V súvislosti so stroskotaním Costy Concordie prijali súdy už 4229 žalôb.
GROSSETO. Taliansky súd dnes vymenoval troch expertov, ktorí majú preskúmať čiernu skrinku z havarovanej výletnej lode Costa Concordia a posledné pohyby lode, kým nabehla 13. januára na plytčinu pri ostrove Giglio.
Súd na úvodnom pojednávaní v toskánskom meste Grosseto poveril vypracovaním expertnej správy univerzitného profesora, kapitána talianskeho námorníctva a admirála pobrežnej stráže. Dal im na to tri mesiace.
Na pojednávanie prišli aj pozostalí
Stovky expertov, právnikov, bývalých pasažierov a členov posádky z havarovanej výletnej lode Costa Concordia sa dnes zišli na neverejnom pojednávaní v toskánskom meste Grosseto.
Na rokovanie dorazilo viacero pozostalých po obetiach nešťastia, samotný hlavný obvinený Francesco Schettino však neprišiel.
Podľa jeho právneho zástupcu to nie je potrebné, navyše by to pre neho predstavovalo "bezpečnostné riziko". Kapitán sa v súčasnosti nachádza v mestečku Meta di Sorrento neďaleko Neapola, kde je v domácom väzení.
Aby sa na prípravnom pojednávaní mohli okrem expertov zúčastniť aj pozostalí, úrady ho zorganizovali v miestnom divadle.
"Je dobre, že neprišiel," reagoval pre agentúru AFP jeden z pozostalých Sergio Amarotto po príchode na pojednávanie, na ktorom sa nemohli zúčastniť médiá. Schettino sa podľa neho iba neustále vyhovára a "hovorí jedno klamstvo za druhým".
Ďalšia z pozostalých Francesca Bertaglia kapitánovi vyčíta, že evakuáciu nariadil príliš neskoro.
Padli prvé obvinenia
Kapitána lode Francesca Schettina, ôsmich členov posádky a zástupcov materskej lodnej spoločnosti Cosca Crociere dnes súd obvinil aj zo spôsobenia environmentálnej škody v chránenej oblasti.
Predchádzajúce obvinenia sa vzťahujú na viacnásobné zabitie, zavinenie havárie lode a opustenie lode predtým, ako z nej evakuovali približne 4200 cestujúcich a členov posádky.
Cosca Crociere obvinila z havárie kapitána Schettina, podľa spoločnosti viedol loď neschválenou trasou nebezpečne blízko pri ostrove Giglio.
Schettino, ktorý je v domácom väzení pri Neapole, a ďalší obvinení sa na úvodnom pojednávaní nezúčastnili, nepustili naň ani televízne štáby. Kapitánov obhajca povedal, že Schettino sa obáva o život, ak by sa tam objavil.
Súd umožnil, aby sa k žalobe pripojili tisíce strán. Zahŕňajú nielen cestujúcich, ale aj miestne orgány, ochranárske organizácie a obyvateľov ostrova Giglio.
Costa Crociere ponúkla tým, ktorí haváriu lode prežili bez zranenia, odškodnenie vo výške 11-tisíc eur. Mnohí však chcú oveľa viac. Tvrdia, že kapitán "nespadol" do záchranného člnu, ak tvrdil, ale vedome opustil loď.
Jeho právnik dnes prišiel s novým tvrdením. Kapitán vraj nemal v čase havárie na nose okuliare a požiadal preto svojho prvého dôstojníka, aby sledoval namiesto neho radar. "Ten večer si Schettino nechal okuliare na čítanie v kabíne a viackrát požiadal Cira Ambrosia, aby na radare skontroloval trasu," citovala obhajcu Salvatoreho Catalana agentúra Reuters.
Všetky telá ešte nenašli
V súvislosti so stroskotaním Costy Concordie prijali súdy už najmenej 4229 žalôb, a to nielen od cestujúcich a príbuzných obetí, ale aj od miestnych úradov, environmentálnych skupín či obyvateľov toskánskeho ostrova Giglio.
Luxusné plavidlo Costa Concordia narazilo 13. januára na podmorské skaly pri ostrove Giglio a prevrátilo sa na bok. Podľa predpokladov pri nehode zahynulo 32 ľudí vrátane pätnástich, ktorých telá sa dodnes nenašli.
Loď leží prevrátená na boku na útesoch pri ostrove, kde môže zostať veľmi dlho.
Očakáva sa, že proces potrvá niekoľko mesiacov, ak nie rokov.