SME

V New Yorku sa začala bicyklová revolúcia, niektorým prekáža

V New Yorku v pondelok spustili mestskú požičovňu bicyklov. Mnohí obyvatelia to dali na súd.

Starosta New Yorku Michael Bloomberg drukuje cyklistom.Starosta New Yorku Michael Bloomberg drukuje cyklistom. (Zdroj: SITA/AP)

NEW YORK, BRATISLAVA. Pokojne by sa mohli premenovať na Spojené štáty automobilové. Ak nerátame miništátiky, tak v Amerike majú najviac áut na obyvateľa (8 áut na desať ľudí, vrátane dojčiat) či na európske pomery veľmi lacný benzín (asi euro dolár za liter).

Priemerný americký šofér najazdí ročne takmer 21-tisíc kilometrov, kým v Európe je to 14­-tisíc kilometrov.

Pokiaľ však ide o veľké americké mestá, aj tu sa podobne ako inde na Západe či v Ázii začína pomaly bicyklová revolúcia.

Najnovším príkladom je New York City s ôsmimi miliónmi obyvateľov.

Bloombergove bicykle

Rebríček
Najlepšie mestá pre cyklistov
  • 1. Amsterdam (Holandsko)
  • 2. Kodaň (Dánsko)
  • 3. Utrecht (Holandsko)
  • 4. Sevilla (Španielsko a Bordeaux (Francúzsko)
  • 5. Antverpy (Belgicko) a Nantes (Francúzsko)
  • 6. Eindhoven (Holandsko)
  • 7. Malmo (Švédsko)
  • 8. Berlín (Nemecko)
  • 9. Dublin (Írsko)
  • 10. Tokio (Japonsko)

Práve v pondelok na Memorial day spustili v najväčšom americkom meste program požičiavania bicyklov.

V Manhattane a v časti Brooklynu si budú môcť domáci, ale aj turisti požičať celkovo 6-tisíc bicyklov z 330 stojanov.

Urobiť z New Yorku vhodné mesto pre cyklistov bolo jedným z hlavných cieľov odchádzajúceho starostu Michaela Bloomberga.

Ten síce raz povedal, že bicykel si kúpil až v roku 2002, keď hrozil štrajk dopravcov, jeho snaha dostať viac Newyorčanov na dve kolesá je jedným z hlavných odkazov, ktoré chce, aby po ňom zostali.

„Dúfam, že ľudia budú (požičiavané bicykle) volať Mikeove bicykle alebo Bloombergove bicykle,“ povedal pre New York Times jeho zástupca Howard Wolfson.

Imidž bicyklového starostu sa mu už sčasti podarilo vytvoriť. Vytvorilo sa množstvo nových cyklotrás a zlepšili sa podmienky pre cyklistov.

Podľa štatistík od roku 2007 do roku 2011 sa počet ľudí, ktorí v New Yorku dochádzajú každý deň do práce na bicykli, zdvojnásobil (vlani sa však stúpajúci trend zastavil, čo by mohlo znova naštartovať práve požičiavanie bicyklov).

Nejde pri tom iba o New York. Cyklistickým lídrom medzi americkými mestami chce byť aj tretie najväčšie mesto Chicago, kde každý deň napriek často veternému počasiu dochádza do práce v centre mesta 20-tisíc ľudí.

Podľa britského magazínu Economist sa počet ľudí, čo využívajú bicykel na každodennú dopravu, v celých Spojených štátoch od roku 2000 do 2009 zdvojnásobil.

Za tridsať rokov sa tiež strojnásobil počet ľudí, ktorí chodia na cyklistické výlety.

Odpor proti cyklistom

Za cyklistickými metropolami v Európe či v Ázii však americké mestá stále zaostávajú. V rebríčku 20 miest najpriaznivejších pre cyklistickú dopravu sa neumiestnilo ani jedno.

Pre porovnanie prenajímanie bicyklov, ktoré v New Yorku len začalo fungovať, úspešne funguje v Paríži či v Londýne.

V málo známom čínskom meste Chang-čou (1,75 milióna obyvateľov) si môžu domáci aj turisti požičať až 70-tisíc bicyklov. Môže za to aj proticyklistický odpor v Spojených štátoch, ktorý bolo vidieť aj pri spúšťaní požičiavania bicyklov.

Niektorým Newyorčanom to prekáža. Hovoria, že na bicyklové stanice budú močiť psy či budú zavadzať autám.

Ako píše britský Guardian, obyvatelia jednej ulice v pokojnej štvrti West Village už pre prenajímanie bicyklov dali mesto na súd.

Hovoria, že cyklisti preháňajúci sa na chodníkoch ohrozujú starých ľudí a deti a znížia hodnotu ich storočnej budovy.

„Stanica pre požičiavanie bicyklov vážne ohrozí zdravie a bezpečnosť obyvateľov Bank street číslo 99,“ povedali podľa denníka. Podobné žaloby a tlak sa objavili aj v niektorých prípadoch nových cyklociest.

Láska k autám sa nekončí

Aj preto sa nedá čakať, že by sa z New Yorku, v ktorom, mimochodom, Američania šoférujú najmenej v Amerike, stal Amsterdam a zo Spojených štátov cyklistické Holandsko.

Najmä mimo veľkomiest budú Američania vzhľadom na vzdialenosti stále odkázaní na autá.

