SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 22:33

Tragédia v Poľsku: Vlaky nestihli ani brzdiť

Po čelnej zrážke vlakov, ktoré išli na rovnakej koľaji, zahynulo najmenej šestnásť ľudí.

Pohľad na havarované vlaky v Szczekociny na juhu Poľska.Pohľad na havarované vlaky v Szczekociny na juhu Poľska. (Zdroj: TASR/AP)

Agentúrne spravodajstvo sme o 18:42 nahradili autorským článkom denníka SME.

SZCZEKOCINY, BRATISLAVA. Také nešťastie sa na poľskej železnici nestalo od roku 1990. Čelná zrážka dvoch vlakov v sobotu šokovala krajinu.

Zomrelo pri nej najmenej šestnásť ľudí, takmer 60 osôb skončilo v nemocnici. Medzi obeťami je aj Američanka, zranený bol aj jeden Čech.

Pri obci Szczekociny, asi sto kilometrov na sever od Krakova, do seba v plnej rýchlosti narazili dva vlaky. InterCity z Przemyslu do Varšavy aj vlak Interregio z Varšavy do Krakova išli nepochopiteľne na rovnakej koľaji.

Nemali čas reagovať

Oba vlaky mohli ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu. „Rušňovodiči nemali veľa času na reakciu. V noci každý rozsvietený bod môže značiť niečo iné,“ povedal pre gazeta.pl videobloger a expert na vlaky Iwan Waszkiewicz.

Potvrdzujú to aj tí, čo prežili. Podľa viacerých pasažierov nebolo vôbec počuť, že by vlaky brzdili.

„Prvé tri vagóny sú ako harmoniky,“ komentoval pre portál gazeta.pl jeden zo svedkov. Celkovo bolo vo vlakoch s desiatimi vozňami asi 350 osôb. V nedeľu už hľadali iba jednu osobu – rušňovodiča. Jeho kolegu z druhého vlaku našli mŕtveho.

Na miesto nehody prišiel v nedeľu premiér Donald Tusk aj prezident Bronislaw Komorowski, ktorý vyhlásil na pondelok a utorok dvojdňový štátny smútok.

Podobná havária sa na tejto trati len pár kilometrov odtiaľ stala v roku 1994, pri čelnej zrážke vtedy zahynul jeden človek. Ako je možné, že obidva vlaky išli na jednej koľaji? Príčiny tragédie zatiaľ nie sú známe.

Isté je, že tretia koľaj bola vyradená z prevádzky pre údržbárske práce. Najčastejšie sa zatiaľ spomína ľudská chyba.

Zástupca poľských železníc pre portál dziennik.pl povedal, že alkohol skúmali aj medzi pracovníkmi, ktorí majú na starosti dopravu na danom úseku. V sobotu večer boli triezvi.

Ako pred sto rokmi?

„Môžeme hovoriť o prapríčine tej havárie, čo je stav bezpečnosti železničnej dopravy v Poľsku,“ povedal pre agentúru PAP prezident Zväzu rušňovodičov Leszek Mietek.

„V Poľsku máme signalizáciu na trati takú istú ako pred vyše sto rokmi. Líši sa len v tom, že sa neriadi mechanicky, ale elektronicky.“

Bloger Waszkiewicz dodal, že v Poľsku doteraz nefunguje kabínová signalizácia, ktorá signály zo semaforov ukazuje aj v kabíne rušňovodiča. Systém ako v Európe len pomaly začínajú zavádzať.

Premiér Donald Tusk katastrofu označil za najtragickejšiu za posledné roky. V desiatich poškodených vozňoch sa v čase nešťastia nachádzalo až 350 pasažierov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  3. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Lenivý brunch s Muchom
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 139
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 022
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 765
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 305
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 269
  6. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 967
  7. Od Česka až po Jadran 3 808
  8. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 109
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 087
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 142
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu Boris Kollár a poslanecký klub Sme rodina.

Peter Pčolinský žiadal splnenie požiadaviek do konca júlovej schôdze.


a 1 ďalší 6 h
Eliška Mintálová v disciplíne K1 na OH v Tokiu 2020.

Sledujte 4. deň olympijských hier v Tokiu minútu po minúte.


Sportnet 2 h

Neprehliadnite tiež

Dodávka vakcín proti ochoreniu Covid-19 v rámci iniciatívy COVAX.

Do chudobnejších krajín doručia do 430 miliónov dávok vakcín navyše.


TASR 2 h
Guvernérka Mary Simonová (vpravo) a jej manžel Whit Fraser.

Simonová bude v Kanade zastupovať hlavu štátu kráľovnú Alžbetu II.


TASR 3 h
Aun Schan Su Ťij.

Nateraz nie je jasné, či sa budú konať nové voľby.


TASR 4 h
Hovorkyňa Bieleho domu Jen Psakiová na pondelňajšej tlačovej konferencii.

Európska únia obmedzenia pre cestujúcich z USA zrušila.


TASR 4 h