Úspešní ľudia mojej generácie jej hovoria „socka“ alebo „mastná tyč“, v skutočnosti patrí pražská verejná doprava medzi najlepšie na svete. Rýchla, čistá, dostupná.
V rámci možností, samozrejme. Môže sa vám stať, že budete pol hodiny čakať na svoju električku (aby hneď prišli tri za sebou), alebo že vašu cestu do práce spestria zapáchajúci bezdomovci. Ale to sú skôr výnimky.
Na druhej strane je pražský Dopravný podnik symbolom prepojenia pražských politikov a podnikateľov. Tak to bolo za minulého vedenia mesta, keď sa podpísali predražené kontrakty – podľa súčasného primátora – až o pol miliardy korún.
Tie peniaze sa nevyparili, ale skončili v niečích vreckách. Týka sa to trebárs dnes už legendárnych 17 halierov, ktoré z každého predaného cestovného papierového lístka dostáva firma s nejasnými vlastníkmi, pravdepodobne prepojená na mocných pražských podnikateľov. Či ako ich často nazývajú, „vplyvní lobisti“.
Nemôžeme sa čudovať, že dnes peniaze pražskej doprave začínajú chýbať. Plánuje sa zdraženie (dokonca až o štvrtinu), za ktoré však podnik nemôže ponúknuť lepšie služby. Skôr naopak.
Pre vlastný podnik politikov i mesta je to, samozrejme, komunikačný oriešok. Ako vysvetliť zdražovanie, navyše v čase ekonomickej recesie, keď všetci vieme, ako si v minulosti práve tu mnohí nehanebne plnili vrecká?
Firma zvolila metódu „vyrazíme vám dych“. Správa o tom, že v pražskom metre bude posledný vagón vyhradený pre zoznamovanie slobodných cestujúcich, prinútila normálnych ľudí skontrolovať kalendár, či nie je prvého apríla. Nebolo. Zato zahraničná tlač šalela, niečo také sa predsa len tak nevidí.
Ale možno je to súčasť nejakého väčšieho, dosiaľ nezverejneného plánu na premenu Česka v jeden veľký zábavný park.
Podľa nepotvrdených informácií už Dopravný podnik vedie rozhovor s Hradom, či by každú prvú stredu v mesiaci nemohol jednu súpravu metra viesť opitý prezident.