Z Toleda od nášho redaktora Tomáša Vasilka
TOLEDO. Bill je 61-ročný dôchodca, ktorý v Tolede žije od narodenia. Podobne ako mnohí domáci pracoval celý život v miestnej automobilke.
V tomto 290-tisícovom meste v štáte Ohio je niekoľko veľkých tovární spoločností General Motors a Chrysler, vyrába sa tu aj Jeep.
Svetlovlasý pán v okuliaroch hovorí, že sa nikdy neangažoval v politike. No práve téma automobiliek ho prinútila, aby zabojoval za súčasného prezidenta Baracka Obamu.
V sobotu ráno prišiel medzi dobrovoľníkov, ktorí sa stretli v sídle odborov, len cez ulicu od továrne jeho bývalej firmy General Motors.
Víťaz potrebuje Ohio
„Desí ma to, že by voľby vyhral Mitt Romney. Nechal by automobilky skrachovať a ja by som prišiel o penziu,“ vysvetľuje, prečo pomáha prezidentovi. Na dôchodok, ktorý mu platí bývalá spoločnosť, odišiel v 48 rokoch, po tridsiatich rokoch práce.
Záchrana automobiliek, o ktorej rozhodol prezident formou vládnej pôžičky v roku 2009, je pár dní pred voľbami hlavnou témou v kampani v Tolede, ako aj v celom Ohiu.
Republikán Romney kritizoval Obamu za to, že automobilkám pomohol pri riadenom bankrote peniazmi daňových poplatníkov.
Navrhoval, aby im požičali banky, pamätný však zostal jeho článok v New York Times z roku 2008, ktorý mal titulok: Nechajme Detroit zbankrotovať.
Detroit a štát Michigan je centrom automobilového priemyslu v krajine, susedné Ohio je hneď za ním.
Kto vyhrá diskusiu o automobilkách, môže vyhrať Ohio. A kto vyhrá Ohio, ten zrejme vyhrá celé voľby. Tento rok je to najdôležitejší štát a aj Romney priznáva, že bez neho voľby nevyhrá.
To sa v amerických dejinách ešte nepodarilo žiadnemu republikánovi. Aj preto obaja kandidáti trávia záver kampane tu.
V Tolede nájdete len minimum ľudí, ktorí povedia, že vláda mala nechať tieto dve spoločnosti zbankrotovať.
„To by bola katastrofa, som rád, že to urobil. Proti Romneymu nič nemám, no Obama si zaslúži druhé obdobie,“ hovorí 40-ročný právnik Paul, keď odchádza z volebnej miestnosti, kde práve predčasne odvolil.
„Aj ja som bailout podporoval, podobne ako mnohí republikáni,“ hovorí George Sarantou, republikán, ktorý kandiduje na miestnu funkciu.
Bailout zachránil miesta robotníkom v automobilkách, ale aj mnohým ďalším. Hovoriť by o tom mohol 39-ročný Joe. „Moja manželka pracovala pre spoločnosť, ktorá pomáhala Jeepu.
V roku 2008 ju pre problémy museli prepustiť,“ hovorí. On sám robí pre firmu, ktorá prezúva pneumatiky na kamióny. Aj on dal hlas prezidentovi.
Štát automobiliek
Štatistiky hovoria, že v 11,5-miliónovom štáte je na tento priemysel naviazané každé ôsme pracovné miesto.
Bolo to vidno aj počas krízy. Keď sa automobilky začali potápať a prepúšťať ľudí, nezamestnanosť v štáte stúpla na 10,6 percenta. Rozhodnutie prezidenta požičať im 80 miliárd dolárov nebolo populárne, proti bolo 54 percent Američanov.
Po troch rokoch je však všetko inak. Nezamestnanosť v Ohiu klesla na 7 percent, čo je pod priemerom celej krajiny, a väčšina ľudí už bailout podporuje.
Automobilky stále dlhujú peniaze (podľa agentúry Bloomberg GM asi polovicu), no opäť sa im darí. General Motors sa stal znova najväčším výrobcom áut na svete, Chrysler priamo v Tolede zamestná v januári ďalších 1100 zamestnancov.
Preto by človek čakal, že Romney v takom potrebnom štáte nebude otvárať diskusiu, v ktorej má u voličov prevahu protivník.
No skúsil to. Posledné dni spustil v štáte reklamu, v ktorej počas záberov rozbíjaných áut naznačuje, že Chrysler presúva výrobu Jeepu z Ameriky do Číny.
Veľmi ostro sa proti tomu ohradila aj samotná firma, žiadne miesta totiž v Tolede neruší.
Jeden z mála, čo je na Romneyho strane, je Ewin, 29-ročný vojak, ktorý dva roky slúžil aj v Iraku.
„Nakoniec možno predsa len presunú výrobu do Číny. Uvedomia si, že je lacnejšie autá vyrábať tam a dovážať do Ameriky, ako u nás,“ hovorí mladík v nablýskanej uniforme.
Kandidáti získali dve miliardy
Americká prezidentská kampaň prvý raz nemala limity a hneď prekonala rekord.
WASHINGTON. „Ahoj, sľubujem, že ti píšem naposledy. Ale aj ty si čakal do poslednej chvíle.“
Takto sa lúčil s emailovou schránkou môjho známeho finančný šéf Obamovej kampane. Po desiatkach emailov, ktoré pravidelne mazal, sa mi priznal, že po tejto správe prvýkrát zaváhal a prezidentovi peniaze takmer poslal.
Ekonomika je v čase „po kríze“ najdôležitejšia. Peniaze rozhodujú voľby a určujú aj charakter kampane.
Bez limitu
Bola najdrahšia v histórii. Kampaň prvýkrát nemá hornú hranicu a šplhá sa do dvoch miliárd dolárov.
Kandidátom prispievali sponzori tisícami a miliónmi, obyčajní Američania často len pár drobnými. Obamovi sa podarilo vyzbierať trochu viac. Viac míňal a inak.
Televízne šoty, mítingy, volebné tímy. Najvyššie sumy zhltli tieto položky. Denník Politico však upozornil na výdavky, ktoré si nikto nevšimol. Obama potreboval viac nábytku. Jeho volebný tím je takmer dvakrát väčší.
Demokrati potrebovali viac stolov a stoličiek. Minuli na to 253 679 dolárov, kým Mitt Romney len 66 364.
Naopak, republikán zaplatil v reťazci s kancelárskymi potrebami 224 764 dolárov. Obama minul na papiere, perá a pečiatky len 49 303 dolárov.
Benzínový Obama
Oba tímy inak jazdia. Obamov tím minul na benzín 146 326 dolárov. Čo je sedemkrát viac ako exguvernér Massachusetts.
Kým Romneyho podporujú skôr väčšie spoločnosti, Obama získal viac od obyčajných darcov.
Peniaze pritom potečú do poslednej minúty kampane. Až po voľbách budú čísla, ktoré kandidáti pred voľbami minuli, jasné.
Dôležitejšie však budú skôr iné cifry. Tie, ktoré definujú verejné financie. A ako s nimi víťaz naloží.
Anetta Kubalová
Autor: Z Toleda od nášho redaktora Tomáša Vasilka