NEAPOL, BRATISLAVA. Francúzska maliarka Séverine Bourguignonová sedí za počítačom a pozerá sa na pálenie svojho obrazu v priamom prenose cez Skype.
Na verejné zničenie dala súhlas a stala sa prvou autorkou, ktorej diela zmiznú v plameňoch.
Absurdný výjav z juhu Talianska je zúfalým pokusom riaditeľa múzea moderného umenia v Casorii získať štátnu podporu v čase, keď finančná kríza zoškrtala rozpočet na kultúru v krajine na minimum.
Každý deň jeden
„Tisícka diel, ktoré vystavujeme, je aj tak odsúdená na zánik pre nezáujem vlády,“ hovorí riaditeľ múzea pri Neapole Antonio Manfredi. Včera sa chystal spáliť už tretí obraz, každý deň jeden. Ak ho nezastavia, môže v tom pokračovať roky.
Maliarka Bourguignonová dúfa, že ničenie bude stáť za to.
„Je veľmi smutné, že spálili môj obraz. Do poslednej chvíle sme dúfali, že niekto zasiahne. No aspoň sa ľudia dozvedia, čo sa deje v Taliansku a v kultúre všade vo svete,“ utešuje sa pre britský denník Guardian.
Manfredi si znepriatelil mafiu v regióne, kde je veľmi silná, výstavami venovanými organizovanému zločinu a jeho vplyvu na život.
Podľa BBC aj tým, že zavesil sochu africkej ženy v životnej veľkosti na brány múzea v roku 2009 pri výstave venovanej prostitúcii.
Odvetvie, ktoré má pod palcom mafia, ovládajú prevažne africkí imigranti. Už dlhšie má múzeum problémy s financovaním, firmy sa boja. Tomu, že vydieraním vlády niečo docieli, však Manfredi veľmi neverí.
„Mám strach, že ma nechajú pokračovať a spáliť všetko,“ povedal pre Guardian.
Žiadal o azyl v Nemecku
Manfredi je známy provokatér. Preslávil sa, keď vlani pre domáce pomery vo financovaní kultúry požiadal v liste o azyl nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú.
Pre agentúru AFP vtedy povedal, že Nemecko je jednou z mála krajín, ktoré neznížili rozpočet na kultúru.
Doteraz nedostal odpoveď, zato mu podľa denníka Le Monde ponúkol miesto berlínsky umelecký squat Tacheles.
Taliansko, v ktorom je najviac pamiatok Svetového kultúrneho dedičstva na svete, má problémy s ich údržbou. Trpia starorímske Pompeje, kde sa pred rokom a pol zrútil Dom gladiátorov.
Známe múzeum moderného umenia v Ríme Maxxi sa zas po vlaňajšom zoškrtaní rozpočtu takmer o 50 percent dostalo do poručníctva štátu.