„Amerika môže flirtovať s bicyklami, ale ani zďaleka neskončia svoju dlhoročnú lásku k autám,“ napísal vlani britský Economist.

Najlepšie sa pedáluje v Amsterdame

V holandskej metropole sa bicyklisti áut nemusia obávať.

AMSTERDAM. Jazdiť na bicykli tu môžete vidieť deti, dôchodcov či manažérov v oblekoch.

„Bicyklovanie v Amsterdame je potešením a taký mainstream, ako sa len dá,“ napísala konzultačná spoločnosť Copenhagenize, ktorá sa venuje cyklistickej kultúre a vypracovala rebríček najpriaznivejších miest pre cyklistov. Podobne ako v roku 2011 aj tento rok ho vyhral holandský Amsterdam.

V meste podľa spoločnosti neexistuje takmer nič, čo by ohrozovalo cyklistov. Môžu za to napríklad aj rozsiahle zóny, kde môžu ísť autá rýchlosťou len 30 kilomerov za hodinu. „Amsterdam robí takmer všetko správne,“ dodáva správa.

Počasie v Kodani cyklistom neprekáža

Do dánskej metropoly vedie aj 22-­kilometrová cyklodiaľnica.

KODAŇ. Dánska Kodaň je v rebríčku druhá, no čo sa týka infraštruktúry, nemá konkurenciu. Vlani napríklad otvorili cyklistickú diaľnicu - 22 kilometrov priamej cyklocesty, ktorá spája okolité mestá s centrom.

„Žijem v Kodani deväť mesiacov a koľkokrát som použila MHD, môžem zrátať na prstoch,“ hovorí Slovenka Zuzana. „Bicyklovanie je tu súčasťou života v každom veku. Väčšinou je rýchlejšie ako preprava autom.“

V meste bicykluje tretina ľudí. Neprekáža ani zlé počasie. „Bicyklovanie v snehu, daždi a víchrici ma naučilo, že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečení cyklisti,“ dodáva Slovenka z Kodane.

Najbližší raj bicyklistov je Budapešť

V rebríčku sa ako jediné mesto z východnej Európy umiestnila maďarská metropola.

BUDAPEŠŤ. Medzi 20 mestami, ktoré sú najpriaznivejšie pre cyklistov, sa umiestnila aj maďarská Budapešť. Ako jediné mesto z bývalej komunistickej časti Európy predbehla aj rakúsku Viedeň.

Momentálne je v maďarskej metropole 200 kilometrov cyklistických ciest, do dvoch rokov by ich malo byť až 300. Na porovnanie v Bratislave je 120 cyklokilometrov, no na dopravu v meste sa podľa predstaviteľov cyklokoalície používa 50 kilometrov.

V prieskume Gallupu z roku 2011 Maďari vyšli ako druhý najcyklistickejší národ v Európe – až 19 percent hovorí, že bicykel je ich hlavným dopravným prostriedkom.

V štáte Washington chcú zdaniť cyklistov

Miestny republikán povedal, že cyklisti dýchajú rýchlejšie a tým produkujú viac CO2.

SEATTLE, BRATISLAVA. Nie všetky kúty Spojených štátov podporujú bicyklovanie.

Vo februári predstavili demokrati v štáte Washington na západnom pobreží návrh, aby zdanili cyklistov, ktorí majú bicykel drahší ako 500 dolárov.

V tom prípade by pri kúpe zaplatili navyše 25 dolárov. Je to súčasťou legislatívy, ktorá má vyzbierať viac peňazí v doprave.

Návrh podporil aj miestny republikán Ed Orcutt. Ten v marci napísal majiteľovi bicyklového obchodu, ktorý sa na návrh sťažoval, prečo ho podporuje.

„Hovoríte, že bicyklovanie je vhodné pre životné prostredie. Cyklisti však majú vyššiu srdcovú činnosť a viac dýchajú, to znamená, že vypúšťajú viac oxidu uhličitého,“ odpísal v dnes už slávnom liste.

Po vlne tvrdej kritiky sa Orcutt za to ospravedlnil s tým, že chcel len upozorniť na to, že aj cyklisti produkujú aspoň trochu emisií.

Nie je však jasné, či zmenil svoj názor na zdanenie bicyklov. Ako napísal aj v e­maile, vodiči platia za cesty daň (z benzínu) a cyklisti momentálne za cyklocesty, ktoré používajú, nič.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 405
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 084
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 018
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 723
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 544
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 047
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 243
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zahynuli civilisti aj armádny personál.


TASR
Atény (ilustračné foto).

Úrady zatiaľ nehlásili žiadne zranenia ani škody.


TASR

K obnoveniu financovania môže dôjsť v prvej polovici apríla.


TASR
Český premiér Petr Fiala.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší

Sportnet

Futbalisti 1. FC Tatran Prešov.

Druhý tím tabuľky stráca jeden bod na Komárno, ktoré má zápas k dobru.


TASR
Juraj Slafkovský.

Slovenský krídelník je vo výbornej forme. Bodoval v deviatich dueloch v rade a pripísal si v nich desať bodov.


TASR
Momentka zo zápasu Ferencváros Budapešť - Tatran Prešov.

Stovka fanúšikov Prešova sa postarala o búrlivú atmosféru aj v Budapešti.


SITA
Slovenský stredopoliar Stanislav Lobotka v zápase proti Nórsku.

Futbalisti odohrali prvé zápasy v príprave na EURO.


SkryťZatvoriť reklamu