AKTUALIZOVANÉ 22:33

Tragédia v Poľsku: Vlaky nestihli ani brzdiť

Po čelnej zrážke vlakov, ktoré išli na rovnakej koľaji, zahynulo najmenej šestnásť ľudí.

Pohľad na havarované vlaky v Szczekociny na juhu Poľska.(Zdroj: TASR/AP)

Agentúrne spravodajstvo sme o 18:42 nahradili autorským článkom denníka SME.

SZCZEKOCINY, BRATISLAVA. Také nešťastie sa na poľskej železnici nestalo od roku 1990. Čelná zrážka dvoch vlakov v sobotu šokovala krajinu.

Zomrelo pri nej najmenej šestnásť ľudí, takmer 60 osôb skončilo v nemocnici. Medzi obeťami je aj Američanka, zranený bol aj jeden Čech.

Pri obci Szczekociny, asi sto kilometrov na sever od Krakova, do seba v plnej rýchlosti narazili dva vlaky. InterCity z Przemyslu do Varšavy aj vlak Interregio z Varšavy do Krakova išli nepochopiteľne na rovnakej koľaji.

Nemali čas reagovať

Oba vlaky mohli ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu. „Rušňovodiči nemali veľa času na reakciu. V noci každý rozsvietený bod môže značiť niečo iné,“ povedal pre gazeta.pl videobloger a expert na vlaky Iwan Waszkiewicz.

Potvrdzujú to aj tí, čo prežili. Podľa viacerých pasažierov nebolo vôbec počuť, že by vlaky brzdili.

„Prvé tri vagóny sú ako harmoniky,“ komentoval pre portál gazeta.pl jeden zo svedkov. Celkovo bolo vo vlakoch s desiatimi vozňami asi 350 osôb. V nedeľu už hľadali iba jednu osobu – rušňovodiča. Jeho kolegu z druhého vlaku našli mŕtveho.

Na miesto nehody prišiel v nedeľu premiér Donald Tusk aj prezident Bronislaw Komorowski, ktorý vyhlásil na pondelok a utorok dvojdňový štátny smútok.

Podobná havária sa na tejto trati len pár kilometrov odtiaľ stala v roku 1994, pri čelnej zrážke vtedy zahynul jeden človek. Ako je možné, že obidva vlaky išli na jednej koľaji? Príčiny tragédie zatiaľ nie sú známe.

Isté je, že tretia koľaj bola vyradená z prevádzky pre údržbárske práce. Najčastejšie sa zatiaľ spomína ľudská chyba.

Zástupca poľských železníc pre portál dziennik.pl povedal, že alkohol skúmali aj medzi pracovníkmi, ktorí majú na starosti dopravu na danom úseku. V sobotu večer boli triezvi.

Ako pred sto rokmi?

„Môžeme hovoriť o prapríčine tej havárie, čo je stav bezpečnosti železničnej dopravy v Poľsku,“ povedal pre agentúru PAP prezident Zväzu rušňovodičov Leszek Mietek.

„V Poľsku máme signalizáciu na trati takú istú ako pred vyše sto rokmi. Líši sa len v tom, že sa neriadi mechanicky, ale elektronicky.“

Bloger Waszkiewicz dodal, že v Poľsku doteraz nefunguje kabínová signalizácia, ktorá signály zo semaforov ukazuje aj v kabíne rušňovodiča. Systém ako v Európe len pomaly začínajú zavádzať.

Premiér Donald Tusk katastrofu označil za najtragickejšiu za posledné roky. V desiatich poškodených vozňoch sa v čase nešťastia nachádzalo až 350 pasažierov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 054
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 152
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 104
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 283
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 105
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 804
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 119
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 040
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 027

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME naživo: Ako sa zmenilo Slovensko rok po voľbách?

Diskusia začne o 18:00. Stala sa vláda dostatočnou hrádzou proti extrémizmu, ako sľubovala? Prečo fašisti stále rastú?

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg by bol nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Poľský kardinál vyzval vládu, aby prijala utečencov zo Sýrie

Kardinál Kazimierz Nycz sa vyslovil za vytvorenie humanitárneho koridoru pre stovky utečencov, ktoré naliehavo potrebujú pomoc.

Donášali Rusom, v Litve odsúdili dvoch mužov za špionáž

Bývalý litovský dôstojník dostal päť rokov nepodmienečne a odsúdený občan Ruskej federácie strávi za mrežami viac ako desať rokov.

Filipínsky prezident sa ospravedlnil Nemecku za smrť rukojemníka

Nemeckého rukojemníka Jürgena Gustava Kantnera popravili militantmi zo skupiny Džamáa abú Sajjáf.

Somálsku hrozí hladomor, prezident vyhlásil pre sucho stav katastrofy

Prezident sa zároveň obrátil s prosbou o pomoc na medzinárodné spoločenstvo a somálsku komunitu v zahraničí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop