Rakúšan Dietrich Mateschitz pracoval v 80. rokoch ako medzinárodný zástupca výrobcu zubných pást Blendex. Vďaka práci veľa cestoval po svete.
Pri návštevách Thajska objavil populárny miestny sirupový energetický nápoj s názvom Krating Daeng. Bol prekvapený, ako mu pomáha adaptovať sa na časté cestovanie. "Stačil jeden pohár a časový posun bol preč," spomínal v roku 2002 pre magazín Economist.
Tento nápoj vyrábal a predával thajský obchodník Čaleo Jóvithja (17. augusta 1923 - 17. marca 2012). Kým dovtedy bol známy len v Thajsku, po spojení s Rakúšanom Mateschitzom z neho urobili najpopulárnejší energetický nápoj na svete.
Krating Daeng znamená v preklade červený gaur, čo je druh východoázijského tura. Pre svetový trh ho premenovali na Red Bull. Tak vznikol nápoj, ktorého sa minulý rok predalo 4,6 miliardy plechoviek v 163 krajinách a ktorý zaberá podľa firmy 70-percentný podiel na trhu energetických nápojov.
Thajský sen
Život Čalea Jóvithju, ktorý základ súčasného Red Bullu namiešal, pripomína thajskú obdobu amerického sna. Narodil sa v chudobnej rodine thajských Číňanov, ktorí sa živili predajom ovocia či kačiek.
Spolu so štyrmi súrodencami musel pomáhať zháňať peniaze na živobytie. Aj preto neskončil viac ako základnú školu.
Keď neskôr odišiel do hlavného mesta Bangkoku, pracoval aj ako šofér autobusu. Neskôr začal predávať pre jednu farmaceutickú firmu.
Čaleo sa napriek nedostatku formálneho vzdelania podľa vyjadrenia svojho syna Saravudhu pre thajský portál Nation vzdelával celý život, keď sa sám naučil po anglicky či základy práva. Aj preto si možno v roku 1962 trúfol založiť vlastnú malú farmaceutickú firmu.
Red Bull Racing získal titul vo formule 1 v posledných dvoch sezónach. FOTO - SITA/AP
Zlom v jeho živote nastal v 70. rokoch, keď vymyslel Krating Daeng. Nápoj obsahoval kofeín, taurín či B vitamíny. Keďže vtedy už iné energetické nápoje najmä v Bangkoku existovali, išiel na to inak.
Namiesto hlavného mesta sa zameral na vidiek.
"Zadarmo ho začal ponúkať napríklad šoférom kamiónov," povedal pre Nation jeho syn. Vodiči, ale aj robotníci v továrňach si nový lacný povzbudzujúci nápoj rýchlo obľúbili.
Krating Daeng dosiahol v Thajsku veľký úspech. Za rok od jeho spustenia sa stal druhým najpredávanejších energetickým nápojom v krajine, ďalší rok už jednoznačne kraľoval.
Adrenalínový nápoj
K celosvetovému úspechu pomohlo až spojenie s Rakúšanom Mateschitzom. Ten navrhol, aby do nápoja pridali bublinky. Vymyslel aj hlavné motto nápoja - Red Bull ti dáva krídla.
Obaja obchodníci dali podľa magazínu Forbes do nového produktu sumu pol milióna dolárov a prevzali 49 percent akcií. Jóvithja podľa syna veril, že pokiaľ chce nový produkt preraziť, musí byť iný ako líder na trhu. Aj preto začali s nevšednou reklamnou kampaňou Red Bullu.
Marketing nápoja zamerali na adrenalínové a extrémne športy, zoskoky padákom, snoubording, horské bicykle, letecké súťaže. Firma tiež vlastní napríklad aj tím posledného šampióna formuly 1. Stratégia fungovala.
Postupne sa Red Bull rozšíril po svete. Obľúbili si ho študenti, ktorí ho vďaka dvojnásobnému množstvu kofeínu, ako má Coca-Cola, využívali pri ponocovaní nad knihami, ale začali ho piť najmä mladí ľudia na celonočných žúrkach.
"Definoval energetické nápoje podobne, ako Xerox kopírky či FedEx donáškovú službu," povedal pre Washington Post profesor z Harvardu Rohit Deshpande.
Red Bull podporuje adrenalívnoé športy. FOTO - TASR/AP
V súkromí utiahnutí
Napriek divokosti svojho nápoja žil Čaleo Jóvithja utiahnutým životom. Veľa sa o jeho súkromí nevie. Za posledných 30 rokov nedal médiám žiadne interview.
Napriek tomu, že bol s majetkom päť miliárd dolárov podľa Forbesa tretím najbohatším Thajčanom (a 205. najbohatším mužom na svete), neobjavoval sa ani na spoločenských akciách. Vie sa len, že bol dvakrát ženatý, mal jedenásť detí a vo voľnom čase sa staral o svoju kačaciu farmu.
O otcovi viac prezradil len jeho syn Saravudha. "Celý svoj život venoval práci a nikdy sa nesťažoval, že je unavený. Niekedy pracoval do jednej alebo do druhej v noci," povedal pre Nation. Či mu k tomu pomáhal aj jeho slávny nápoj, už neprezradil.