NEKROLÓG

Čaleo Jóvithja: Muž, ktorý dal svetu krídla

Thajský obchodník vymyslel Red Bull, najpopulárnejší energetický nápoj na svete.

Čaleo Jóvithja neposkytol médiám posledných 30 rokov žiaden rozhovor.(Zdroj: TASR/AP)



Rakúšan Dietrich Mateschitz pracoval v 80. rokoch ako medzinárodný zástupca výrobcu zubných pást Blendex. Vďaka práci veľa cestoval po svete.

Pri návštevách Thajska objavil populárny miestny sirupový energetický nápoj s názvom Krating Daeng. Bol prekvapený, ako mu pomáha adaptovať sa na časté cestovanie. "Stačil jeden pohár a časový posun bol preč," spomínal v roku 2002 pre magazín Economist.

Tento nápoj vyrábal a predával thajský obchodník Čaleo Jóvithja (17. augusta 1923 - 17. marca 2012). Kým dovtedy bol známy len v Thajsku, po spojení s Rakúšanom Mateschitzom z neho urobili najpopulárnejší energetický nápoj na svete.



Krating Daeng znamená v preklade červený gaur, čo je druh východoázijského tura. Pre svetový trh ho premenovali na Red Bull. Tak vznikol nápoj, ktorého sa minulý rok predalo 4,6 miliardy plechoviek v 163 krajinách a ktorý zaberá podľa firmy 70-percentný podiel na trhu energetických nápojov.

Thajský sen

Život Čalea Jóvithju, ktorý základ súčasného Red Bullu namiešal, pripomína thajskú obdobu amerického sna. Narodil sa v chudobnej rodine thajských Číňanov, ktorí sa živili predajom ovocia či kačiek.

Spolu so štyrmi súrodencami musel pomáhať zháňať peniaze na živobytie. Aj preto neskončil viac ako základnú školu.

Keď neskôr odišiel do hlavného mesta Bangkoku, pracoval aj ako šofér autobusu. Neskôr začal predávať pre jednu farmaceutickú firmu.

Čaleo sa napriek nedostatku formálneho vzdelania podľa vyjadrenia svojho syna Saravudhu pre thajský portál Nation vzdelával celý život, keď sa sám naučil po anglicky či základy práva. Aj preto si možno v roku 1962 trúfol založiť vlastnú malú farmaceutickú firmu.

Red Bull Racing získal titul vo formule 1 v posledných dvoch sezónach. FOTO - SITA/AP

Zlom v jeho živote nastal v 70. rokoch, keď vymyslel Krating Daeng. Nápoj obsahoval kofeín, taurín či B vitamíny. Keďže vtedy už iné energetické nápoje najmä v Bangkoku existovali, išiel na to inak.
Namiesto hlavného mesta sa zameral na vidiek.

"Zadarmo ho začal ponúkať napríklad šoférom kamiónov," povedal pre Nation jeho syn. Vodiči, ale aj robotníci v továrňach si nový lacný povzbudzujúci nápoj rýchlo obľúbili.

Krating Daeng dosiahol v Thajsku veľký úspech. Za rok od jeho spustenia sa stal druhým najpredávanejších energetickým nápojom v krajine, ďalší rok už jednoznačne kraľoval.

Adrenalínový nápoj

K celosvetovému úspechu pomohlo až spojenie s Rakúšanom Mateschitzom. Ten navrhol, aby do nápoja pridali bublinky. Vymyslel aj hlavné motto nápoja - Red Bull ti dáva krídla.

Obaja obchodníci dali podľa magazínu Forbes do nového produktu sumu pol milióna dolárov a prevzali 49 percent akcií. Jóvithja podľa syna veril, že pokiaľ chce nový produkt preraziť, musí byť iný ako líder na trhu. Aj preto začali s nevšednou reklamnou kampaňou Red Bullu.


Marketing nápoja zamerali na adrenalínové a extrémne športy, zoskoky padákom, snoubording, horské bicykle, letecké súťaže. Firma tiež vlastní napríklad aj tím posledného šampióna formuly 1. Stratégia fungovala.

Postupne sa Red Bull rozšíril po svete. Obľúbili si ho študenti, ktorí ho vďaka dvojnásobnému množstvu kofeínu, ako má Coca-Cola, využívali pri ponocovaní nad knihami, ale začali ho piť najmä mladí ľudia na celonočných žúrkach.

"Definoval energetické nápoje podobne, ako Xerox kopírky či FedEx donáškovú službu," povedal pre Washington Post profesor z Harvardu Rohit Deshpande.

Red Bull podporuje adrenalívnoé športy. FOTO - TASR/AP

V súkromí utiahnutí

Napriek divokosti svojho nápoja žil Čaleo Jóvithja utiahnutým životom. Veľa sa o jeho súkromí nevie. Za posledných 30 rokov nedal médiám žiadne interview.


Napriek tomu, že bol s majetkom päť miliárd dolárov podľa Forbesa tretím najbohatším Thajčanom (a 205. najbohatším mužom na svete), neobjavoval sa ani na spoločenských akciách. Vie sa len, že bol dvakrát ženatý, mal jedenásť detí a vo voľnom čase sa staral o svoju kačaciu farmu.

O otcovi viac prezradil len jeho syn Saravudha. "Celý svoj život venoval práci a nikdy sa nesťažoval, že je unavený. Niekedy pracoval do jednej alebo do druhej v noci," povedal pre Nation. Či mu k tomu pomáhal aj jeho slávny nápoj, už neprezradil.


Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 566
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 207
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 810
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 550
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 121
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 115
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 023
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 561
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 477

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Pri požiari hotela v Číne zahynulo desať ľudí

Požiar zapríčinili pracovníci, ktorí pracovali na dekorácii.

Za útok na Kim Čong-nama zaplatili podozrivej 90 dolárov

Nevlastného brata severokórejského vodcu zabili nervovoparalytickou bojovou látkou.

Trumpov múr rozdelí Indiánov. V ich jazyku to slovo neexistuje

Múr by zabránil členom kmeňa v prechode cez hranicu. Majú tam príbuzných.

Pri sérii samovražedných útokov v Sýrii zahynulo vyše 40 ľudí

Na mieste sa odpálili traja samovražední atentátnici.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop