BUDAPEŠŤ, BRATISLAVA. Nešlo o to, pod koho vedením bude mať Národné divadlo lepšiu úroveň.
Podstatné bolo, že nový riaditeľ „má bližšie k nášmu uvažovaniu a systému hodnôt,“ vysvetľoval vo vládnom týždenníku Heti Válasz štátny tajomník pre kultúru László L. Simon spôsob riadenia maďarskej kultúry za vlády Viktora Orbána.
Jeho slová sa týkali škandálu s vymenovaním nového riaditeľa Maďarského národného divadla.
Predchádzajúci riaditeľ a režisér Róbert Alföldi bol síce za pretvorenie tradičnej scény na moderné divadlo svetovej úrovne oslavovaný doma aj v zahraničí, u domácich národniarov však jeho novátorské pojatia nenašli pochopenie.
Pokazil si to s Luciferom
Umelecká akadémia
Jej členmi môžu byť len ľudia s „jednoznačným národným cítením“.
Na svoju činnosť dostane tento rok z rozpočtu osem miliónov eur.
Podľa plánov vlády má rozdeľovať väčšinu peňazí určených na kultúru.
Ako príklad, v čom je vláde bližší nový riaditeľ Attila Vidnyánszky uviedol Simon spracovanie najznámejšej maďarskej divadelnej hry Tragédia človeka od Imre Madácha, hovoriacej aj o rozhodovaní sa človeka medzi Bohom a diablom.
U Alföldiho je zápas Pána a Lucifera predstavený ako boj rovnocenných protivníkov, Vidnyánszky stavia Pána nad Lucifera, tvrdí Simon.
„U Vidnyánszkeho má svet normálny, dopredu určený rámec a spôsob fungovania,“ dodal štátny tajomník, ktorého postavenie zodpovedá ministrovi kultúry.
Aby sa v budúcnosti predišlo podobným sporom, rozhodol Simon, že sa už šéfovia významných kultúrnych inštitúcií nebudú vyberať v povinnom konkurze.
Výberové konanie je vraj zbytočné, ak má zriaďovateľ inštitúcie vlastného kandidáta.
Najväčšiu búrku a demonštrácie najmä mladých umelcov však v Maďarsku vyvolal rýchly mocenský vzostup vláde blízkeho súkromného umeleckého združenia, takzvanej Maďarskej umeleckej akadémie.
Nová maďarská ústava, ktorú presadil vládny Fidesz, postavila tento národniarsky spolok na úroveň oficiálnej Maďarskej akadémie vied.
Súkromníci za štátne
V roku 2011 získal spolok zvláštnym zákonom samostatnú kapitolu v rozpočte, a musia s ním konzultovať všetky zákony týkajúce sa kultúry.
Na konci minulého roku vláda spolku venovala lukratívnu budovu v centre Budapešti a jednu z najvýznamnejších maďarských galérií.
Od tohto roku má akadémia dostať z rozpočtu na vlastnú činnosť 2,5 miliardy forintov (viac ako 8 miliónov eur). Bude z nej napríklad svojim členom vyplácať apanáž, ktorá by mala postupne narásť asi na 1500 eur mesačne pre každého.
Zároveň by mal podľa plánu ministra pre ľudské zdroje Zoltána Baloga spolok rozhodovať podľa vlastného uváženia o väčšine peňazí, ktoré štát venuje na kultúru.
Predsedom umeleckej akadémie je manžel bývalej Orbánovej hovorkyne György Fekete, podľa ktorého je podmienkou členstva v nej „jednoznačné národné cítenie“.
To sa vraj prejavuje tým, že sa umelec vo svojom diele zaoberá problémami národa.
Kto v zahraničí kritizuje Maďarsko, nemôže byť členom napriek svojim umeleckým kvalitám, povedal Fekete vlani v novembri v rozhovore pre krajne pravicový týždenník Demokrata.
Najväčší škandál vyvolali Feketeho slová, že toto národné cítenie v mnohých domácich umelcoch „geneticky chýba“ a že, žiaľ, „treba počítať s tým, že v zahraničí považujú za Maďara aj Györgya Konráda“.
Tento výrok sa interpretoval ako antisemitská narážka na židovský pôvod vo svete jedného z najznámejších maďarských spisovateľov. Konrád patrí medzi kritikov súčasnej vlády.