Belgičania v posledných dňoch prežili malý šok. Automobilka Ford totiž zverejnila svoje plány zatvoriť továreň v meste Genk.
V priamom či nepriamom ohrození je až 10-tisíc pracovných miest v regióne. Podľa premiéra Elia Di Rupa je to doslova rana pre celú krajinu.
Belgicko sa pritom ešte nespamätalo z podobného osudu závodu Opel v Antverpách spred dvoch rokov. A to ešte pred krízou prišlo aj o továreň Renaultu.
Podľa štatistík klesla výroba automobilov v krajine za posledných desať rokov o polovicu.
Ford mieri do Španielska
V susednom Francúzsku sa doslova štátnou aférou stali problémy automobilky PSA a jej plány prepustiť tisícky zamestnancov.
Pracovná sila v oboch krajinách je jednoducho príliš drahá, trh práce potrebuje reformy, do ktorých sa nikomu nechce, no a samozrejme automobilky skladá kríza.
Zatiaľ čo výroba modelov Fordu by sa mala presunúť do lacnejšej španielskej Valencie, vo Francúzsku si všetci všímajú modernú továreň PSA na Slovensku.
„Rnava” alebo „Terrnava” sa stali v posledných týždňoch objektom pozornosti mnohých francúzskych médií a Slovensko dostalo nálepku „eldoráda automobilových výrobcov”.
Úspešný príbeh, zatiaľ
V žiadnej reportáži síce nechýba zmienka o produktivite, ale ani porovnávanie francúzskych a slovenských platov.
Slovensko tu síce zatiaľ funguje ako úspešný príbeh, no aj belgický príklad ukazuje, že automobilová šťastena môže byť vrtkavá…
Autor: Soňa Miháliková