Moskva 9. septembra (TASR) Stredne ťažké zranenia utrpel dnes tajomník Rady bezpečnosti Ruskej federácie Vladimir Rušajlo pri vážnej automobilovej nehode na polostrove Kamčatka na ruskom Ďalekom východe. Šéfa ruskej bezpečnostnej rady hospitalizovali v nemocnici správneho strediska Petropavlovsk-Kamčatskij.
Pri čelnej zrážke kolóny vozidiel Vladimira Rušajla s veľkým džípom zahynulo päť osôb a zranilo sa celkovo desať ľudí. Medzi zranenými účastníkmi nehody je aj gubernátor Kamčatky Michail Maškovcev.
Iná vážna automobilová nehoda s účasťou ruského politika sa stala v nedeľu večer v Novgorodskej oblasti severne od Moskvy. Zrážku s iným vozidlom neprežil primátor mesta Velikij Novgorod a zástupca šéfa administrácie Novgorodskej oblasti Alexander Korsunov.
Nehody regionálnych politikov, umelcov a známych osobností sú v Rusku pomerne časté. Dôvodom je nielen zlý stav ciest, vozidiel a dopravného značenia, ale predovšetkým nízka kultúra vodičov. Vinu za rast nehodovosti v Rusku od roku 1990 nesie aj dopravná polícia GAI, neskôr premenovaná na DPS, ktorej príslušníci za peniaze ochotne privierajú nad priestupkami oči.
Každoročne na ruských cestách zahynie viac ako 20.000 ľudí a zraní sa vyše 150.000 osôb. Len za prvý polrok roku 2002 zahynulo v Rusku pri dopravných nehodách 12.323 osôb a ďalších 84.174 utrpelo zranenia. Situácia sa nezlepšuje, ale rok od roka dramaticky zhoršuje. Zo štatistík za január až jún 2002 vyplýva, že v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2001 došlo k 13-percentnému rastu úmrtí a 18-percentnému rastu zranení pri dopravných nehodách.
Ruská vláda tvrdí, že aj v rámci boja s nehodovosťou sa rozhodla prostredníctvom vysokých dovozných ciel zabrániť dovozom ojazdených automobilov starších ako sedem rokov. Experti ale za krokmi vlády vidia snahu o zvýšenie predaja automobilov ruskej výroby. Z hľadiska bezpečnosti sú však ruské automobily na úrovni 70. a 80. rokov.
Špecifickým problémom ruského Ďalekého východu je dovoz ojazdených vodidiel z Japonska s volantom na pravej strane. Kým v Moskve sú tieto vozidlá skôr výnimkou, vo Vladivostoku má volant na pravej strane 75 percent starších áut a na ostrove Sachalin či polostrove Kamčatka takmer všetky zahraničné ojazdené autá. V tejto súvislosti ruský minister priemyslu, vedy a technológií Iľja Klebanov oznámil, že kabinet pripravuje zavedenie regulácie a reštriktívnych opatrení. Dnes platné ruské zákony a predpisy volant na pravej strane automobilov nezakazujú.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) pel