BUDAPEŠŤ. BRATISLAVA. Dohány v maďarčine neznamená len tabak, ale v prenesenom zmysle aj peniaze.
Je to vhodné slovo pre škandál, ktorý poškodil maďarskú vládnu stranu Fidesz dokonca aj v očiach vlastných sympatizantov.
Začalo sa to ako zvyčajne tvrdením, že vláda Viktora Orbána musí pred niečím ochrániť maďarský ľud. V tomto prípade pred škodlivými následkami fajčenia.
Vraj len preto presadil Fidesz zákon, podľa ktorého bude u našich susedov predaj tabaku veľmi obmedzený a viazaný na koncesie.
V obci do dvoch tisíc obyvateľov môže byť len jediná trafika predávajúca cigarety a iné tabakové výrobky, vo väčších obciach len jedna trafika na každých dvetisíc obyvateľov.
Ďalším deklarovaným cieľom zákona bolo pomôcť malým domácim podnikateľom na úkor veľkých a nadnárodných firiem.
Fidesz a jeho zoznam
Tak výrazné obmedzenie konkurencie či dokonca miestny monopol s veľmi žiadaným tovarom sľuboval majiteľom trafík mimoriadne zisky.
Fidesz navyše v parlamente presadzuje aj zvýšenie povolenej marže pre tabakové výrobky.
Preto vlastne nikoho neprekvapil zoznam tých, čo v prvom kole koncesie na trafiky získali. Až na drobné výnimky išlo o ľudí a podnikateľov blízkych Fideszu.
Koncesiu na trafiku získalo množstvo manželiek, matiek, svokier, súrodencov, detí, susedov a priateľov miestnych či parlamentných poslancov vládnej strany.
Fidesz nezabudol ani na svojich prívržencov spoza hraníc, napísal opozičný denník Népszava.
Tri trafiky v Ostrihome a ďalších dvoch obciach v Maďarsku si môže otvoriť šéf štúrovskej miestnej organizácie Strany maďarskej komunity. Z 16 koncesií v Ostrihome ich najmenej dvanásť získali ľudia blízki vládnej strane.
Orbán: Žiadna politika
Pri prideľovaní trafík nehrali politické ohľady žiadnu úlohu.
„Ak by sme pri konkurze chceli uplatniť politické hľadiská, nevyhral by ani jediný ľavičiar,“ vysvetľoval v rozhlase Orbán, podľa ktorého trafiku získali stovky takýchto ľudí.
Server hvg.hu však zverejnil nahrávku, na ktorej sa komunálni politici Fideszu z mesta Szekszárd dohovárajú na rozdelení tamojších koncesií.
„Podstatou je, že to musí byť angažovaný prívrženec pravice,“ znie na nahrávke.
Nesplnil sa ani sľub pomoci malým podnikateľom. Veľa ľudí prišlo o svoju jedinú trafiku a tým aj o obživu rodiny. V jednom byte v meste Baja je pritom registrovaných 25 spoločností, ktoré dohromady získali 90 koncesií.
Zákon pre vlastnú potrebu
A podľa denníka Napi Gazdaság dokonca konečná verzia zákona o trafikách predložená na posúdenie Európskej únii pochádzala z počítača veľkopodnikateľa s tabakovými výrobkami a blízkeho priateľa šéfa poslaneckého klubu Fideszu.
Verejné pobúrenie vyvolané rozdeľovaním trafík bolo priveľa aj pre niektorých politikov vládnej strany. Jeden z poslancov miestnej samosprávy za Fidesz v Miškovci oznámil, že sa vzdáva trafík získaných jeho rodinou.
Manželka politika, povolaním zubárka, získala štyri koncesie na trafiky, rovnako ako jeho matka dôchodkyňa.
Líder opozičných socialistov Attila Mesterházy sľúbil, že v prípade ich príchodu k moci „všetky koncesie na trafiky prešetria“.
„Opozícia opäť hrá podľa nôt Fideszu namiesto toho, aby ich roztrhala,“ reagoval známy komentátor Árpád W. Tóta.
Problém nezačal s prideľovaním koncesií vlastnej klientele, ale samotnými koncesiami. S nápadom prijatým aj opozíciou, že vie štát najlepšie, kde sa majú predávať cigarety.