TEL AVIV. Stupňovanie napätia v pásme Gazy spôsobilo, že viaceré múzeá a galérie z preventívnych dôvodov presťahovali vystavené exponáty alebo vzácne časti zbierok do trezorov a depozitov v podzemí.
Telavivské Múzeum umení z preventívnych dôvodov minulý piatok presťahovalo asi dvesto umeleckých diel do podzemnej prednáškovej siene, kde budú v bezpečí pred raketovým útokom.
Je medzi nimi aj takmer sto diel flámskych renesančných majstrov potomkov Pietera Brueghela staršieho, informuje agentúra AP.
Vedúci tímu konzervátorov a hlavný kurátor Doron J. Lurie priznal, že pravdepodobnosť útoku je malá, ale "nechceme pokúšať šťastie". "Strážime ich ako oko v hlave," dodal.
Obrazy na výstavy získavajú ťažko
V minulosti k sťahovaniu zbierok došlo len raz v roku 1991 počas vojny v Perzskom zálive, keď iracké rakety Scud zasiahli pobrežnú zónu mesta, pripomína AP.
Medzi presťahovanými dielami je aj jedna z najikonickejších malieb svetového židovstva obraz Židia modliaci sa v synagóge na Jom kipur, ktorý poľský maliar Maurycy Gottlieb namaľoval v roku 1878, ako aj zapožičané obrazy z výstavy Všetci jeho synovia Brueghelovská dynastia.
Práve táto výstava vznikala veľmi ťažko, keďže Izrael má povesť nie celkom bezpečnej krajiny.
Kurátor Lurie sa AP zveril, že mnohé oslovené múzeá nechceli do Tel Avivu zapožičať Pietera Brueghela staršieho, preto ich izraelskí kurátori presviedčali, aby poskytli aspoň práce jeho potomkov.
Mesiac pred otvorením výstavy v auguste dohodu o požičaní dvoch známych diel majstrových synov odriekli dve múzeá, lebo sa začalo hovoriť, že izraelsko-iránska vojna je na spadnutie.
Napriek obavám sa v Izraeli vystavujú špičkové diela zapožičané inštitúciami i súkromnými osobami.
Rokovania o tom sú však vždy zdĺhavé rekordom bolo asi ročné vyjednávanie medzi izraelskou armádou a nemenovaným holandským múzeom, kým sa v galérii na Západnom brehu bezpečne ocitol obraz Pabla Picassa v hodnote sedem miliónov dolárov.
Maľby mieria hlboko do podzemia
V meste Ašdod zniesli práce súčasného izraelského maliara Cibiho Gevu na štvrté podzemné poschodie do priestoru vybudovaného tak, aby vydržal raketový útok aj útok biologickou zbraňou.
Ako pre AP uviedol kurátor Juval Biton, od roku 2003, keď múzeum otvorili, chránia obrazy v podzemí prvýkrát.
Viaceré najznámejšie múzeá a galérie sú ďaleko od dostrelu konvenčných rakiet, preto nemajú dôvod premiestňovať artefakty na čo najlepšie chránené miesto.
V telavivskom Eretz Israel Museum sa podľa agentúry AP rozhodli nepodľahnúť panike a všetky exponáty nechali vo vitrínach.
Napriek tomu, že terčom palestínskych rakiet bol už aj Jeruzalem, ani Izraelské múzeum v tomto meste neprijalo žiadne mimoriadne bezpečnostné opatrenia, aj keď vlastní najviac oceňované zbierky vykopávok.
Známy jeruzalemský obchodník so starožitnosťami Lenny Wolfe v rozhovore pre AP vyhlásil, že nijaké cennosti po začiatku operácie Oblačný stĺp do bankového trezoru ani inam neodnášal.
"Viac sa starám o bezpečnosť seba a svojej rodiny ako o pár črepov," vysvetlil.