Pôvodný agentúrny text sme nahradili článkom z tlačeného vydania SME.
MADRID, BRATISLAVA. Jedna z mnohých. Tak si donedávna rozprávali historici o kópii obrazu Mony Lisy, ktorá sa ukrývala v zbierkach španielskeho múzea Prado. A možno by si to hovorili aj naďalej, nebyť veľkej výstavy, ktorú plánuje parížsky Louvre.
Odborníci sa totiž rozhodli, že ešte pred požičaním svoju kópiu lepšie preskúmajú. A zistili, že to nie je len hocijaká napodobenina, ale obraz, ktorý zrejme vznikal zároveň s originálom, a to priamo v Leonardovej dielni.
Obľúbený žiak?
Španielsky obraz na prvý pohľad nevyzeral ako podarená kópia. Takýchto obrazov odkazujúcich na Leonardov portrét Lisy Gherardini (na snímke Wikimedia) vzniklo v šestnástom a sedemnástom storočí väčšie množstvo. Ani ten v Madride nemal byť ničím výnimočný.
Maľba nevyzerala dobre, toskánske pozadie bolo pritmavé. No pred dvomi rokmi sa odborníci rozhodli obraz preskúmať. A výsledok ich zaskočil.
Po odstránení vrstiev, ktoré niekto domaľoval v 18. storočí, sa objavila nová podoba maľby. Pozadie sa začalo ponášať na originál, sviežosť nadobudla aj tvár.
„Môžete si predstaviť, že nejako takto vyzerala Mona Lisa v 16. storočí,“ povedal podľa agentúry AP Gabriele Finaldi, námestník šéfa zbierok v Prade.
Historici sa teraz domnievajú, že autorom kópie môže byť da Vinciho talentovaný a obľúbený žiak Francesco Melzi a oba obrazy vznikali takmer súčasne. Melzi sa dokonca mohol zúčastňovať na sedeniach s portrétovanou ženou.
Vedľa seba
„Je to, akoby ste boli v tej istej dielni a obrazy stáli na vedľajších podstavcoch,“ hovorí o nových zisteniach Finaldi.
Takýto pocit teraz budú môcť zažiť návštevníci známej francúzskej galérie. Práve v Louvri by mali v marci oba obrazy vystaviť vedľa seba.