Buenos Aires/Madrid 30. septembra (TASR) - Dve ojedinelé nahrávky, na ktorých s veľkou pravdepodobnosťou figuruje aj hlas svetoznámeho španielskeho básnika a dramatika Federica Garcíu Lorcu (1898-1936), objavili v Archivo Difilm v argentínskom Buenos Aires.
Záznamy, ktorých voskové nosiče používané pre gramofón typu Edison sú podľa slov tajomníka Nadácie Garcíu Lorcu, dramatikovho synovca Manuela Fernándeza Montesinosa, ako aj riaditeľa Lorcovho domu a múzea Juana de Loxu takmer istým dôkazom autenticity nahrávok, prechádzajú v súčasnosti procesom reštaurácie. Po jeho ukončení sa príbuzní, priatelia a kolegovia veľkého autora budú môcť na vlastné uši presvedčiť o ich pravosti.
Slávny autor navštívil v roku 1933 Argentínu a vedci-špecialisti na jeho dielo už desaťročia hľadali záznamy o jeho tamojšom pobyte, o ktorých počuli aj jeho príbuzní. Do súčasnosti nebol k dispozícii ani jediný záznam dramatikovho hlasu, takže objav z argentínskeho archívu môže byť naozaj významný.
Prvá z nahrávok, ktorá je záznamom Lorcovho názoru o premiére hry jeho dvoch kolegov Lópeza Rubia a Eduarda Ugarteho, vznikla v argentínskej metropole v decembri 1933. Text tohto vyjadrenia zverejnila svojho času aj miestna tlač.
Druhá z nahrávok vznikla údajne na argentínsku objednávku v Madride v auguste 1935. Lorca na tomto zázname hovorí o koride. Aj tento text sa zachoval v písomnej podobe, Lorcov rukopis je umiestnený v archíve umelcovej nadácie.
Autenticitu záznamov budú môcť potvrdiť alebo vyvrátiť viacerí autorovi spolupracovníci, bývalí členovia Lorcovho putovného divadelného súboru, ktorí ešte žijú v Španielsku a v jednom prípade práve v Buenos Aires.
Zbierka Archivo Difilm, ktorej majiteľ Roberto Di Chiara pracoval v minulosti ako novinár a rozhlasový hlásateľ, je najväčšou v Latinskej Amerike. Jej súčasťou je 25.000 filmov, 80.000 plagátov, 200.000 fotografií, 34.000 rozhlasových relácií, 70.000 gramoplatní, 180.000 televíznych relácií a 10.000 reklamných šotov.
Di Chiara, ktorý objavil v archíve aj fotografie znázorňujúce Lorcu na premiére drámy Yerma v Buenos Aires (25. októbra 1933), sa nemieni v tomto prípade sústrediť na materiálny aspekt objavu, pretože je šťastný, že ako argentínsky potomok Španielov mohol čosi urobiť pre kultúru Lorcovej krajiny. "Ak by som záznamy, ktoré nemienim predať, mohol darovať Španielsku, budem to považovať za poctu," uviedol.