„Koniec sveta, a ty nie si nalíčená?“ pýta sa prísne bilbord firmy Avon.
V reklame výrobcu sprejov značky Axe si zasa mladý muž pripravuje veľkú drevenú archu. Keď je hotový, urobí už len jediné – nasprejuje sa a ženy zo všetkých kútov sveta sa začnú schádzať na jeho lodi privábené neodolateľnou vôňou jeho dezodorantu.
Narážky na koniec sveta dosahujú vedome, ale aj podvedome presne to, čo správna reklama má urobiť: presvedčiť nádejného kupujúceho, že treba konať. Teraz alebo nikdy. Marketingová logika, ktorá prináša profit.
Bavte sa a nakupujte
Značka Pepsi sa zas pohrala s „kameňáckym“ kamarátskym humorom. Skupina mladých hackerov sa pirátsky dostala do vysielania televízie, na ktoré sa ich kamarát pozerá z krčmy.
V rámci breaking news ohlásia okamžitú katastrofu ľudstva a vyzvú všetkých, aby sa naposledy pobozkali s tými, čo sú najbližšie pri nich.
Neznáma kráska sediaca pri bare po boku nášho hrdinu výzvu vypočuje, kým sa podnik v panike vyprázdni, šťastný pár sa zosunie v objatí pod barový pult.
Zamilovanému mladému mužovi zostáva v ďalšom strihu už len jediné: poďakovať sa šikovným kamarátom a ako inak, s plechovkou v ruke.
Mnohé reklamy sa nás snažia presvedčiť, že ak už má prísť ten koniec, máme ho očakávať s tým najlepším pivom na svete.
Chlapík s pivom Shock Top sa nachádza priamo v centre svetovej kataklizmy. Padajúce vraky áut či kovové jaštery akoby utečené z nejakého sci-fi filmu si nevšíma, má predsa so sebou to podstatné, skvelé pivo.
Ak už zostáva čas len na jedno pivo, tak nech je to naše! Tak uvažujú aj astronómovia z inej reklamy, ktorí avizujú katastrofický asteroid, hoci nakoniec na dlážku ich pracoviska padne len maličký kamienok.
Reklama na terénny automobil Chevy Silverado značky Chevrolet ukazuje jazdu tohto džípu ruinami sveta, na konci cesty sa stretnú vyvolení - šťastní majitelia toho najspoľahlivejšieho auta.
V reklame na Nike džoguje muž uprostred zjavnej živelnej pohromy. Rovnomerným tempom dobehne až kdesi do Afriky, tam stretne oproti bežiaceho muža a tomu jedinému sa pozdraví.
Niet nad vytrvalosť, ktorá sa nedá zastaviť či vyrušiť žiadnym súcitom. V ďalšej reklame tejto značky odpaľuje hráč bejzbalu od zeme padajúci asteroid. „Just do it.“
Reklamy upozorňujúcimi na koniec sveta vidí Veronika Bartošová, redaktorka Medialne.sk pozitívne. „Ako najlepšie ukázať spotrebiteľom, že práve ich posledné okamihy môžu stráviť so svojou obľúbenou značkou?“ hovorí. „Slovenskí zadávatelia sú, bohužiaľ, na takúto formu reklamy tento raz skúpi,“ dodáva Bartošová.
Koniec sveta, a ty nie si nalíčená?“ pýta sa prísne bilbord firmy Avon.
Vážne aj z recesie
„Už je to tu. Onedlho má byť konečne koniec sveta. Čo sme sa načakali, podaktorí tomu ani neverili, mysleli si, že svet tu bude navždy,“ začal svoj stĺpček pre SME prednedávnom aj Milan Lasica.
Nie je jediný, kto sa po tieto dni pohráva s podobnou terminológiou. Na apokalypsu sa odvolávajú po tieto dni spisovatelia, muzikanti i výtvarníci, ktorí ju prepašovali do názvov svojich kníh, koncertov, výstav. Niektorí to myslia vážne, iní z recesie.
V súčasnosti môžeme knihami, ktoré majú na titulnej strane magický rok 2012, dláždiť námestia.
Erich von Däniken sa nemohol nezapojiť do diskusie o najbližšom konci sveta. Jeho kniha Návrat bohov 2012 sa venuje proroctvu Mayov, podľa ktorých sa 23. decembra 2012 má na zem vrátiť boh Bolon Yokte.
