SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 22:33

Tragédia v Poľsku: Vlaky nestihli ani brzdiť

Po čelnej zrážke vlakov, ktoré išli na rovnakej koľaji, zahynulo najmenej šestnásť ľudí.

Pohľad na havarované vlaky v Szczekociny na juhu Poľska.Pohľad na havarované vlaky v Szczekociny na juhu Poľska. (Zdroj: TASR/AP)

Agentúrne spravodajstvo sme o 18:42 nahradili autorským článkom denníka SME.

SZCZEKOCINY, BRATISLAVA. Také nešťastie sa na poľskej železnici nestalo od roku 1990. Čelná zrážka dvoch vlakov v sobotu šokovala krajinu.

Zomrelo pri nej najmenej šestnásť ľudí, takmer 60 osôb skončilo v nemocnici. Medzi obeťami je aj Američanka, zranený bol aj jeden Čech.

Pri obci Szczekociny, asi sto kilometrov na sever od Krakova, do seba v plnej rýchlosti narazili dva vlaky. InterCity z Przemyslu do Varšavy aj vlak Interregio z Varšavy do Krakova išli nepochopiteľne na rovnakej koľaji.

Nemali čas reagovať

Oba vlaky mohli ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu. „Rušňovodiči nemali veľa času na reakciu. V noci každý rozsvietený bod môže značiť niečo iné,“ povedal pre gazeta.pl videobloger a expert na vlaky Iwan Waszkiewicz.

Potvrdzujú to aj tí, čo prežili. Podľa viacerých pasažierov nebolo vôbec počuť, že by vlaky brzdili.

„Prvé tri vagóny sú ako harmoniky,“ komentoval pre portál gazeta.pl jeden zo svedkov. Celkovo bolo vo vlakoch s desiatimi vozňami asi 350 osôb. V nedeľu už hľadali iba jednu osobu – rušňovodiča. Jeho kolegu z druhého vlaku našli mŕtveho.

Na miesto nehody prišiel v nedeľu premiér Donald Tusk aj prezident Bronislaw Komorowski, ktorý vyhlásil na pondelok a utorok dvojdňový štátny smútok.

Podobná havária sa na tejto trati len pár kilometrov odtiaľ stala v roku 1994, pri čelnej zrážke vtedy zahynul jeden človek. Ako je možné, že obidva vlaky išli na jednej koľaji? Príčiny tragédie zatiaľ nie sú známe.

Isté je, že tretia koľaj bola vyradená z prevádzky pre údržbárske práce. Najčastejšie sa zatiaľ spomína ľudská chyba.

Zástupca poľských železníc pre portál dziennik.pl povedal, že alkohol skúmali aj medzi pracovníkmi, ktorí majú na starosti dopravu na danom úseku. V sobotu večer boli triezvi.

Ako pred sto rokmi?

„Môžeme hovoriť o prapríčine tej havárie, čo je stav bezpečnosti železničnej dopravy v Poľsku,“ povedal pre agentúru PAP prezident Zväzu rušňovodičov Leszek Mietek.

„V Poľsku máme signalizáciu na trati takú istú ako pred vyše sto rokmi. Líši sa len v tom, že sa neriadi mechanicky, ale elektronicky.“

Bloger Waszkiewicz dodal, že v Poľsku doteraz nefunguje kabínová signalizácia, ktorá signály zo semaforov ukazuje aj v kabíne rušňovodiča. Systém ako v Európe len pomaly začínajú zavádzať.

Premiér Donald Tusk katastrofu označil za najtragickejšiu za posledné roky. V desiatich poškodených vozňoch sa v čase nešťastia nachádzalo až 350 pasažierov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 071
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 037
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 13 912
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 789
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 724
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 429
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 592
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 357
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 142
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vlaky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Poľsko
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie na nový koronavírus.

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.
Autorská strana Petra Šabatu

Keď v Česku umierajú mŕtvi (píše Petr Šabata)

Popis jedného smutného slovensko-českého koronavírusového zápasu.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Lídri Únie a OSN odsúdili násilnosti v Nigérii

Násilie v uliciach sa stupňuje, polícia strieľala do demonštrantov.

Šéf európskej diplomacie Josep Borrell.

Koronavírus vo svete: Viaceré európske krajiny hlásia denné rekordy

Sledujeme dianie vo svete po vyhlásení pandémie. Ako sa vyvíja situácia v zahraničí?

Ilustračné foto.

NATO zverejnilo výdavky spojencov na obranu na budúci rok

Desať členských krajín by podľa odhadov malo splniť dvojpercentnú rozpočtovú hranicu.

Ilustračné foto

Čechom pomôže v boji s pandémiou 28 amerických lekárov

V Česku pribúdajú rekordné počty nakazených.

Ilustračné foto.