ŠTOKHOLM. Švédska nábytkárska firma IKEA odstránila zo svojho najnovšieho katalógu určeného pre Saudskú Arábiu všetky fotografie žien, informovali švédske noviny The Local.
IKEA dáva v 38 krajinách sveta do obehu asi 200 miliónov výtlačkov katalógu s produktmi. Najnovší katalóg vychádza v 27 jazykových mutáciách.
Všetky sú identické s výnimkou toho, ktorý sa dostane na trh v Saudskej Arábii, kde ženy z fotografií vyretušovali.
Chýba aj portrét návrhárky
Napríklad, v katalógu určenom pre švédsky trh je fotografia matky stojacej s dieťaťom pri umývadle, kým v saudskoarabskej mutácii je dieťa samo.
Na stránkach katalógu chýba aj portrétová fotografia návrhárky produktovej línie PS.
Švédska ministerka hospodárstva Ewa Björlingová už vyjadrila nespokojnosť s týmto stavom, keď povedala, že "ženy nemožno vymazať z reality".
Podľa jej slov ide o dôkaz, že pokiaľ ide o dosiahnutie rovnoprávnosti mužov a žien, pred Saudskou Arábiou je ešte dlhá cesta.
Marketing vs. diskriminácia
Rozhodnutie IKEA kritizoval aj právnik Klas Borgström, ktorý bol v rokoch 2000-07 švédskym ombudsmanom pre rodovú rovnosť.
Podľa neho by nábytkárska firma mala rešpektovať etické princípy platné vo Švédsku.
Dodal, že nemožno robiť marketing a predávať a súčasne diskriminovať ženy.
Podľa jeho názoru by firma urobila lepšie, keby sa stiahla zo saudskoarabského trhu.