RÍM. Z výletnej lode Costa Concordia, ktorá pred mesiacom havarovala pri brehoch Toskánska, začali odčerpávať približne 500-tisíc ton paliva z jej nádrží.
Odčerpávanie obnovili po dvojtýždňovom prerušení spôsobenom nepriaznivým počasím.
Plavidlo má celkom 15 nádrží a na ich vyprázdnenie je potrebné odčerpávať neustále 28 dní. Operáciu vykonáva holandská firma Smit spolu s talianskym partnerom.
V rámci odčerpávania musia na ventily nádrží - jeden sa nachádza na vrchu a jeden na spodnej časti - umiestniť hadice.
Cez horný ventil sa palivo odčerpáva a spodným do uvoľneného priestoru prúdi morská voda. Pred odčerpávaním treba palivo zohriať.
Nehoda Concordie z 13. januára vyvolala obavy z úniku paliva a znečistenia pobrežia ostrovčeka Giglio, ktorý je súčasťou chránenej oblasti pre delfíny. K vážnejším únikom paliva však nedošlo.
Concordia narazila na útes po tom, čo kapitán lode zišiel z plánovaného kurzu.
Cestujúci po nehode uviedli, že evakuačný poplach spustili až po tom, čo sa loď prevrátila na bok, takže záchranné člny na jednej strane sa nedali použiť.
Nehodu prežilo približne 4200 pasažierov a členov posádky. Z plavidla vytiahli 17 tiel, 15 osôb je nezvestných a predpokladá sa, že zahynuli.
Taliansky prezident Giorgio Napolitano a ďalší vysokí predstavitelia štátu sa zúčastnili v Ríme na smútočnej omše obete tragédie.
Omšu v Bazilike Panny Márie anjelskej slúžil biskup Mariano Crociata, generálny tajomník Konferencie biskupov Talianska.
Kapitán lode Francesco Schettino je v domácom väzení a čelí obvineniam zo zabitia, spôsobenia nehody lode a opustenia plavidla pred evakuáciou všetkých pasažierov.
Schettino vyhlásil, že útes nebol zaznamenaný v jeho námorných mapách.