„Chlapče, buď máš záber záberov, alebo si práve prišiel od prácu." To počul 28-ročný agentúrny fotograf Stan Stearns (11. 5. 1935 - 2. 3. 2012) od svojho šéfa, keď zadýchaný pribehol do redakcie. Ignoroval príkaz nasledovať ostatných fotografov na Arlingtonský cintorín, kde pochovávali prezidenta Johna F. Kennedyho. Bol presvedčený, že má niečo, čo si ostatní ani nevšimli. To o ňom podľa jeho syna hovorili všetci. Že má perfektný odhad, že si vie počkať na správny moment.
Kennedyho pohreb bol mediálnou udalosťou. Fotografi sa tlačili, aby mali čo najlepší záber. Stan Stearns z agentúry UPI sa sústredil na Jackie Kennedyovú. Mladá vdova zahalená v čiernom závoji sa sklonila k svojmu synovi a niečo mu pošepkala. Chlapček vo svetlom kabátiku zrazu zdvihol pravú ruku a zasalutoval. V ten deň mal tri roky. Národná a rodinná tragédia bola zvečnená v malom chlapcovi, ktorý stratil otca a zrejme celkom nerozumel, o čo ide. Veď mal mať pôvodne narodeninovú oslavu.
Slávna fotografia z pohrebu v roku 1963. FOTO - www.nytimes.com
Odmena 25 dolárov
John John, ako malého Kennedyho prezývali, nasledoval kennedyovské prekliatie. Keď mal 38 rokov, zabil sa pri leteckej nehode. Keď sa to stalo, Stearnsova vtedy už svetoznáma fotografia sa zase objavila v novinách. A potom opäť v roku 2007, keď sa po smrti fotografa Joea O?Donnella, objavili špekulácie, že autorom snímky bol on.
O tom, ako fotografia asi päťsekundového momentu v histórii vznikla, kolovali legendy. Podpísal sa pod ne samotný Stearns, ktorý mal niekoľko verzií príbehu jej zrodenia. Stearns si spomínal hlavne na sedemnásť minút vyvolávania fotografie a rev svojho šéfa, ktorý neveril, že má skutočne tú fotku. Fotografia malého Kennedyho sa v novembri 1963 stala agentúrnou fotkou mesiaca a jeho zamestnávateľ mu k bežnej mzde vyplatil ešte 25 dolárov ako odmenu. Stearns neskôr povedal, že agentúra na nej zarobila najmenej tri milióny dolárov.
Kurátorka Alison Nordstormová denníku Washington Post povedala, že fotografia bola a je taká slávna dodnes preto, že Kennedyovci boli skutočne fotogenická rodina a rozumeli, čo načasované odhaľovanie súkromia robí s politickou popularitou.
Stearns ako fotograf pokrýval i prezidentské obdobie Lyndona Johnsona a Richarda Nixona, potom sa však vzdal žurnalistiky a dal sa na komerčnú fotografiu. Mal štúdio v rodnom Annapolise a pracoval, kým mu to choroba dovolila. Fotografa vychoval aj zo syna, ktorý bol len o málo mladší ako mladý Kennedy. K tomu vždy cítil náklonnosť.
Stan Stearns. FOTO - www.nytimes.com
Vyhral Kennedyho atentátnik
Stanley Frank Stearns ako malý sníval, že bude bubeníkom v džezovej kapele. Na bar micva ale dostal fotoaparát a bolo rozhodnuté. Začínal ako 16-ročný v miestnych novinách, potom pracoval pre vojenské noviny. Štyri roky pôsobil v Japonsku, ale fotografovanie vojenských objektov ho nudilo na smrť.
V roku 1958 sa dostal do agentúry UPI. Začínal úplne od začiatku, ako sám povedal od pozície, ktorá bola len o stupeň vyššia ako upratovačka. V UPI sa stal špičkovým fotografom.
Len o pár hlasov mu unikla Pulitzerova cena. Ten rok ju dostal fotograf, ktorý zaznamenal zastrelenie Lee Harveyho Oswalda, Kennedyho atentátnika. Stearns za svoju fotografiu získal množstvo iných cien a slávu za to, že mal odhad, šťastie a pochopil to, o čom vlastne bola Kennedyho smrť. O chlapcovi, ktorý prišiel o otca. Namiesto oslavy narodenín stojí na jeho pohrebe a správa sa tak, ako sa od syna prvej rodiny vyžaduje.