Neposlušných ruských novinárov prepustili

Kritické vyjadrenia novinárov na adresu Kremľa sa trestajú prepustením z práce.

Ruský prezident Vladimir Putin.(Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA, PRAHA. Čistku v médiách, ktoré sa nepodriaďujú diktátu z Kremľa, pripomínajú zmeny na najvyšších postoch v mediálnom holdingu Kommersant a moskovskom časopise Veľké mesto. Tento týždeň odstúpil zo svojej funkcie jeho šéfredaktor Filipp Dzjadko, niekoľko hodín pred ním rovnaký krok urobil i generálny riaditeľ Kommersantu Demjan Kudrjavcev.

Dzjadko vyhlásil, že za najdôležitejšie udalosti v metropole považuje protestné akcie opozície. Podľa bývalého šéfredaktora nový zákon o mítingoch, ktorý v piatok podpísal ruský prezident Vladimir Putin a ktorý zásadne sprísňuje postihy za účasť v pouličných nepokojoch, odporuje ruskej ústave. V tom sa zrejme rozchádza s vydavateľom listu. Preto nakoniec svoje miesto opustil.

Čistky v médiách

Odvolanie šéfa Kommersantu komentoval slovami: „Prvý letný mesiac tretieho Putinovho volebného obdobia môžeme všetci pozorovať čistku zdrojov nezávislej informácie“. K tomu sa prikláňa i väčšina internetových portálov. Napríklad Openspace uviedol, že hlavným dôvodom odvolania Kudrjavceva bolo to, že jemu sa zdá, že podriadená rozhlasová stanica Kommersant-FM „príliš vyčerpávajúcim spôsobom“ informovala o akciách opozície.

Majiteľ holdingu, ruský miliardár Ališer Usmanov síce niekoľkokrát vyhlásil, že sa nemiešava do obsahových otázok médií, ktoré financuje. Avšak po decembrových parlamentných voľbách odvolal generálneho riaditeľa Kommersant-holdingu Andreja Galijeva a šéfredaktora časopisu Vlasť Maxima Kovalského.

Dôvodom bola podpora demokratickej strany Jabloko. Na jeseň odišiel zo štátnej agentúry RIA Novosti pre cenzúru redaktor Grigorij Ochotin. V decembri 2011 musel opustiť svoju funkciu zástupca šéfredaktora internetovej agentúry „Gazeta-ru“ (súčasť holdingu Kommersant) Roman Badanin. Odmietol rozmiestniť na portále reklamu Putinovej strany Jednotné Rusko“.

Osobnosti odišli

Naopak, umiestnil na viditeľné miesta banner asociácie „Golos“ - nezávislej organizácie, ktorá monitorovala priebeh volieb. V tomto roku apríli bol z rady riaditeľov rozhlasovej stanice Echo Moskvy, ktorá patrí plynárenskému gigantu Gazprom, vyhodený šéfredaktor stanice Alexej Venediktov. Stanica je otvorená opozícii a dáva priestor demokratickým politikom.

Po nástupe Vladimira Putina k moci v roku 2000 urobili rozsiahlu čistku v mnohých médiách. Napríklad populárnu televíziu NTV odobrali jej majiteľovi, podnikateľovi Vladimirovi Gusinskému a získala ju štátna spoločnosť Gazprom. Väčšina významných novinárskych osobností z NTV odišla a z kanála sa stal výrazne prorežimný propagandistický nástroj.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 143
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 096
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 728
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 885
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 370
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 223
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 674
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 059
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 566
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 669

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Trumpov zať mal žiadať tajný komunikačný kanál s Kremľom

Ruský veľvyslanec bol Kushnerovým návrhom prekvapený a odovzdal ho Kremľu.

Tipujúci z Porýnia-Falcka vyhral v Eurojackpote vyše 50 miliónov eur

Do lotérie sa môžu zapojiť tipujúci v 17 európskych krajinách.

Útok na kresťanov v Egypte odsúdili Trump, Guterres aj pápež

Sísí pohrozil zničením výcvikových táborov extrémistov v zahraničí.