Moskva 13. augusta (TASR) Po havárii ruskej jadrovej ponorky Kursk sa prestíž krajiny podarilo úradom rehabilitovať na ruské pomery bezprecedentným rozsahom pomoci pozostalým, úspešným vyzdvihnutím ponorky z dna Barentsovho mora a unikátnym vyšetrovaním okolností havárie. Napísal vo svojom najnovšom vydaní ruský denník Novaja gazeta s tým, že ruská politická elita nepovedala verejnosti o havárii celú pravdu a vyhla sa verejnej diskusii o nepríjemných otázkach.
"Teraz zostala už len drobnosť povedať ľuďom pravdu. Bohužiaľ, predstavy štátu a verejnosti o pravde sa rozchádzajú. Jednoducho nám navrhli uveriť štátu na slovo," konštatoval ruský opozičný denník.
Novaja gazeta odmieta závery vyšetrovania, ako ich ruskej verejnosti predstavil generálny prokurátor Vladimir Ustinov, a upozorňuje na organizačné nedostatky počas prípravy ponorky Kursk na vojenské cvičenie, vážne konštrukčné nedostatky ponorky a neskorý začiatok pátrania po havarovanom plavidle.
Podľa denníka neobstojí tvrdenie Ustinova, že chyby pri organizovaní manévrov, počas ich trvania a pri pátraní po ponorke a následnej záchrannej operácii nemajú priamu súvislosť s haváriou a smrťou 118 členov posádky, preto nemožno nikoho trestne stíhať.
Novaja gazeta zdôrazňuje, že s cvičným torpédom 65-76A, ktoré v ponorke vybuchlo, nemal personál ponorky žiadne skúsenosti. Za použitie torpéda by sa mal zodpovedať bývalý náčelník štábu Severnej flotily Michail Mocak a veliteľ flotily Viačeslav Popov. Vina je aj na pleciach veliteľa ruského vojenského námorníctva Vladimira Kurojedova, ktorý mal vyhlásiť pátranie po ponorke hneď po tom, ako sa ponorka v stanovenú dobu veleniu námorných manévrov neozvala. Pátranie po ponorke sa začalo až po 12 hodinách čakania a hľadanie havarovaného plavidla trvalo ďalších 18 hodín.
S odvolaním sa na expertov, ktorí sú oboznámení s konštrukčnými podrobnosťami ponorky Kursk, Novaja gazeta tvrdí, že ponorka nezodpovedala technickým normám. Napriek tomu, že priečky 6., 7., 8. a 9. sekcie ponorky pri výbuchu munície v prednej časti plavidla tlakovú vlnu vydržali, vetracie potrubia a rúry so stlačeným vzduchom tlaku podľahli a umožnili zaplavenie všetkých sekcií ponorky.
Najťažším hriechom konštrukčnej dielne CKB Rubin, kde pod vedením akademika Igora Spasského ponorku Kursk navrhli, bol nefunkčný únikový východ. Gumové protihlukové tesnenie malo nesprávny tvar, v dôsledku čoho sa nedal zvonku poklop otvoriť.
V pozadí kauzy Kursk, v ktorej sa nenašli konkrétni vinníci, stojí podľa Novej gazety ruský prezident Vladimir Putin. Kým veliteľ ruského námorníctva Vladimir Kurojedov bol údajne Putinovou kádrovou rezervou na post ministra obrany alebo tajomníka Rady bezpečnosti, šéfovi konštrukčnej dielne CKB Rubin Igorovi Spasskému je Putin zaviazaný za vyzdvihnutie ponorky a obnovenie prestíže Ruska.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) pel