PARÍŽ. Pri vchode stojí Toyota Yaris s metrovou visačkou „francúzsky produkt“. Ide o francúzsku záležitosť, vysvetľuje firma v letáku. Už jedenásť rokov sa tento model vyrába tu a sídli tu i jedno zo štyroch dizajnérskych štúdií japonskej automobilky.
Po tom, čo kríza otriasla svetom, aj Francúzi bažia oveľa viac po domácom tovare. Veria, že tým podporia ekonomiku a naštartujú rast. Až 78 percent ľudí chce, aby supermarkety zaviedli francúzske regály.
Kupujte domáce
Téma „Kupujte domáce“ bola jedným z prvkov prezidentskej kampane Francoise Hollanda. Dal ju za úlohu Arnaudovi Montebourgovi, ktorého menoval ministrom pre priemyselnú obnovu.
Ten slávnostne otvoril prvý veľtrh Made in France. Zapózoval u francúzskej Toyoty, limonády, prešiel okolo francúzskych zubných protéz, ponožiek či košieľ. Návrat k francúzskemu považuje za tretiu priemyselnú revolúciu.
„Rozhodli sme sa zhromažďovať všetkých Francúzov okolo rekonštrukcie nášho priemyslu,“ vravel ľavicový minister, ktorý brojí za dotácie aj pre zastaralé technológie. Na titulke magazínu Le Parisien zapózoval s mixérom značky Moulinex.
Na veľtrhu je i výrobca drevených hračiek Stéphane Gateau z kraja Jura. Obrat mu rastie veľmi rýchlo, veľký záujem majú materské školy a opäť aj turisti. „Zmenilo sa to pred tromi rokmi, ako prišla kríza. Ľudia sa začali vracať ku koreňom,“ hovorí.
Stiahli výrobu z Číny
Výrobca skladacích bicyklov Mobiky sa dokonca rozhodol výrobu previezť po troch rokoch z Číny domov. „Kvalita zaostávala, nevedeli presne vyvŕtať diel a koleso sa kývalo. Vrátili sme sa, zdražili o pätinu, ale podarilo sa,“ hovorí Arnaud Poree, obchodný riaditeľ firmy Mobiky.
Bicykel stojí od 900 eur. „Je to na hlavu, keď sem prídu čínski turisti a kupujú si parížske suveníry vyrobené v Číne,“ hovorí Yves Guilloux, ktorý rozbehol výrobu francúzskych suvenírov.
Organizátori veľtrhu zdôrazňujú, že na Vianoce 2010 Francúzsko vyviezlo hračky za 367 miliónov eur, zato hračky z dovozu boli za 1,5 miliardy eur. Nepáči sa im, že každé Vianoce francúzsky priemysel opäť o niečo schudne.
Nákupný veľtrh, na ktorý sa prihlásilo 60 firiem, je však zatiaľ skôr vyplnenou kolónkou aktivít ministra Montebourga. Proklamovaných až tridsať tisíc zákazníkov určite neprišlo.
Autor: Kateřina Koubová