Pri kúpe nehnuteľnosti v Belgicku je rokovanie o cene súčasťou procedúry.
Rôzne zľavy a výhody klienti môžu získať pri cenách automobilov všade v Európe, keďže sektor kosí kríza.
Tento fenomén sa však nevzťahuje len na nákupy za tisíce eur. Bižutéria či nábytok – kríza núti ľudí zjednávať všade a všetko. V susednom Francúzsku na tento trend nedávno poukázala televízie France 2.
Rokuje sa aj pri elektronike
Majiteľ predajne s elektronikou sa v nej priznal, že 8 z 10 zákazníkov sa dnes snaží stlačiť cenu. Takže ju už na začiatku zvýši, aby mal priestor s klientom vyjednávať. Konkurenciu totiž valcuje aj predaj na internete.
V obchode s luxusným nábytkom sa šikovnému zákazníkovi zase podarilo znížiť cenu takmer o 2000 eur, pričom obchodník bol stále v zisku. Výnimku už dnes netvoria ani ceny zdravotníckych výkonov.
Pre nadšencov jednania existujú špeciálne kurzy, internetové fóra sú plné rád, ako zaplatiť čo najmenej alebo získať aspoň dopravu zadarmo či zľavové kupóny.
Priznám sa, keď som prvý raz pred rokmi videla známeho v Paríži zjednávať cenu prehrávača v obchode, považovala som to za trápne. U nás sa predsa handlovalo len na trhovisku.
Radšej nepredá nič
No a keď som sa počas dovolenky v Tunisku snažila zjednať cenu svojich suvenírov, predavač unudený mojimi amatérskymi argumentmi vyhlásil, že mi radšej nepredá nič.
Možno si tie nové techniky vyskúšam nabudúce v Bratislave, kde kozmetika či parfumy stoja stále z neznámych dôvodov oveľa viac ako v Paríži či v Bruseli. Za pokus to stojí, nie ?
Autor: Soňa Miháliková