Je to téma, pri ktorej aj veľvyslanci dajú bokom zmierlivé diplomatické vyhlásenia.
Poľské veľvyslanectvo v Prahe vydalo dlhé vyhlásenie, kde nešetrí nikoho. Hovorí o kampani v českých médiách, ktorá trvá už rok.
„Na kampani sa aktívne zúčastňujú politici a štátne úrady vrátane dozorných rád,“ píše sa na stránke ambasády s tým, že to môže poškodiť vzájomné vzťahy medzi krajinami.
A to Čechom predtým nesusedsky pripomenuli, že to bol český alkohol a nie poľské potraviny, čo zabíjali.
To, čo zažíva Česko, pozná aj Slovensko. V deň, keď u nás poľský premiér Tusk prišiel s košíkom poľských potravín, vyšiel v denníku Gazeta Wyborcza článok na titulnej strane o kampani v Česku i na Slovensku proti poľským potravinám.
I poľská ambasáda v Bratislave reaguje na akékoľvek zmienky o poľských potravinách, vydáva tabuľky, chrlí štatistiky, hovorí o kampani.
Možno keby Poliaci zareagovali skôr, mohli si stredoeurópske štáty tichú vojnu ušetriť. Diplomatickú i obchodnú.
Technická soľ sa do jedla dostala pred rokom. Poliaci si to veľmi nevšímali, je jasné, že dovoz potravín do Česka a na Slovensko nie je taký významný ako do Nemecka či do Británie.
Kampaň v susedných krajinách začala Poliakov definitívne hnevať až vtedy, keď im začali klesať čísla. Teraz už vedia, o koľko klesol vývoz poľských syrov, vajec, zeleniny či sladkostí. Malý odbyt začal byť veľkým problémom.
I tak by bola škoda, keby sa susedia žrali – pre jedlo.