Etiketa, ktorá sľubuje, že kus mäsa je zo zvieraťa, ktoré sa celý život páslo na rozľahlých lúkach. Jedno z mála miest v širokom okolí, kde sa dá kúpiť plnotučný jogurt.
Ale tiež „európsky chlieb“ za 4 eurá, či 300 ml olivového oleja za 27 eur. Napriek vyšším cenám je v obchode plno.
Organika je in
Jedna známa mi tvrdila, že doma používa 99 percent organických potravín. Keď prišla k nám na návštevu, jej kontrola etikety ponúknutých sušienok ma neprekvapila.
Organické potraviny v Amerike sú dlhodobo „in“. Dosť dlho na to, aby sa o ne začali zaujímať vládcovia potravinárskeho priemyslu.
Výrobky predávajú etikety „Zdravé údolie“ alebo „Poctivý raj“, peniaze však tečú majiteľom firiem, ako sú mamutí výrobca cereálií Kellogg alebo Pepsi. Kečupové impérium Heinz za 15 rokov skúpilo 19 značiek organických potravín.
Organické potraviny predstavujú trh s obratom 30 mld. dolárov ročne, čo sú 4 percentá potravín celkovo. Niektorí menší výrobcovia sa však obávajú, že sa stali obeťou vlastného úspechu.
Príslušný certifikát udeľuje vládou stanovená komisia, tvoria ju však jednotliví výrobcovia. Zoznam povolených neorganických látok, ktoré môžu obsahovať zaručene organické výrobky, sa rozrástol zo 77 spred 10 rokov na 250 dnes.
Biopotraviny s karcinogénom
Skôr to bola jedlá sóda, bez ktorej ťažko upiecť chlieb, dnes i zahusťovadlo, ktoré vedci označujú za možný karcinogén.
Pesticídy proti burine neprešli iba tesne. Za hlasoval aj zástupca známeho reťazca s organickými potravinami v Amerike.
Organické jedlo pre mnohých jeho konzumentov predstavuje zaručené zdravie. Čoskoro to však môže byť naozaj iba predstava.