TALLINN, BRATISLAVA. Estónsko bude opäť raz v niečom prvé. Po zavedení volieb cez internet budú mať Estónci prvé hlavné mesto v Európe s bezplatnou MHD.
Rozhodli o tom obyvatelia 400-tisícového Tallinnu v týždňovom referende, ktoré sa skončilo v nedeľu. Tri štvrtiny voličov návrh podporili. Napriek dĺžke referenda, aj tomu, že sa mohlo hlasovať i v nákupných strediskách, sa na ňom zúčastnilo len 20 percent obyvateľov.
Kontroverzný starosta
Doprava bude zadarmo iba pre obyvateľov mesta. Výpadky z financií lístkov (mesačný v Tallinne stojí 18,50 eura) budú celkovo okolo 14 miliónov eur, referendum stálo 239tisíc.
Mesto argumentuje, že bezplatná MHD zníži počet áut v meste. Bude menej zápch aj nehôd a zlepší sa ovzdušie. Peniaze chcú vybrať napríklad vyšším spoplatnením parkovania, aj keď presný plán zatiaľ nepredstavili.
S referendom prišiel starosta Tallinnu Edgar Savisaar. Bývalý premiér krajiny sa označuje za najkontroverznejšieho politika. Najmä ruská časť spoločnosti ho považuje za ochrancu chudobných, má však za sebou mnoho korupčných škandálov a odporcovia ho vinia aj z autoritárskeho správania.
MHD zadarmo má byť od roku 2013, keď sa uskutočnia miestne voľby. Aj preto jeho kritici hovoria, že ide o predvolebný ťah. „Otázka bola populistická a slúži iba predvolebnej propagande.
Tallinn vyzerá teraz ako jedno z najbohatších miest na svete, ale z istých dôvodov má deravé cesty a nemá peniaze na škôlky,“ tvrdí podľa portálu BBN Valdo Randpere z opozičnej strany.
Môže tento systém fungovať? Už mnoho miest na svete skúšalo zaviesť bezplatnú MHD. Najžiarivejší príklad, ktorý spomínal aj starosta Tallinnu, je belgické univerzitné mestečko Hasselt, ktoré má vyše 70tisíc obyvateľov.
Bezplatnú MHD tam zaviedli v roku 1992. Systém si pochvaľujú, počet cestujúcich verejnej dopravy stúpol 13násobne. Obyvatelia chvália lepší vzduch aj väčšie ticho v meste.
Skôr pre malé mestá
Nie všetky prípady sa však skončili úspechom. Prvé nemecké mestá, ktoré to skúšali, Lübben a Templin (obe majú do 20tisíc obyvateľov) svoj pokus po pár rokoch vzdali. Podľa nemeckého portálu nordbayern.de bolo dôvodom financovanie.
Pokusy o bezplatnú verejnú dopravu v Spojených štátoch skúmala v roku 2002 štúdia Centra pre výskum mestskej dopravy. Došli k záveru, že kým MHD zadarmo môže fungovať pre „malé dopravné systémy v homogénnych spoločenstvách, vo veľkých mestách jej zavedenie nie je vhodné“. V skúmaných amerických mestách napríklad narástol vandalizmus.
Bratislave sľuboval koniec lístkov Kočner
Bezplatná MHD spojila pred šiestimi rokmi šéfa SaS s podnikateľom z mafiánskych zoznamov.
BRATISLAVA. V Bratislave by zrejme bola bezplatná MHD nereálna. Dopravný podnik, ktorý dostáva štvrtinu z mestského rozpočtu, sa už teraz sťažuje na nedostatok peňazí. Bez predaja lístkov by zadlžené mesto nemalo ako nahradiť príjmy z lístkov a pokút pre čiernych pasažierov.
V roku 2006 bezplatnú MHD sľuboval napríklad kandidát na bratislavského primátora, podnikateľ Marián Kočner, ktorý sa pred poslednými voľbami zjavil na videách s predsedom SaS Richardom Sulíkom v kauze Sasanka.
Sulíka s Kočnerom podľa ich vyjadrení spojila práve bezplatná MHD. Kočner Sulíka oslovil, lebo chcel poradiť, ako zrušiť cestovné lístky. Sulík mu nakoniec poradcu nerobil. Vyrátal však, že by na to bolo potrebných asi 33 miliónov eur ročne.
Väčšinu – 60 percent sumy by podľa neho bolo možné usporiť, odpadli by totiž náklady na výrobu a predaj lístkov, automaty, revízorov, zamestnancov.
Martina Hilbertová