Od kultúry starých Mayov sa odrážajú ďalšie desiatky autorov. Najpopulárnejšou knihou, ktorá sa týka konca sveta, je v rámci Martinus.sk kniha 2012 - Koniec a nový začiatok. No zďaleka nie je najpredávanejšou. Celkovo z nej predali stovky kusov, avšak bolo to najmä v roku 2010, keď bola novinkou.
„Blížiaci sa termín 21. 12. 2012 nemal žiadny vplyv na predajnosť kníh s touto tematikou a je dlhodobo nízky,“ hovorí Martin Štrba, riaditeľ internetového predaja tejto siete.
Podľa neho je to pravdepodobne spôsobené tým, že ľudia, ktorí sú schopní pripustiť, že by koniec sveta mohol nastať, v súčasnosti utrácajú peniaze iným spôsobom.
„Predajnosti by určite pomohol mayský kalendár na rok 2013, avšak i napriek nášmu obrovskému úsiliu sa nám ho nepodarilo od vydavateľov naskladniť,“ komentuje.
Narážky na magický dátum však nachádzame už nielen v ezoterickom type literatúry. Český moderátor Martin Severe svoju sériu interview s osobnosťami nazval Kniha rozhovorov na konci sveta. Aj na jej obálke svieti magický dátum.
Ešte si zaspievajme
Richard Müller to mal ľahké, keďže o konci sveta spieval ešte v roku 1999 pri príležitosti vtedajšej miléniovej paniky.
Stačilo teda oprášiť jeho staršiu pesničku a pridať do vzorky ďalších interpretov – Ivana Táslera, Janu Kirschner, skupinu Horkýže Slíže či Davida Krausa - a organizátori koncertu s atraktívnym názvom Koniec sveta mohli bez problémov začať vypredávať športové haly.
Ako nám nezabudli pripomenúť, magické dátumy 12. 12. 12 a 21. 12. 12 sa najbližšie zopakujú asi o tisíc rokov, preto ich netreba premeškať. Ideálne je kúpiť si VIP lístok za magických 212 eur.
V rámci promo koncertu sa využívali aj Müllerove vyjadrenie, že sa konca sveta nebojí, hoci si myslí, že príde, pretože drvivá väčšina ľudí na tom precízne pracuje. Nemyslí si však, že by k nemu malo dôjsť už v decembri.
Magický dátum využili aj organizátori charitatívneho koncertu venovaného ľuďom postihnutým hurikánom Sandy, ktorý sa tento týždeň konal v New Yorku.
Keby niečo
Fenomén konca inšpiruje aj mnohých výtvarných umelcov. Project 2012 napríklad putoval po Británii už od minulého októbra.
Záverečná výstava v Londýne ukazuje obavy a vízie 33 umelcov zo spoločnosti, ktorá v apokalypse vidí vykúpenie vlastných hriechov.
Aj v Nitrianskej galérii si zobrali rok 2012 ako metaforu či zámienku na analýzu dnešnej spoločnosti.
„Koniec sveta je opäť nebezpečne blízko, tentoraz nás od neho delí doslova len pár dní. Zanikne Zem alebo len ľudstvo? Skončí sa nejaký kozmický cyklus a začne sa nový? Alebo sa nestane vôbec nič? Prečo sme však natoľko posadnutí svojím koncom?“ pýtajú sa v pozvánke na výstavu nazvanej Schody do...
Nie sme, samozrejme, prvou generáciou, ktorá trpí postapokalyptickými víziami. Už v roku 1826 Mary Shelleyová, známa autorka Frankensteina, napísala román s názvom Posledný človek.
Obrazom deštrukcie spôsobenej ľuďmi sa venujú aj špičkoví umelci ako Margaret Atwoodová či Stephen King. Aj apokalyptických filmov je nespočetne veľa, dokonca nie všetky sú filmové braky.
Prednedávnom dokonca vznikla aj špecializovaná televízia s názvom Chaine de la Fin du Monde. Program toto nového televízneho kanála tvoria filmy, seriály či magazíny s témou apokalypsy. Ak by ste teda chceli prežiť Vianoce v depresívnej nálade, budete si mať z čoho vyberať. Ak teda...
Prečítajte si aj o Zahrievacom festivale v Košiciach - Koniec sveta nebude.