V New Yorku sa začala bicyklová revolúcia, niektorým prekáža

V New Yorku v pondelok spustili mestskú požičovňu bicyklov. Mnohí obyvatelia to dali na súd.

Starosta New Yorku Michael Bloomberg drukuje cyklistom.(Zdroj: SITA/AP)

NEW YORK, BRATISLAVA. Pokojne by sa mohli premenovať na Spojené štáty automobilové. Ak nerátame miništátiky, tak v Amerike majú najviac áut na obyvateľa (8 áut na desať ľudí, vrátane dojčiat) či na európske pomery veľmi lacný benzín (asi euro dolár za liter).

Priemerný americký šofér najazdí ročne takmer 21-tisíc kilometrov, kým v Európe je to 14­-tisíc kilometrov.

Pokiaľ však ide o veľké americké mestá, aj tu sa podobne ako inde na Západe či v Ázii začína pomaly bicyklová revolúcia.

Najnovším príkladom je New York City s ôsmimi miliónmi obyvateľov.

Bloombergove bicykle

Rebríček
Najlepšie mestá pre cyklistov
  • 1. Amsterdam (Holandsko)
  • 2. Kodaň (Dánsko)
  • 3. Utrecht (Holandsko)
  • 4. Sevilla (Španielsko a Bordeaux (Francúzsko)
  • 5. Antverpy (Belgicko) a Nantes (Francúzsko)
  • 6. Eindhoven (Holandsko)
  • 7. Malmo (Švédsko)
  • 8. Berlín (Nemecko)
  • 9. Dublin (Írsko)
  • 10. Tokio (Japonsko)

Práve v pondelok na Memorial day spustili v najväčšom americkom meste program požičiavania bicyklov.

V Manhattane a v časti Brooklynu si budú môcť domáci, ale aj turisti požičať celkovo 6-tisíc bicyklov z 330 stojanov.

Urobiť z New Yorku vhodné mesto pre cyklistov bolo jedným z hlavných cieľov odchádzajúceho starostu Michaela Bloomberga.

Ten síce raz povedal, že bicykel si kúpil až v roku 2002, keď hrozil štrajk dopravcov, jeho snaha dostať viac Newyorčanov na dve kolesá je jedným z hlavných odkazov, ktoré chce, aby po ňom zostali.

„Dúfam, že ľudia budú (požičiavané bicykle) volať Mikeove bicykle alebo Bloombergove bicykle,“ povedal pre New York Times jeho zástupca Howard Wolfson.

Imidž bicyklového starostu sa mu už sčasti podarilo vytvoriť. Vytvorilo sa množstvo nových cyklotrás a zlepšili sa podmienky pre cyklistov.

Podľa štatistík od roku 2007 do roku 2011 sa počet ľudí, ktorí v New Yorku dochádzajú každý deň do práce na bicykli, zdvojnásobil (vlani sa však stúpajúci trend zastavil, čo by mohlo znova naštartovať práve požičiavanie bicyklov).

Nejde pri tom iba o New York. Cyklistickým lídrom medzi americkými mestami chce byť aj tretie najväčšie mesto Chicago, kde každý deň napriek často veternému počasiu dochádza do práce v centre mesta 20-tisíc ľudí.

Podľa britského magazínu Economist sa počet ľudí, čo využívajú bicykel na každodennú dopravu, v celých Spojených štátoch od roku 2000 do 2009 zdvojnásobil.

Za tridsať rokov sa tiež strojnásobil počet ľudí, ktorí chodia na cyklistické výlety.

Odpor proti cyklistom

Za cyklistickými metropolami v Európe či v Ázii však americké mestá stále zaostávajú. V rebríčku 20 miest najpriaznivejších pre cyklistickú dopravu sa neumiestnilo ani jedno.

Pre porovnanie prenajímanie bicyklov, ktoré v New Yorku len začalo fungovať, úspešne funguje v Paríži či v Londýne.

V málo známom čínskom meste Chang-čou (1,75 milióna obyvateľov) si môžu domáci aj turisti požičať až 70-tisíc bicyklov. Môže za to aj proticyklistický odpor v Spojených štátoch, ktorý bolo vidieť aj pri spúšťaní požičiavania bicyklov.

Niektorým Newyorčanom to prekáža. Hovoria, že na bicyklové stanice budú močiť psy či budú zavadzať autám.

Ako píše britský Guardian, obyvatelia jednej ulice v pokojnej štvrti West Village už pre prenajímanie bicyklov dali mesto na súd.

Hovoria, že cyklisti preháňajúci sa na chodníkoch ohrozujú starých ľudí a deti a znížia hodnotu ich storočnej budovy.

„Stanica pre požičiavanie bicyklov vážne ohrozí zdravie a bezpečnosť obyvateľov Bank street číslo 99,“ povedali podľa denníka. Podobné žaloby a tlak sa objavili aj v niektorých prípadoch nových cyklociest.

Láska k autám sa nekončí

Aj preto sa nedá čakať, že by sa z New Yorku, v ktorom, mimochodom, Američania šoférujú najmenej v Amerike, stal Amsterdam a zo Spojených štátov cyklistické Holandsko.

