Nikaragua oživila plán na kanál

V Strednej Amerike si už čoskoro môžu konkurovať prieplavy. Po Paname chce svoj aj Nikaragua.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - WIKIMEDIA)

MANAGUA, BRATISLAVA. Päť percent súčasného obchodu prechádza cez Panamský kanál, spojnicu Atlantického a Tichého oceánu.

Nechýbalo veľa a obrovské nákladné lode mohli kontinent križovať cez územie Nikaraguy.

Začiatkom 20. storočia k tomu bolo veľmi blízko. O projekte rozhodovali americkí zákonodarcovia, už vtedy vo Washingtone pracovali aj lobisti.

Tí propanamskí si zaplatili v novinách New York Sun vymyslený článok o erupcii nikaragujskej sopky Momotombo. Kongresmani sa zľakli a vybrali si Panamu.

Kanál cez jazero

info
Fakty
Kanál číslo 2
  • Nikaragujský prieplav by mal merať 200 kilometrov, Panamský má len 80.
  • Využívať by mal aj rieku a jazero. Hotový vraj bude o desať rokov. Výstavba bude stáť asi 24 miliárd eur.

Možno aj pre túto nevyužitú šancu sa z Nikaraguy stala druhá najchudobnejšia krajina v Latinskej Amerike, kde polovica obyvateľov žije pod hranicou chudoby. Horšie je na tom už len Haiti.

Na čelo krajiny sa v roku 2007 dostal bývalý vodca ľavicových povstalcov Daniel Ortega, ktorý podporil zatiaľ nejasné úvahy o tom, že plán spred sto rokov by sa predsa len mohol zrealizovať.

Počas jeho vlády sa začalo intenzívne pracovať na pláne nového prieplavu, ten už prešiel aj v parlamente a prezident ho v sobotu podpísal.

„Je to iba prvý krok vo veľmi dlhom procese,“ povedal Ortegov zástupca Jaime Morales.

Len štúdia o výhodnosti celého projektu, čo zhodnotí aj šesť trás, ktorými by kanál mohol viesť, bude stáť asi 285 miliónov eur.

Výstavba kanála by potom mala stáť 24 miliárd. Kanál by mal merať zhruba dvesto kilometrov, z Atlantiku by mal ísť cez rieku San Juan do jazera Nicaragua a odtiaľ umelým kanálom do Tichého oceánu.

Nikaragua chce polovicu prostriedkov získať zo zahraničia, najčastejšie sa spomína Rusko a Čína, no chce si ponechať kontrolu nad kanálom.

Dúfa, že na ňom bude profitovať podobne ako Panama, ktorá na tom svojom v minulom roku zarobila miliardu dolárov.

Už o desať rokov

Ekonómovia však krajine toľko nádeje nedávajú. Svetový obchod totiž v posledných rokoch pre krízu veľmi nerastie a návratnosť investície je veľmi otázna.

„Predstava, že megalomanský projekt ako tento vytrhne krajinu z chudoby, je ilúziou,“ cituje agentúra AFP analytika Carlosa Tuenneranna.

Nikaragujskú vládu to neodrádza. Zdôrazňuje, že nový kanál bude väčší ako panamský a prejdú ním aj väčšie lode.

A hovorí, že prvé plavidlá by nikaragujským prieplavom mohli prejsť už o desať rokov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 598
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 095
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 358
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 432
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 386
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 875
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 593
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 457
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 436
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nehoda na klzkej ceste si vo Švédsku vyžiadala mŕtveho a 15 zranených

V oblasti zaznamenali v čase nehody teploty pod bodom mrazu.

Správy o streľbe vyvolali poplach v nemocnici v Houstone

Na záberoch z vrtuľníka bolo vidieť desiatky odchádzajúcich zamestnancov, pričom niektorí z nich sprevádzali pacientov.

Britská verejnosť by mala dostať možnosť zmeniť názor na brexit, hovoria lordi

Mayová už varovala lordov, aby neodďaľovali jej plán na spustenie rokovaní s EÚ koncom marca.

Dvaja podnapití Chorváti rasisticky urážali herca Jamieho Foxxa

Podnapitých mužov vyviedli čašníci z podniku, pričom neodkladne informovali o incidente mužov zákona.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop