Americké primárky ovládli veľké peniaze

Bohatí Američania môžu podporiť kandidáta bez obmedzení. Cez takzvané superPAC­-y.

Mitt Romney sa považuje za najväčšieho favorita aj preto, že má najviac peňazí.(Zdroj: SITA / AP)

Politické výbory, ktoré oficiálne nemajú nič s kandidátom, výrazne ovplyvnili kampaň na Floride.

TAMPA, BRATISLAVA. V Spojených štátoch sa s obľubou hovorí, že peniaze sú materským mliekom politiky. Tento rok to platí dvojnásobne.

Veľké peniaze do kampane prichádzajú počas tohtoročných primárok jednoduchšie ako v minulosti. Prvýkrát sa to výrazne prejavilo na Floride, kde sa v utorok uskutočnil štvrtý súboj republikánov.

Revolučné rozhodnutie

info
superPAC­-y
Koľko minuli
  • Obnovme našu budúcnosť (Romney) – 17 mil. dolárov.
  • Víťazstvo pre našu budúcnosť (Gingrich) – 8,5 mil.
  • Podporme slobodu (Paul) – 3,3 mil. dolárov.
Zdroj: ProPublica

V roku 2010 Najvyšší súd dosiahol najvýznamnejšiu zmenu vo financovaní kampane za desaťročia.

Rozhodol, že na základe slobody prejavu môžu firmy neobmedzene míňať peniaze na politickú reklamu.

A tak vznikli superPAC­-y. Politické akčné výbory, ktoré oficiálne nemajú žiadne spojenie na kandidátov.

Môžu zaplatiť toľko politickej reklamy, koľko chcú, bohatí Američania a firmy im na to môžu darovať neobmedzené množstvo peňazí. Pokiaľ chcú Američania priamo podporiť kandidáta, môžu dať najviac 2,5-­tisíca dolárov.

Svoj superPAC má v súčasnosti každý kandidát republikánov. Hoci oficiálne sa k nim nepriznávajú (je to proti zákonu), prepojenia sú jasné.

Napríklad superPAC Obnovme našu budúcnosť riadia Romneyho bývalí poradcovia.

Florida bol prvý štát, kde sa sila „neriadených“ superPAC­-ov prejavila naplno. Štát s 20 miliónmi obyvateľov je veľký trh, na ktorý treba mať dostatok peňazí. SuperPAC­-y tu minuli 16 miliónov dolárov, viac ako v troch predchádzajúcich štátoch dokopy.

Najviac peňazí míňajú na televíznu reklamu, zväčša útočiacu proti súperovi. Na rozdiel od Slovenska možno v Spojených štátoch vysielať politickú reklamu v televízii neobmedzene.

Len minulú stredu podľa Wesleyan Media Project išlo v televíziách v štáte 13­-tisíc šotov v prospech Romneyho.

Šoty zaberajú

Na voličov to skutočne zaberá. „Viac, ako by ktokoľvek dokázal pripustiť. Najväčší vplyv televíznych reklám je, že motivujú podporovateľov, aby išli voliť a odstrašuje odporcov,“ hovorí pre SME politológ Andrew Smith z univerzity v New Hampshire.

Potvrdzuje to aj Florida. Po víťazstve v Južnej Karolíne tu viedol Newt Gingrich, ale Romneyho tornádo negatívnych reklám, ktoré platil aj jeho superPAC, mu opäť vrátilo podporu v prieskumoch.

Znamená to, že sa v Amerike dajú „kúpiť“ voľby? Výskum nezávislého Centra pre zodpovednú politiku ukázal, že vo voľbách v roku 2010 až 85 percent súbojov do Snemovne a 83 percent do Senátu vyhral „bohatší“ kandidát.

„Je to však iba preto, že úradujúci kongresman zvyčajne vyhráva a aj vyzbiera viac peňazí,“ vysvetľuje Smith.

Mnohí Američania sa pýtajú, čo budú veľkí darcovia za svoje milióny pre superPAC-­y neskôr od víťazného kandidáta žiadať.

Ak by napríklad nedal majiteľ kasín Sheldon Adelson z Las Vegas desať miliónov dolárov superPAC-­u Gingricha, exšéf Snemovne by asi skončil už pred Južnou Karolínou.

„Biznismani podporujú republikánov aj demokratov, aby mali prístup k zvoleným kandidátom. Neznamená to však, že sú zaviazaní,“ hovorí Smith.

V každom prípade, obmedziť súčasné pravidlá by bolo náročné. Kongres by musel zmeniť ústavu, čo sa v Amerike stáva iba výnimočne.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 825
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 344
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 199
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 141
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 817
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 590
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 501
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 196
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 795