MADRID, BRATISLAVA. Dvoj- až trojhodinové poobedňajšie prestávky v čase najväčšej horúčavy, obedy s niekoľkými chodmi, vínkom, dezertom a kávičkou, zatvorené obchody, vymreté ulice, skrátka siesta.
Tradícia, bez ktorej by Španielsko nebolo Španielskom, končí. Stala sa obeťou finančnej krízy, ktorá núti zamestnancov i zamestnávateľov správať sa inak.
Fakty
Otváracie hodiny
- obchody budú otvorené 16 nedelí v roku, doteraz to bolo 12 nedelí,
- ruší sa siesta medzi 14. a 16. hodinou,
- obchody budú otvorené namiesto 72 hodín 90 hodín týždenne,
- predajne s menšou rozlohou ako 300 štvorcových metrov budú otvorené ľubovoľne,
- v turistických regiónoch budú obchody a reštaurácie otvorené stále aj počas nedieľ a sviatkov.
Míňať majú turisti
Na tabu siahla španielska vláda. Povolila obchodom predĺžiť otváracie hodiny, predávať aj v čase siesty medzi 14. a 16. hodinou, a mať otvorené viac nedelí a sviatkov v roku.
Viac ako na Španielov útočí vláda na turistov. Tých prišlo minulý rok 57 miliónov a v krajine minuli skoro 54 miliárd eur. Turistika tak má 10-percentný podiel na HDP krajiny a zachraňuje štát, ktorý je štvrtý rok v kríze.
Aj preto sú nové zmeny v dovolenkových destináciách ešte veľkorysejšie. V turistických oblastiach môžu byť obchody otvorené celé dni a všetky sviatky a nedele v roku.
Platí to pre mestá s viac ako 200-tisíc obyvateľmi a počet turistov, ktorí tam prenocujú, nesmie byť menej ako milión za rok.
Týka sa to Barcelony, Valencie, Alicante, či Malagy. Tam často turistom prekážalo, že nemôžu míňať vtedy, keď chcú. A Španieli potrebujú, aby míňali viac.
Lacné obedy
Miestni si siestu zrušili skôr, než na ňu siahla vláda. V krajine, kde je každý štvrtý Španiel bez práce, nemajú ľudia chuť ani peniaze, aby si mohli dovoliť trojhodinové menu s dvoma hlavnými chodmi, pivom, či vínom, dezertom a kávou za asi 10 eur.
„Kríza zasiahla ľudí tak tvrdo, že nemajú inú možnosť, ako prekonať rozpaky a bez hanby si priniesť jedlo do práce. Pri mesačnom rodinnom rozpočte ušetríte,“ hovorí pre Reuters Rogelio Barahona, kuchár a majiteľ reštaurácie v Madride.
Nie je sám, kto potvrdzuje, že Španieli museli v kríze zmeniť i stravovacie návyky.
„Kedysi som predala štyri alebo päť porcí sviečkovej cez víkend, teraz som rada, ak predám jednu za týždeň, dokonca sme začali ponúkať lacné hamburgery,“ hovorí Emilia Corderová.
Majiteľka reštaurácie v malom horskom mestečku Bustarviejo nezažila takých hostí od roku 1960, keď podnik otvorila.
Ľudia majú záujem o rodinné menu, žiadajú personál o zvyšky jedla pre psov, jediná fľaša vína koluje medzi siedmimi ľuďmi a hosťom stačí rýchle a teda lacné občerstvenie.
Vyššia DPH
Zložitejšie bude zrušiť siestu pre majiteľov menších obchodníkov. Nemôžu si dovoliť najať ďalší personál a zvyknúť si budú musieť na menej miestnych zákazníkov.
Od 1. septembra vláda v krajine s rekordnou nezamestnanosťou zvyšuje DPH a ľudia budú ešte viac zvažovať, či si niečo kúpia.
„Mne sa peniaze nerozmnožia preto, že budem mať viac hodín na nakupovanie,“ citujú médiá nemenovaného španielskeho blogera.