprave.

Návrh podporil aj miestny republikán Ed Orcutt. Ten v marci napísal majiteľovi bicyklového obchodu, ktorý sa na návrh sťažoval, prečo ho podporuje.

„Hovoríte, že bicyklovanie je vhodné pre životné prostredie. Cyklisti však majú vyššiu srdcovú činnosť a viac dýchajú, to znamená, že vypúšťajú viac oxidu uhličitého,“ odpísal v dnes už slávnom liste.

Po vlne tvrdej kritiky sa Orcutt za to ospravedlnil s tým, že chcel len upozorniť na to, že aj cyklisti produkujú aspoň trochu emisií.

Nie je však jasné, či zmenil svoj názor na zdanenie bicyklov. Ako napísal aj v e­maile, vodiči platia za cesty daň (z benzínu) a cyklisti momentálne za cyklocesty, ktoré používajú, nič.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 994
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 698
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 667
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 279
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 754
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 662
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 423
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 896
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 886
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 836

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Svet

Kurdistan dal Bagdadu tri dni na predloženie alternatívy k referendu

Bagdad opätovne odsúdil referendum ako protiústavné.

Svet

Rusi v Beslane zlyhali. Verdikt súdu pre ľudské práva je právoplatný

Rusko zlyhalo pri snahe vyriešiť rukojemnícku drámu v Beslane.

Svet

Séria bombových hrozieb si vynútila evakuácie v Moskve

Ruské úrady zatiaľ neuviedli, koho podozrievajú z tzv. telefonického terorizmu.

Svet

Uneseného Čecha a Rakúšana zrejme v Líbyi zavraždili teroristi

Turistov uniesli po útoku na ropné pole.