Najmä mimo veľkomiest budú Američania vzhľadom na vzdialenosti stále odkázaní na autá.

„Amerika môže flirtovať s bicyklami, ale ani zďaleka neskončia svoju dlhoročnú lásku k autám,“ napísal vlani britský Economist.

Najlepšie sa pedáluje v Amsterdame

V holandskej metropole sa bicyklisti áut nemusia obávať.

AMSTERDAM. Jazdiť na bicykli tu môžete vidieť deti, dôchodcov či manažérov v oblekoch.

„Bicyklovanie v Amsterdame je potešením a taký mainstream, ako sa len dá,“ napísala konzultačná spoločnosť Copenhagenize, ktorá sa venuje cyklistickej kultúre a vypracovala rebríček najpriaznivejších miest pre cyklistov. Podobne ako v roku 2011 aj tento rok ho vyhral holandský Amsterdam.

V meste podľa spoločnosti neexistuje takmer nič, čo by ohrozovalo cyklistov. Môžu za to napríklad aj rozsiahle zóny, kde môžu ísť autá rýchlosťou len 30 kilomerov za hodinu. „Amsterdam robí takmer všetko správne,“ dodáva správa.

Počasie v Kodani cyklistom neprekáža

Do dánskej metropoly vedie aj 22-­kilometrová cyklodiaľnica.

KODAŇ. Dánska Kodaň je v rebríčku druhá, no čo sa týka infraštruktúry, nemá konkurenciu. Vlani napríklad otvorili cyklistickú diaľnicu - 22 kilometrov priamej cyklocesty, ktorá spája okolité mestá s centrom.

„Žijem v Kodani deväť mesiacov a koľkokrát som použila MHD, môžem zrátať na prstoch,“ hovorí Slovenka Zuzana. „Bicyklovanie je tu súčasťou života v každom veku. Väčšinou je rýchlejšie ako preprava autom.“

V meste bicykluje tretina ľudí. Neprekáža ani zlé počasie. „Bicyklovanie v snehu, daždi a víchrici ma naučilo, že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečení cyklisti,“ dodáva Slovenka z Kodane.

Najbližší raj bicyklistov je Budapešť

V rebríčku sa ako jediné mesto z východnej Európy umiestnila maďarská metropola.

BUDAPEŠŤ. Medzi 20 mestami, ktoré sú najpriaznivejšie pre cyklistov, sa umiestnila aj maďarská Budapešť. Ako jediné mesto z bývalej komunistickej časti Európy predbehla aj rakúsku Viedeň.

Momentálne je v maďarskej metropole 200 kilometrov cyklistických ciest, do dvoch rokov by ich malo byť až 300. Na porovnanie v Bratislave je 120 cyklokilometrov, no na dopravu v meste sa podľa predstaviteľov cyklokoalície používa 50 kilometrov.

V prieskume Gallupu z roku 2011 Maďari vyšli ako druhý najcyklistickejší národ v Európe – až 19 percent hovorí, že bicykel je ich hlavným dopravným prostriedkom.

V štáte Washington chcú zdaniť cyklistov

Miestny republikán povedal, že cyklisti dýchajú rýchlejšie a tým produkujú viac CO2.

SEATTLE, BRATISLAVA. Nie všetky kúty Spojených štátov podporujú bicyklovanie.

Vo februári predstavili demokrati v štáte Washington na západnom pobreží návrh, aby zdanili cyklistov, ktorí majú bicykel drahší ako 500 dolárov.

V tom prípade by pri kúpe zaplatili navyše 25 dolárov. Je to súčasťou legislatívy, ktorá má vyzbierať viac peňazí v doprave.

Návrh podporil aj miestny republikán Ed Orcutt. Ten v marci napísal majiteľovi bicyklového obchodu, ktorý sa na návrh sťažoval, prečo ho podporuje.

„Hovoríte, že bicyklovanie je vhodné pre životné prostredie. Cyklisti však majú vyššiu srdcovú činnosť a viac dýchajú, to znamená, že vypúšťajú viac oxidu uhličitého,“ odpísal v dnes už slávnom liste.

Po vlne tvrdej kritiky sa Orcutt za to ospravedlnil s tým, že chcel len upozorniť na to, že aj cyklisti produkujú aspoň trochu emisií.

Nie je však jasné, či zmenil svoj názor na zdanenie bicyklov. Ako napísal aj v e­maile, vodiči platia za cesty daň (z benzínu) a cyklisti momentálne za cyklocesty, ktoré používajú, nič.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 180
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 328
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 647
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 306
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 092
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 987
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 659
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 536
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 275
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 018

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Švédsky divoký západ: Utečenci našli domov v nepoužívanom zábavnom parku

Pozrite si druhé pokračovanie dokumentu o nezvyčajnom utečeneckom tábore, v ktorom žije päťsto sýrskych utečencov.

Briti obnovili výmenu informácií s USA

Polícia v Manchestri zatkla už desiateho podozrivého v súvislosti s bombovým útokom.

FBI sa zaujíma o Trumpovho zaťa v súvislosti s Ruskom

Kushner môže mať kľúčové informácie pre celý prípad.

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a diktujúci Brusel. Inak zničíme desaťročia budovanú prosperitu.