GIGLIO. Rozbúrené more a silný vietor znemožňujú plánované odčerpávanie paliva z výletnej lode Costa Concordia, ktorá havarovala pri talianskom pobreží.
Nepriaznivé počasie neumožňuje presne predpovedať, kedy bude možné obnoviť prerušené prípravné práce pre túto operáciu, uviedla agentúra DPA.
Prognózy meteorológov priveľa dôvodov na radosť nedávajú. Vo štvrtok totiž v oblasti rátajú s ďalším zhoršením počasia.
Na dokončenie príprav odčerpávania paliva je podľa odborníkov potrebných ešte 24 hodín.
Posledný zachránený panvicami privolal pomoc
Posledným človekom, ktorého zachránili z vraku stroskotanej výletnej lode Costa Concordia, je námorný kapitán Manrico Giampedroni.
Pozornosť záchranárskych tímov pritiahol tak, že búchal panvicami na steny potopenej lodnej reštaurácie, kde bol uväznený 36 hodín. Informovali o tom dnes britská spravodajská stanica BBC a webová stránka www.huffingtonpost.com.
"Chcel som prilákať pozornosť, tak som použil panvicu, aby som urobil hluk," povedal Manrico Giampedroni pre BBC. "Cez okná som videl skupiny záchranárov a pokúsil som sa kričať. Keď za mnou prišiel prvý hasič, objal som ho. Tí chlapci sú neuveriteľní. Do troch hodín som bol odtiaľ preč," dodal 57-ročný zachránený Talian.
Giampedroni bol na výletnej lodi vysokopostaveným členom posádky - pracoval ako lodný hospodár a riaditeľ služieb pre kabíny zákazníkov.
Keď talianska výletná loď Costa Concordia, patriaca spoločnosti Costa Cruises, narazila 13. januára na podmorské skaly v blízkosti ostrova Giglio a prevrátila sa na bok, zostal na palube a do poslednej chvíle pomáhal pasažierom nastúpiť do záchranných člnov.
Giampedroni sa však pošmykol a padal sedem metrov, až skončil v napoly potopenej reštaurácii, kde uviazol. Priestory začala zapĺňať voda.
Pád spôsobil, že Giampedroni si zlomil ľavú nohu na dvoch miestach. Dokázal sa však istý čas udržať nad hladinou vody - balansoval na zdravej nohe "ako plameniak" navrchu niekoľkých plávajúcich stolov a stoličiek.
"Podarilo sa mi dostať k sendviču a kokakole, ktoré plávali okolo mňa vo vode. Schmatol som ich, takže aspoň som mal čo jesť a piť. Usrkával som si aj z fľaše Cognacu, prvýkrát v živote," povedal Giampedroni.
Vďaka panviciam na vyprážanie ho objavili záchranári a letecky previezli do talianskeho mesta Grosseto, kde mu ošetrili zranenia.
Napriek desivým skúsenostiam s výletnou loďou Giampedroni vyhlásil, že nemá v úmysle zmeniť zamestnanie.
"Len čo budem môcť, chcem sa vrátiť do práce pre spoločnosť Costa Cruises. Nič nechcem viac ako toto," uviedol Giampedroni pre BBC.
Vypočuli hlavnú svedkyňu nehody
Na prokuratúre v Grossete vypovedala dnes mladá Moldavčanka, ktorú podľa medializovaných informácií považujú v Taliansku za významnú svedkyňu v prípade havárie Costa Concordie. Žena uviedla, že bola v spoločnosti kapitána plavidla, keď loď narazila do podmorských skál.
Moldavčanka, ktorá podľa vlastných slov pracovala pre spoločnosť Costa Crociere aj na iných plavidlách, chcela na havarovanej výletnej lodi osláviť 25. narodeniny.
Prítomnosť ženy na kapitánskom mostíku krátko pred haváriou potvrdil aj palubný dôstojník Manrico Giampedroni, ktorého vytiahli z lode 36 hodín po nešťastí so zlomeninou nohy a dnes ho prepustili z nemocnice.
Nemeckí pasažieri Concordie podali trestné oznámenie
Právny zástupca devätnástich Nemcov podal v Bochume trestné oznámenie na kapitána a zodpovedných dôstojníkov lode Costa Concordia.
Podľa právneho zástupcu Hansa Reinhardta ide okrem iného o podozrenie z trestných činov ublíženia na zdraví, ohrozenia bezpečnosti lodnej dopravy a neposkytnutia pomoci. Navyše ide aj o bolestné a odškodné.
V prípade, že by v Taliansku došlo k procesu s členmi posádky, bude sa môcť nemecký advokát pripojiť k tamojšej prokuratúre ako ďalší žalobca.
Pochovali maďarskú obeť
Niekoľko stoviek ľudí sa dnes prišlo rozlúčiť na kispestianskom cintoríne s huslistom Sándorom Fehérom, ktorý bol maďarskou obeťou stroskotanej výletnej lode Costa Concordia.
Podľa maďarskej tlačovej agentúry MTI Fehér, ktorý pracoval na luxusnej lodi ako hudobník, prišiel o život po tom, čo loď 13. januára v noci stroskotala na skalách pri talianskom ostrove Giglio.
Huslista Zoltán Mága v prejave v mene pozostalých a kolegov hudobníkov povedal, že podľa výpovede svedkov Fehér po nehode upokojoval plačúce deti, pomáhal im v obliekaní záchranných viest a zhruba hodinu pomáhal pri evakuácii, počas ktorej napokon zmizol.
Fehér chcel podľa Mágu skončiť s plavbami na mori. V Spojených štátoch si plánoval urobiť doktorát a založiť hudobnú školu pre deti.
Ukončili pátranie po nezvestných
V utorok rozhodli záchranári o ukončení pátrania po nezvestných v zaplavených častiach lode s ohľadom na bezpečnosť potápačov.
Stalo sa tak po tom, čo o tomto kroku informovali vopred príbuzných 15, podľa iných zdrojov 16 nezvestných, ako aj diplomatov z ich domovských krajín. Aj naďalej však pokračuje pátranie po obetiach nešťastia z 13. januára v iných častiach plavidla a v jeho okolí.
Výletná loď s 4200 pasažiermi a členmi posádky narazila na podmorské skaly a prevrátila sa na bok pri toskánskom ostrove Giglio. Kapitán sa totiž odklonil od plánovanej trasy a priveľmi sa priblížil k pobrežiu ostrova.
Aj podľa utorkového vyjadrenia Pierluigiho Foschiho, úradujúceho šéfa prevádzkovateľa plavidla, spoločnosti Costa Crociere, uplynul pridlhý čas medzi samotnou nehodou a príkazom na evakuáciu cestujúcich.