AKTUALIZOVANÉ 22:33

Tragédia v Poľsku: Vlaky nestihli ani brzdiť

Po čelnej zrážke vlakov, ktoré išli na rovnakej koľaji, zahynulo najmenej šestnásť ľudí.

Pohľad na havarované vlaky v Szczekociny na juhu Poľska.(Zdroj: TASR/AP)

Agentúrne spravodajstvo sme o 18:42 nahradili autorským článkom denníka SME.

SZCZEKOCINY, BRATISLAVA. Také nešťastie sa na poľskej železnici nestalo od roku 1990. Čelná zrážka dvoch vlakov v sobotu šokovala krajinu.

Zomrelo pri nej najmenej šestnásť ľudí, takmer 60 osôb skončilo v nemocnici. Medzi obeťami je aj Američanka, zranený bol aj jeden Čech.

Pri obci Szczekociny, asi sto kilometrov na sever od Krakova, do seba v plnej rýchlosti narazili dva vlaky. InterCity z Przemyslu do Varšavy aj vlak Interregio z Varšavy do Krakova išli nepochopiteľne na rovnakej koľaji.

Nemali čas reagovať

Oba vlaky mohli ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu. „Rušňovodiči nemali veľa času na reakciu. V noci každý rozsvietený bod môže značiť niečo iné,“ povedal pre gazeta.pl videobloger a expert na vlaky Iwan Waszkiewicz.

Potvrdzujú to aj tí, čo prežili. Podľa viacerých pasažierov nebolo vôbec počuť, že by vlaky brzdili.

„Prvé tri vagóny sú ako harmoniky,“ komentoval pre portál gazeta.pl jeden zo svedkov. Celkovo bolo vo vlakoch s desiatimi vozňami asi 350 osôb. V nedeľu už hľadali iba jednu osobu – rušňovodiča. Jeho kolegu z druhého vlaku našli mŕtveho.

Na miesto nehody prišiel v nedeľu premiér Donald Tusk aj prezident Bronislaw Komorowski, ktorý vyhlásil na pondelok a utorok dvojdňový štátny smútok.

Podobná havária sa na tejto trati len pár kilometrov odtiaľ stala v roku 1994, pri čelnej zrážke vtedy zahynul jeden človek. Ako je možné, že obidva vlaky išli na jednej koľaji? Príčiny tragédie zatiaľ nie sú známe.

Isté je, že tretia koľaj bola vyradená z prevádzky pre údržbárske práce. Najčastejšie sa zatiaľ spomína ľudská chyba.

Zástupca poľských železníc pre portál dziennik.pl povedal, že alkohol skúmali aj medzi pracovníkmi, ktorí majú na starosti dopravu na danom úseku. V sobotu večer boli triezvi.

Ako pred sto rokmi?

„Môžeme hovoriť o prapríčine tej havárie, čo je stav bezpečnosti železničnej dopravy v Poľsku,“ povedal pre agentúru PAP prezident Zväzu rušňovodičov Leszek Mietek.

„V Poľsku máme signalizáciu na trati takú istú ako pred vyše sto rokmi. Líši sa len v tom, že sa neriadi mechanicky, ale elektronicky.“

Bloger Waszkiewicz dodal, že v Poľsku doteraz nefunguje kabínová signalizácia, ktorá signály zo semaforov ukazuje aj v kabíne rušňovodiča. Systém ako v Európe len pomaly začínajú zavádzať.

Premiér Donald Tusk katastrofu označil za najtragickejšiu za posledné roky. V desiatich poškodených vozňoch sa v čase nešťastia nachádzalo až 350 pasažierov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 837
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 271
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 835
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 529
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 307
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 234
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 212
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 134
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 088

Téma: Poľsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

SVET

Ukrajina je na kupčenie so zbraňami ideálna, využila to aj Severná Kórea

Kyjev a Moskva sa sporia o to, odkiaľ prišli motory pre severokórejské rakety.

Neprehliadnite tiež

Svet

Za zničenie pamiatok v Timbuktu musí islamista zaplatiť 2,7 milióna eur

Momentálne je vo väzení a nemá prostriedky na zaplatenie reparácií

Svet

Trump odsúdil tlak na odstránenie konfederačných pamätníkov, obhajuje ich krásu

Americký prezident hovorí, že odsudzuje rasizmus a skupiny šíriace nenávisť.

Svet

Súd vo Venezuele vydal zatykač na manžela odbojnej exprokurátorky

Obvinili ho z vydierania podnikateľov v sektore ťažby a spracovania ropy, ktorí sú podozriví z korupcie.

Svet

Španielsko sa poučilo z Madridu, ale ani ono nevie sledovať všetkých teroristov

Útoky v Madride v roku 2004 zmenili španielsky pohľad na terorizmus.