LA CORUŇA, MADRID. O procesných otázkach sa hovorilo v úvode súdneho konania, ktoré sa v utorok, takmer desať rokov po potopení ropného tankera Prestige a najväčšej ekologickej katastrofe v dejinách Španielska, začalo v La Coruni.
Na lavici obžalovaných sedia grécky kapitán plavidla Apostolos Manguras, strojník lode a niekdajší šéf prístavného úradu. Štvrtý obžalovaný, prvý dôstojník pochádzajúci z Filipín, je na úteku.
Prokuratúra s odvolaním sa na štúdiu univerzity v Santiago de Compostela zdvojnásobila v úvode procesu svoju požiadavku na odškodnenie, a to na viac ako štyri miliardy eur. Pre kapitána tankera žiada žaloba 12 rokov.
Obhajoba naopak žiadala, aby trestné stíhanie 77-ročného Gréka zastavili a poukázala na fakt, že po havárii prevzali velenie nad loďou španielske úrady, ktoré navyše advokát obvinil, že niektoré dôkazy vyšetrovateľom nesprístupnili.
Ochranári z medzinárodnej organizácie Greenpeace, španielskeho zväzu Ecologistas in Acción a občianskej iniciatívy Nunca Máis (Nikdy viac) kritizovali fakt, že medzi obvinenými nie je žiadny politik vtedajšej španielskej vlády premiéra Josého Maríu Aznara.
Madrid čelil aj v Európskom parlamente obvineniu, že prispel k veľkému rozsahu ekologickej katastrofy, keď tanker poslal namiesto do prístavu na otvorené more.
Krízový štáb vtedy ako vicepremiér riadil terajší predseda španielskej vlády Mariano Rajoy.
S výsluchom obžalovaných sa začne 13. novembra, teda na desiate výročie katastrofy.
V dejisku procesu, ktorým bude zrejme do mája 2013 jedna z kongresových hál na miestnom výstavisku, by mali vypočuť 133 svedkov a 98 odborných znalcov.
Súd čaká nielen rozhodovanie o vine či nevine obžalovaných, ale aj o tom, kto by mal uhradiť spôsobené škody.
Z vraku tankera, ktorý leží na dne v hĺbke 4000 metrov, odčerpali neskôr pri komplikovanej a nákladnej operácii 13-tisíc ton ťažkých ropných olejov.
Tanker Prestige gréckej spoločnosti plaviaci sa pod vlajkou Bahám, ktorý v inkriminovanom čase smeroval s takmer 80-tisíc tonami nebezpečného nákladu z Lotyšska do Singapuru, sa do ťažkostí dostal 13. novembra 2002 pri španielskom pobreží Atlantického oceánu.
Loď sa o šesť dní neskôr rozlomila na dve časti a 270 kilometrov od pobrežia Galície sa potopila.
Z jej nádrží však aj naďalej unikal nebezpečný obsah, ktorý zamoril okolie, vrátane pobrežných oblastí Španielska a Portugalska.