SME

Tallinn si zvolil bezplatnú MHD

Za referendom vidia mnohí politiku. Doprava bude bezplatná od budúceho roku, keď mesto čakajú voľby.

Zadarmo budú cestovať MHD iba obyvatelia Tallinnu.Zadarmo budú cestovať MHD iba obyvatelia Tallinnu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

TALLINN, BRATISLAVA. Estónsko bude opäť raz v niečom prvé. Po zavedení volieb cez internet budú mať Estónci prvé hlavné mesto v Európe s bezplatnou MHD.

Rozhodli o tom obyvatelia 400­-tisícového Tallinnu v týždňovom referende, ktoré sa skončilo v nedeľu. Tri štvrtiny voličov návrh podporili. Napriek dĺžke referenda, aj tomu, že sa mohlo hlasovať i v nákupných strediskách, sa na ňom zúčastnilo len 20 percent obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kontroverzný starosta

Doprava bude zadarmo iba pre obyvateľov mesta. Výpadky z financií lístkov (mesačný v Tallinne stojí 18,50 eura) budú celkovo okolo 14 miliónov eur, referendum stálo 239­tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto argumentuje, že bezplatná MHD zníži počet áut v meste. Bude menej zápch aj nehôd a zlepší sa ovzdušie. Peniaze chcú vybrať napríklad vyšším spoplatnením parkovania, aj keď presný plán zatiaľ nepredstavili.

S referendom prišiel starosta Tallinnu Edgar Savisaar. Bývalý premiér krajiny sa označuje za najkontroverznejšieho politika. Najmä ruská časť spoločnosti ho považuje za ochrancu chudobných, má však za sebou mnoho korupčných škandálov a odporcovia ho vinia aj z autoritárskeho správania.

MHD zadarmo má byť od roku 2013, keď sa uskutočnia miestne voľby. Aj preto jeho kritici hovoria, že ide o predvolebný ťah. „Otázka bola populistická a slúži iba predvolebnej propagande.

Tallinn vyzerá teraz ako jedno z najbohatších miest na svete, ale z istých dôvodov má deravé cesty a nemá peniaze na škôlky,“ tvrdí podľa portálu BBN Valdo Randpere z opozičnej strany.

SkryťVypnúť reklamu

Môže tento systém fungovať? Už mnoho miest na svete skúšalo zaviesť bezplatnú MHD. Najžiarivejší príklad, ktorý spomínal aj starosta Tallinnu, je belgické univerzitné mestečko Hasselt, ktoré má vyše 70­tisíc obyvateľov.

Bezplatnú MHD tam zaviedli v roku 1992. Systém si pochvaľujú, počet cestujúcich verejnej dopravy stúpol 13­násobne. Obyvatelia chvália lepší vzduch aj väčšie ticho v meste.

Skôr pre malé mestá

Nie všetky prípady sa však skončili úspechom. Prvé nemecké mestá, ktoré to skúšali, Lübben a Templin (obe majú do 20­tisíc obyvateľov) svoj pokus po pár rokoch vzdali. Podľa nemeckého portálu nordbayern.de bolo dôvodom financovanie.

Pokusy o bezplatnú verejnú dopravu v Spojených štátoch skúmala v roku 2002 štúdia Centra pre výskum mestskej dopravy. Došli k záveru, že kým MHD zadarmo môže fungovať pre „malé dopravné systémy v homogénnych spoločenstvách, vo veľkých mestách jej zavedenie nie je vhodné“. V skúmaných amerických mestách napríklad narástol vandalizmus.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislave sľuboval koniec lístkov Kočner

Bezplatná MHD spojila pred šiestimi rokmi šéfa SaS s podnikateľom z mafiánskych zoznamov.

BRATISLAVA. V Bratislave by zrejme bola bezplatná MHD nereálna. Dopravný podnik, ktorý dostáva štvrtinu z mestského rozpočtu, sa už teraz sťažuje na nedostatok peňazí. Bez predaja lístkov by zadlžené mesto nemalo ako nahradiť príjmy z lístkov a pokút pre čiernych pasažierov.

V roku 2006 bezplatnú MHD sľuboval napríklad kandidát na bratislavského primátora, podnikateľ Marián Kočner, ktorý sa pred poslednými voľbami zjavil na videách s predsedom SaS Richardom Sulíkom v kauze Sasanka.

Sulíka s Kočnerom podľa ich vyjadrení spojila práve bezplatná MHD. Kočner Sulíka oslovil, lebo chcel poradiť, ako zrušiť cestovné lístky. Sulík mu nakoniec poradcu nerobil. Vyrátal však, že by na to bolo potrebných asi 33 miliónov eur ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšinu – 60 percent sumy by podľa neho bolo možné usporiť, odpadli by totiž náklady na výrobu a predaj lístkov, automaty, revízorov, zamestnancov.

Martina Hilbertová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 105
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 292
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 327
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 047
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 687
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 235
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 172
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež


Ilustračné foto.

Na realizáciu dohody bude potrebná zmena zákona.


TASR
Britská F-35.

Strategické bombardéry sa nevrátia.


Fínsky parlament.

Odborníci uviedli, že zákon je v rozpore s medzinárodnými záväzkami Fínska.


TASR
Holandský premiér Dick Schoof počas oznámenia demisie.

K pádu vlády došlo po tom, čo pravicový politik Geert Wilders stiahol svojich ministrov z kabinetu.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu