SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Letecký konštruktér Sergej Vladimirovič Iľjušin zomrel pred 35 rokmi

Od úmrtia slávneho sovietskeho konštruktéra lietadiel nesúcich skratku jeho mena na krídlach a trupe "IL" Sergeja ...

Moskva/Bratislava 8. februára (TASR) - Od úmrtia slávneho sovietskeho konštruktéra lietadiel nesúcich skratku jeho mena na krídlach a trupe "IL" Sergeja Vladimiroviča Iľjušina uplynie vo štvrtok 9. februára 35 rokov.

Sergej Vladimirovič Iľjušin sa narodil 30. marca 1894 v mestečku Diljalevo neďaleko dnešného Volgogradu. Tvrdé detstvo na ruskom vidieku ho prinútilo odmalička pracovať, na rodičovskej roličke, aj ako stavebného robotníka. Z driny ho paradoxne vyslobodil až nástup do armády v roku 1916 a pridelenie k novej zbrani - letectvu. Po ročnom výcviku pilota sa zúčastnil prvých bojových letov. V roku 1919 sa Iľjušin stal príslušníkom Červenej armády a mechanikom na vojenskej leteckej základni.

Do teórie letectva a konštrukcie nových strojov začal Iľjušin prenikať štúdiom v leteckom inštitúte v Moskve, ktorý bol neskôr premenovaný na Vojenskú leteckú akadémiu maršala Žukovského. Vojenskú školu absolvoval v roku 1926, pričom ešte ako jej poslucháč skonštruoval dva nové klzáky a vetroň s názvom Moskva. Tento úspech mu otvoril dvere do Vedecko-technickej komisie sovietskych vzdušných síl. Tu pracoval do roku 1931.

Po prvý raz si Iľjušin presadil svoju koncepciu nových lietadiel ako šéf konštrukčného ateliéru v roku 1936. Nové dvojmotorové lietadlo dostalo označenie CKB-26 a prelomilo viacero výškových rekordov. Vojenská verzia lietadla nasadeného v prvých mesiacoch Veľkej vlasteneckej vojny dostala typové označenie IL-4 a bola zaradená medzi diaľkové bombardovacie stroje. Boli to prvé sovietske lietadlá, ktoré už v auguste 1941 bombardovali nemecký Berlín. V roku 1939 opustil jeho konštrukčný ateliér opancierovaný stíhací bombardér s označením IL-2, ktorý bol určený na likvidáciu pozemných cieľov z nízkej výšky letu. Do konca vojny bolo vyrobených vyše 32.000 kusov tohto lietadla.

Vývoju vojenských strojov sa Iľjušin venoval aj po skončení druhej svetovej vojny. Jeho konštrukčnú kanceláriu však začali opúšťať aj nové návrhy civilných dopravných lietadiel. Najznámejšími sa stali na svoje roky moderné a spoľahlivé verzie IL-14 a IL-18. Prielom v jeho práci znamenal stroj IL-62, ktorý zobral na palubu 162 cestujúcich, pričom mal cestovnú rýchlosť presahujúcu 900 km za hodinu a dolet viac než 9000 kilometrov. Prúdové lietadlo IL-76 predstavil Iľjušin na aerosalóne v Paríži v roku 1971, pričom jeho výhodou bola schopnosť uviesť náklad o hmotnosti 40 až 70 ton.

Posledným dielom Iľjušina bolo lietadlo IL-86 s kapacitou 350 cestujúcich. Jeho uvedenia do prevádzky sa už nedožil. Sergej Vladimirovič Iľjušin zomrel 9. februára 1977 v Moskve. Niekoľkonásobný Hrdina Sovietskeho zväzu je pochovaný na moskovskom Novodevičskom cintoríne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 670
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 898
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 608
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 667
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 467
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 432
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 243
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 636
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 358
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 354
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Kotleba môže všetko

Keď sa novinári pýtali polície, ako budú riešiť porušenie nariadení Kotlebom, odpoveď bola, že nijako.

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.

Neprehliadnite tiež

Kandidáti amerických prezidentských volieb Donald Trump a Joe Biden.

Koronavírus: Babiš vyzýva ľudí, aby ho brali vážne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Český premiér Andrej Babiš.
Vydrží prímerie tentoraz?