Komunistická krajina začala stavať moderné železnice len pre štyrmi rokmi. Už predbehla svet.
Agentúrnu správu sme nahradili článkom z tlačového vydania.
PEKING, BRATISLAVA. Cestu dlhú asi ako z Bratislavy do Madridu prekoná za osem hodín. Ide pritom priemernou rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu.
Medzi čínskymi mestami Peking a Kanton v stredu otvorili najdlhšiu rýchlostnú železnicu na svete.
Čína v minulých rokoch investovala množstvo peňazí do rýchlostných tratí. Prvú otvorili krátko pred začiatkom olympijských hier v Pekingu, o štyri roky neskôr už majú takmer desaťtisíc kilometrov takýchto tratí, najviac na svete. Do roku 2015 má toto číslo stúpnuť už na 16tisíc kilometrov.
Tá najnovšia spája hlavné mesto s Kantonom, rýchlo sa rozvíjajúcim mestom kúsok od Hongkongu a Macaa.
Rozdeľuje ich 2300 kilometrov, ktoré rýchlovlak prejde s 35 zastávkami. Cesta vlakom medzi týmito mestami doteraz trvala 22 hodín.
Na trať bude priamo nadväzovať 26kilometrová podzemná železnica, ktorá Kanton spojí s centrom Hongkongu.
Rýchlotrať má konkurovať najmä leteckej doprave. Let z Pekingu do Kantonu stojí o niečo viac ako lístok na vlak, no trvá len tri hodiny. Čínske letecké spoločnosti často meškajú a sú závislé od priaznivého počasia.
Zlú povesť však majú aj čínske rýchlovlaky. Okrem problémov s násilným vyvlastnením pozemkov pod traťami niektorí odborníci hovoria aj o tom, že sa stavali prirýchlo a nebrali sa do úvahy bezpečnostné opatrenia.
Ukázalo sa to v júli minulého roka, keď pri zrážke dvoch rýchlovlakov v meste Wen-čou zomrelo štyridsať ľudí. Vyšetrovanie našlo chybu v signalizácii, úrady pre istotu znížili maximálnu rýchlosť vlakov.