JAKARTA. Pilot ruského lietadla, ktoré minulý týždeň narazilo do svahu sopky Mount Salak neďaleko Jakarty, sa snažil predviesť manéver, v ktorom chcel perspektívnym kupcom ukázať možnosti stroja.
Informovala o tom agentúra DPA.
Generálny tajomník indonézskeho zväzu leteckých prepravcov INACA Tengku Burhanuddin oznámil, že pilot lietadla Suchoj Superjet 100 letel počas prvého ukážkového letu na hranici technických možností stroja v snahe zaujať predstaviteľov leteckých spoločnosti, ktorí zvažovali kúpu tohto nového ruského dopravného lietadla.
"Chceli predviesť, čo Superjet 100 dokáže," povedal Burhanuddin, ktorý sa prvého letu zúčastnil na palube lietadla. "Tak sa to robí, keď hľadajú možných klientov."
Kým prvý ukážkový let v stredu skončil bez incidentu, počas druhého letu lietadlo narazilo do svahu sopky a zrútilo sa.
Všetkých 45 ľudí na palube je považovaných za mŕtvych.
Zábava na palube lietadla počas jedného z predvádzacích letov pred príchodom do Indonézie. Podobné lety sú známe "uvoľnenou" atmosférou. FOTO: SITA/AP
Čiernu skrinku hľadajú horolezci
Indonézske špeciálne sily v pondelok zliezli strmý svah sopky Salak a snažili sa tak dostať k čiernej skrinke.
Pátracie tímy oznámili, že na dne 500-metrovej rokliny podľa ich presvedčenia zbadali vo vraku lietadla čiernu skrinku, čiže záznamník s letovými údajmi.
"Naozaj dúfame, že v priebehu dneška sa k čiernej skrine dostanú," informoval Tatang Kurniadi, ktorý vedie Štátnu komisiu pre bezpečnosť dopravy.
Posádka len dvanásť minút po štarte žiadala povolenie klesnúť z 3000 na 1800 metrov. Piloti žiadosť nevysvetlili a čoskoro po tom stroj zmizol z radarov.
Vyšetrovatelia zisťujú, prečo piloti žiadali o povolenie klesnúť v takej tesnej blízkosti nebezpečného horského hrebeňa.
Za posledných desať rokov tam totiž havarovalo šesť menších lietadiel.
Animácia havárie lietadla.
Sopka bola v čase nehody v oblakoch
Satelitné zábery naznačujú, že v čase havárie zahaľovali vrchol sopky husté mraky a zároveň bol lejak.
Moderné lietadlá však majú takmer vždy nainštalované varovné systémy, ktoré upozorňujú na blízkosť zemského povrchu, ktoré na obrazovke v kokpite ukazujú polohu a výšku prekážok, či už prírodných alebo umelo vytvorených.
Varovné systémy by mali do veľkej miery obmedziť možnosť takejto nehody.
"Systém zrejme nebol nainštalovaný, alebo z nejakého dôvodu nebol zapnutý," hovorí Patrick Smith, pilot amerických aerolínií a konštruktér lietadiel.
"Na druhej strane, v tejto kritickej chvíli ešte netušíme, čo sa tam hore dialo. Je príliš skoro snažiť sa určiť príčinu," dodal.
Núdzový lokátor (vyhľadávač), ktorý mal po náraze lietadla do sopky vysielať signály v rôznych frekvenciách, takisto nefungoval.