Až tretina ruských dopravných lietadiel používa nebezpečné neoriginálne diely

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho ...

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho leteckého parku, údržby a nekvalitného leteckého benzínu sa v 90. rokoch pridali aj problémy s výcvikom pilotov a kontrolou spoločností. Podľa ruského denníka Izvestija, ktorý sa odvolal na vlastné zistenia a závery expertov, je reálny stav ešte horší, pretože dnes až tretina ruských dopravných lietadiel má namontované neoriginálne súčiastky.

V lepšom prípade sú tieto diely nové, ale nemajú v poriadku technickú dokumentáciu, pretože ich niekto ukradol zo skladu a neskôr predal. V horšom prípade sú diely vyrobené zo starých súčiastok doslova na kolene a doklady sú sfalšované. Napríklad hydraulické čerpadlo, ktoré podľa dokladov práve prešlo generálnou opravou, môže byť v skutočnosti zrelé nanajvýš do zberných surovín. Cena nového hydraulického čerpadla pre najrozšírenejšie ruské dopravné lietadlo TU-154 je 5500 až 6000 dolárov, preto letecké spoločnosti radi prijímajú ponuky sprostredkovateľov, ktorí dodajú súčiastku po generálnej oprave aj o polovicu lacnejšie.

Posledná mimoriadna udalosť sa v ruskom vzdušnom priestore stala v noci zo štvrtka na piatok, keď civilné dopravné lietadlo TU-154 M ruskej leteckej spoločnosti Sibir na linke z čiernomorského mesta Anapa do mesta Novokuzneck na juhu Sibíri muselo núdzovo pristáť v Novosibirsku. Lietadlu so 135 cestujúcimi a desiatimi členmi posádky vypovedal jeden z troch motorov. Pristávací manéver prebehol úspešne a nikto sa nezranil.

Správy o núdzových pristávacích manévroch dopravných lietadiel TU-154 a TU-134 prichádzajú v Rusku aj dvakrát týždenne. V mnohých prípadoch sa až dodatočne zistí, že osud cestujúcich visel doslova na vlásku.

Na moskovskom letisku Domodedovo 2. augusta núdzovo pristálo lietadlo TU-154 z Orenburgu. Zo štyroch čerpadiel, ktoré zaisťujú tlak v hydraulickej sústave lietadla, fungovalo lietadlu len jedno. Jedno čerpadlo vo vzduchu doslova prasklo a ďalšie dve sa pokazili po 13 sekundách v dôsledku poklesu tlaku. Bez hydrauliky by sa lietadlu nevysunul podvozok a stroj by sa stal neovládateľný.

V Rusku existuje jediný výrobca čerpadiel pre lietadlá typu TU-154, moskovská spoločnosť Znamia. V továrni, kde majú uloženú dokumentáciu o všetkých vyrobených čerpadlách za posledných 30 rokov, zistili, že na lietadle z Orenburgu bolo namontované práve jedno z neoriginálnych, oficiálne nikdy nevyrobených, čerpadiel. Na čiernom trhu sú v predaji aj originálne čerpadlá z vojenských skladov, ktoré tam preležali dve desiatky rokov. Podľa výrobcu ale túto súčiastku možno skladovať maximálne šesť rokov, potom musí prejsť dôkladnou kontrolou.

Spoločnosť Znamia vyzvala ruských leteckých prepravcov, aby jej vo vlastnom záujme zaslali na kontrolu technické preukazy všetkých čerpadiel, ktoré používajú na strojoch TU-154 a TU- 134. Kontrola asi tretiny prepravcov priniesla šokujúce výsledky, pretože sa zistilo, že každé siedme čerpadlo je neoriginálne. Na čiernu listinu sa dostali aj veľké solídne spoločnosti ako Sibir a Aeroflot, ba dokonca aj štátna letecká spoločnosť Rossija, ktorá zaisťuje letecké spojenie pre ruského prezidenta, vládu a ústavných činiteľov.

Väčší prepravcovia chyby odstránili, ale malé spoločnosti, ktoré neoriginálne súčiastky nakupujú vedome, predpisy obchádzajú. Obľúbenou fintou je falšovanie dokumentácie pri vydávaní duplikátov stratených dokladov. V duplikáte sa objaví zmienka o generálnej oprave súčiastky, alebo sa vynuluje počet letových hodín. V prípade kontroly zo strany štátneho dozoru si niektorí prepravcovia originálne súčiastky dokonca navzájom požičiavajú, aby ich potom opäť zamenili za lacné neoriginálne súčiastky.

Lietadlá TU-154 majú až 900 súčiastok, ktoré majú vlastný technický preukaz. To sú aj dva kufre preukazov a ďalšej dokumentácie. Problém sa ani zďaleka neobmedzuje na hydraulické čerpadlá. Na lietadlách sa objavujú aj neoriginálne gumové hadice, kolesá, diely podvozku a iné súčiastky. Tvorivosť niektorých opravárov nepozná hraníc. V troskách staručkého lietadla IL-18, ktoré havarovalo vlani pri ruskom meste Tver, sa našli mnohé diely, ktoré boli vymontované z lietadla slúžiaceho ako pamätník.

Cenu zlata má pre prepravcov nielen šikovnosť mechanikov, ktorí zo starého železa vykúzlia diely po generálke, ale aj starý žltý hrubozrnný papier v dôb rozvinutého socializmu. Práve na tomto druhu papiera boli kedysi vyhotovené technické preukazy. Vyšetrovanie sa začína spravidla až v prípade nehody, ale končí patom. Falšovanie týchto dokumentov nie je v Rusku trestné, pretože technické preukazy súčiastok podľa právneho poriadku nemajú váhu oficiálnych dokumentov.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) vr

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 673
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 517
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 006
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 446
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 578
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 574
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 467
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 452
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

KOMENTÁRE

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia.

Neprehliadnite tiež

Svet

Španielska vláda zhabala referendové hlasovacie lístky

Okrem nich polícia zhabala pri zásahu v sklade neďaleko Barcelony aj informačné cedule s nápismi.

Svet

Ukrajina žiada OSN o čo najskoršie vyslanie mierovej misie

Porošenko povedal, že Rusko a Ukrajina sa usilujú o úplne odlišné veci.

Svet

Trumpov návrh presídľovať utečencov bližšie k ich domovu rozhneval Libanon

Predseda libanonského parlamentu vyhlásil, že im nie je do smiechu.

Svet

Pri Varšave sa začalo medzinárodné vojenské cvičenie, nechýbajú ani Slováci

Podľa štátneho tajomníka netreba cvičenie vnímať ako reakciu na rusko-bieloruské manévre Zapad.