SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:53

Pred zrážkou vlakov v Poľsku nefungovali výhybky správne

Zatiaľ nie je jasné, či poruchy výhybiek a signalizačných zariadení prispeli k tragickej havárii.

Vlaky pred zrážkou nestihli ani zabrzdiť.Vlaky pred zrážkou nestihli ani zabrzdiť. (Zdroj: SITA/AP)

Zatiaľ nie je jasné, či poruchy výhybiek a signalizačných zariadení prispeli k tragickej havárii, pri ktorej zomrelo 16 ľudí.

VARŠAVA. Krátko pred sobotňajšou zrážkou vlakov v južnom Poľsku došlo k poruchám v systéme kontroly železničnej dopravy.

Oznámila to agentúra DPA s odvolaním sa na predstaviteľov poľských železníc.

Jedna zo zistených porúch narušila fungovanie výhybiek a druhá sa dotkla signalizačných zariadení. Zatiaľ však nie je jasné, či to prispelo k havárii.

Poľská prokuratúra pri vyšetrovaní príčin nešťastia stále nevylúčila technické ani ľudské zlyhanie. Obe tieto možnosti sú nateraz rovnako pravdepodobné.

Zodpovedný skončil na psychiatrii

Dispečer, zodpovedný za jeden z vlakov, po zrážke utrpel šok a museli ho hospitalizovať na psychiatrii. Podľa lekárov nateraz nie je schopný vypovedať.

Prokuratúra avizovala, že voči dispečerovi vznesú obvinenia, keďže pravdepodobne povolil vlaku smerujúcemu do Krakova prejsť na nesprávnu koľaj.

V prípade usvedčenia by ho mohli odsúdiť na osem rokov väzenia.

Na osudnom úseku došlo k 65 problémom za tri mesiace

Vyšetrovatelia príčin sobotňajšej čelnej zrážky dvoch vlakov v Poľsku naďalej pracujú s viacerými možnými teóriami a zatiaľ nemôžu vylúčiť zlyhanie ľudského faktora ani zlyhanie techniky.

Príslušná prokuratúra trvá však na obvinení jedného z traťových dispečerov, ktorý mal neúmyselne zaviniť, že sa oba vlaky ocitli v rovnakom čase na tej istej koľaji.

Medzičasom však spravodajská televízia TVN24 získala dokumenty, ktoré naznačujú, že na inkriminovanom úseku trate došlo aj po jej modernizácii v priebehu ostatných troch mesiacov k 65 technickým problémom rôzneho charakteru, okrem iného s výhybkami a signalizačným zariadením.

Posledné z nich sa údajne vyskytlo iba niekoľko minút pred osudnou zrážkou. Poľské železnice tieto informácie vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie nemienia komentovať.

Podľa slov nemenovaného predstaviteľa železničnej spoločnosti PKP to nie sú nové informácie, zatiaľ sa však nevie, či technické problémy mohli stáť aj za katastrofou, ktorá si vyžiadala 16 životov.

Samotné výhybky sa dajú ovládať ručne aj automaticky. Manuálne ovládanie bolo funkčné, zistili vyšetrovatelia, ktorí však ešte nevedia, či bolo aj použité, uviedol prokurátor Tomasz Ozimek.

Najhoršie železničné nešťastie

K čelnej zrážke vlakov došlo v sobotu večer pri meste Szczekociny v Sliezskom vojvodstve. Súpravy sa zo zatiaľ neznámych príčin dostali na rovnakú koľaj.

Pri najhoršom železničnom nešťastí v Poľsku za viac ako dve desaťročia prišlo o život 16 ľudí a ďalších 57 utrpelo zranenia. V nemocniciach stále zostáva 40 zranených.

Za obete zrážky vlakov v Poľsku sa dnes modlil pápež Benedikt XVI. počas generálnej audiencie vo Vatikáne.

Pre zosnulých vyprosoval večný odpočinok a pre zranených rýchle uzdravenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  4. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 101
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 194
  3. Od Česka až po Jadran 3 980
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 666
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 282
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 237
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 167
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 743
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 548
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 214
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potvrdenie o očkovaní potrebujete na vstup na Eiffelovku, od víkendu pribudnú aj interiéry reštaurácií a barov. Mnohé miesta ponúkajú aj rýchlotesty priamo na mieste.

Zdravotníkov povinne očkujú viaceré štáty.


5 h
Zuzana Kepplová.

Kto to porúchal, ten nemá právo to teraz kontrolovať.


3 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 4 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Vakcína proti covidu od firmy AstraZeneca.

Prvá zásielka, pozostávajúca z približne deväť miliónov dávok, bude odoslaná v piatok.


TASR 7m
Prezident Joe Biden.

USA hľadajú spôsoby, ako posilniť kybernetickú bezpečnosť.


SITA 11m
Londýnske letisko Heathrow.

Naďalej sa však budú musieť testovať pred aj po príchode do krajiny.


SITA 48m